Hani bazen maçýn sonlarýna yakýndýr vakit.
Defansýn bel kemiði olan kaptan elleriyle “ileri gidin” diye iþaret eder.
Karþý kaleyi ablukaya alýn, defansý býrakýn der.
Öyle ki kaleci bile çýkar, karþý kaleye gider artýk son pozisyon ise.
***
Türk giriþimciliði için de durum aynen böyle.
Geçtiðimiz günlerde dünyayý 11.11 çýlgýnlýðý sardý. Hani þu meþhur “11 Kasým Alýþveriþ Festivali” mevzusu.
Alibaba.com isimli eticaret sitesi 180 saniyede 1.6 Milyar Dolarlýk satýþ yaptý.
300. saniyede Türk e-ticaretinin bir yýllýk cirosunu olan 5 Milyar dolarý geçti.
Günü kapattýðýnda cirosu 26 Milyar dolara yakýndý. Yani Türk e-ticaretinin beþ katýý geçmiþti.
***
ÝTÝRAZLAR
“Ama Alibaba gibi siteler tüm dünyaya satýyor.”
Evet, zaten sorunumuz da belki de tam olarak bu
Kafamýz henüz globalleþemedi.
Bir Çinli bir iþe soyunacaðý zaman Çin’de nerelere satarým diye düþünmüyor.
Bir Güney Koreli elektronik bir ürün tasarladýðýnda, bir Hintli giriþimci internet üzerinde çalýþan bir “kullandýðýn kadar öde / SaaS (Software as a Service) hizmeti baþlattýðýnda kendi ülkelerini hedef almýyor.
Bizde ise oturduðu yerden kalkan Çin’den bir konteyner mal getirip ÝSTOÇ’a yýðmanýn hesabýnda.
Bizim Türkiye’yi unutmamýz lazým.
Dünya artýk çok küçüldü. Türkiye gibi Dünyanýn ⅓’üne 5 saatlik uçuþ mesafesinde olan, bu kadar merkezi konumdaki bir ülkenin giriþimcilerinin sadece kendi sýnýrlarý içine hapsolmasý büyük kayýp.
Bakýn size bir örnek vereyim.
Ýsmi Eyüp Ateþ.
1995 doðumlu. Yani 22 yaþýnda.
Bahçelievler’de teknik bir lisenin “Makine” bölümünden mezun.
Babasý bir torna ustasýydý. Babasýnýn çalýþtýðý firmada gördü CNC’yi, kalýbý, frezeyi, torna tesviyeyi.
Babasý zaten iþçiydi, üstüne bir de Eyüp’ün tam hayata atýlmaya hazýrlandýðý dönemde, Eyüp 20 yaþýndayken rahmetli oldu.
Þimdi o Eyüp, Mekik Motors markasýný kurdu.
Araç üstü bagaj, araç üstü çadýr, pick-up kabin, off road çelik tampon ve karavan tasarlýyor.
Nereye satýyor biliyor musunuz?
DÜNYAYA.
Amerika’dan, Ýran’dan, Avrupa’dan, Körfez ülkelerinden e-ticaret ve sosyal medya üzerinden sipariþler alýyor.
Gece-gündüz, haftaiçi-haftasonu fark etmeksizin Bayrampaþa’daki atölyesinde çalýþýyor Eyüp.
Bu anlattýðým hikayedeki Eyüp’ü daha býyýðý terlememiþken, lise öðrencisiykenden tanýyorum. Bu anlattýklarým da masal deðil, 22 yaþýnda bir gencin þu anda, bugün, siz bunlarý okurken yaptýklarý.
Steve Jobs’un, Bill Gates’in garaj hikayelerine bayýlýrýz ya hani.
Eyüp þu anda o garajda iþte.
Ve 22 yaþýnda ülkeye döviz girdisi saðlýyor.
Devletten kuruþ destek almýþ deðil. Her ülkeye özel “mekikmotorsUSA, mekikmotorsqatar, mekikmotorsitaly” diye instagram hesaplarý açmýþ, o ülkelere öyle ulaþýyor. Reklam bütçesi de yok.
Baþka türlü nasýl olacak ki?
Petrolümüz yok, yeni keþfettiðimiz bir madenimiz yok.
Camý açýn, sokaða bakýn, 3-4 yaþýndan eski araba yok kapýmýzda.
iPhone’un bir eski modelini kullananýn yeni modeli çýkýnca aklý çýkýyor, “Bunu anneme veririm onu alýrým” filan diye.
Bu cari açýk nasýl kapanacak?
Eyüp gibi Ýsimsiz Babayiðitler sayesinde kapanacak…
Haydi, hangi sosyal aðý kullanýyorsanýz oradan Eyüp Ateþ diye yazýp Eyüp’ü bulun, ona bir cümle de olsa destek, moral verin.