Bir ülke yeni bir yolda daha doðrusu yeni bir bakýþ açýsýyla “BÜYÜK” olma yolunda ilerliyorsa, sorgulamanýn sadece DEVLET tarafýndan deðil, o ülkenin vatandaþlarý tarafýndan da yapýlmasý ve net bir katkýnýn ortaya çýkmasý gerekli...
Bu konuda özellikle “doktrini” beraber yazma konusunda daha önce bazý notlarýmý paylaþtým ve sizlerden de birçok katký geldi. Bugün sizlerden de aldýklarýmla yeniden ele almak ve kýsaca maddelendirmek istiyorum
“2023 doktrini” ne içermeli?
1. “Türkiye Cumhuriyeti vatandaþý olmak” kavramý yeniden tanýmlanmalý. “2023 doktrini” Türk devletini-milletini, yaratýlan korkularýndan kurtarýrken, her anlamda kendi vatandaþýný “tehdit” olarak tanýmlayan Devlet dinamiðinden eser kalmamalý! Doktrin, “etnik çeþitlilik” gibi tehdit algýlamalarýnýn-zorlama-korkularýn aslýnda “zenginlik-fýrsat” olduðunu ortaya koyan bir temele oturmalý. Terör ile “organic baðlantýsý olanlar” bu hoþgörü dýþýnda kalmalý !
2. Birleþik-Bütünleþmiþ bir yapý hedeflenmeli : Türkiye’de sorun yarattýðý düþünülen “etnisite” doðru tanýmlanýr ve “vatandaþ olma” kavramý içinde doðru sentez edilebilirse, “etnik çeþitliliðin” bir zaaf deðil “birleþik-bütünleþmiþ” daha büyük bir yapýya geçiþ fýrsatý olduðu kavranabilir. Yeni doktrin bu özü içermeli ve vatandaþa hissettirmeli.
3. “Tek kimlikli-çok kültürlü” yeni ulusal etiketimiz tanýmlanmalý ve bu topraklardaki herkesi içine alacak þekilde yapýlanmalý!
4. Türkiye’nin yönü net olarak belirtilmeli: 2023 doktrini “Avrupa Birliði” kavramýný ve iliþkiyi ayaklarý yere basar bir biçimde tanýmlamalý. EÐER ÝSTENMÝYORSAK VE OLMAYACAKSA; doktrin ile AB sanal algýlamasýna son verilirken, Türkiye YENÝ DÜNYA DÜZENÝ içinde net olarak konumlandýrýlmalý. “Amerika, Türkiye, Çin” ve periferileri olmak üzere üç “yeni merkez” oluþtuðunu analiz ederek yön çizilirken, Rusya’nýn durumu ve tercihi dikkatle izlenmeli. Dýþ politikada ALMAN BASKISINA 12 yýldan beri olduðu gibi net olarak karþý durulmalý!
5. MUTLAKA AMA MUTLAKA enerji politikamýz 2023 hedefi doðrultusunda yeniden yapýlandýrýlmalý. Türkiye’den geçecek yeni gaz-petrol hatlarý planlanýrken, Azeri bölgesinde çýkan tüm gazý kontrol edecek þekilde anlaþmalar yapýlmalý. Kuzey Irak ve Hazar enerji bölgeleri ile “net olarak” yeni bir model geliþtirebilen bir Türkiye kavramý çok net olarak detaylandýrýlmalý.
6. Maden politikamýz yeniden yazýlmalý. Þahýslarýn madenleri çýkarmasý yerine, Türkiye’nin potansiyel bütün yeraltý kaynaklarý TPAO’ya devredilerek, oluþan þirketin hisseleri halka arz edilmeli.
7. Sektörel düzenlemeler tanýmlanmalý. Savunma, bankacýlýk-finans-sermaye piyasalarý, enerji, telekomünikasyon, medya sektörleri YENÝ DOKTRÝN kapsamýnda yeniden yapýlandýrýlmalý.
8. Bölgesel sermaye akýþlarý için “düzenleyen” konumuna gelinmeli. Çevre ülkelere burada yatýrým yapma imkânýný saðlayacak düzenlemeler hayata geçirilmeli.
9. Rusya, Ýran, Suriye, Gürcistan, Azerbaycan, Kuzey Irak ve diðer komþu ülkelerle sýnýrlarýn kalktýðý tek bankacýlýk sistemi geliþtirilmeli.
10. Yeni bir “sermaye piyasasý anlayýþý” tanýmlanmalý. Türkiye bugün makro ekonomide baþarýlý olduðu kadar “sermaye piyasasý araçlarýný” ve finansal kaldýraçlarý kullanmada ayný oranda baþarýlý deðil ! Avrasya Menkul Deðerler Borsasý” mutlaka hayata geçirilmeli ve “periferik bölge þirketleri” bu borsada iþlem görmeli.
11. Enerji fiyatlama merkezi kavramý idrak edilmeli ve “mutlaka merkezlerden biri olma” yoluna girilmeli. Bölge ülkelerinin doðal kaynaklarýný fiyatlayacak borsalar Türkiye’de kurulmalý ve “küresel enerji kartelleri” devre dýþý býrakýlarak Kuzey Irak, Azerbaycan ve Rusya’nýn da iþbirliðiyle bölgede yeni “bir potansiyel” planlanmalý.
12. Savunma Endüstrisi stratejisi yeniden yazýlmalý. Devlete ait olan savunma þirketleri “tek çatý altýnda” toplanarak oluþan “HOLDÝNG’in hisseleri” Türk ve yabancý yatýrýmcýlara % 49’u geçmeyecek þekilde satýlmalý. Yaratýlacak kaynakla “askeri-endüstriyel” yapýmýz yenilenmeli ve özellikle “operasyonel kabiliyetimiz” tamamen baðýmsýz bir hal almalý.
13. Eðitim politikalarý yeniden oluþturulmalý. “4+4+4” iyi bir baþlangýç olmakla birlikte bugün daðýnýk görünen sistem ele alýnýp hedefler doðrultusundan tasarlanmalý. Avrupa Birliði’nin Türkiye’ye zorla uygulattýrmaya çalýþtýðý bize uymayan eðitim politikalarý yerine “bölgesel bir ortak eðitim” politikasý geliþtirilmeli ve “Türkiye merkezli eðitim kurumu” konseptinin çekirdeði oluþturulmalý.
14. Türk yazýlým politikasý güçlendirilmeli: Türkiye bölgede “yazýlýmýn” merkezi olmalý. Pardus ve diðerlerinin kullanýlmasý ve geliþtirilmesi saðlanmalý, kullanýlacak “donaným” Türkiye’de üretilmeli. Fatih Projesi iyi bir ilk adým.
15. Tarým politikamýz Avrupa ipoteðinden kurtarýlarak yeniden yazýlmalý ve 2023 sonrasýnda Dünya genelinde yaþanacak “su ve gýda” savaþlarý öngörüsü dikkate alýnmalý.
16- Ýlaç sektöründe özellikle kan ve kanser ilaçlarý konusunda dýþa baðýmlý olduðumuz noktalar hýzla tespit edilmeli, Kýzýlay’ýn da içinde olduðu yeni bir model sorgulanmalý.
Sevgili dostlar, Türkiye’ye 100 yýlda bir “lider geliyor ve bu topraklar 100 yýlda bir yeni bir doktrin yazýyor...1900 baþýndan itibaren yazmaya baþladýðýmýz doktrini 1923’te taçlandýrdýk... Þimdi 2000 baþýnda baþladýðýmýz doktrini yazýyoruz ve 2023’te SONUÇLARINI GÖREREK
BÝRLÝKTE taçlandýracaðýz...
BÝRLÝKTE YAPACAÐIZ...