Yazarlar

Yiğit BULUT

Yiğit BULUT

yigitbulut@stargazete.com

24 Ailesi Konya’da

Yiğit BULUT tüm yazıları

Televizyon yayını yapmak sadece stüdyo ve çevresinde sıkışmak ile olmaz. Biz buna inanan bir kurum olarak uzun süredir illerde “yayını” sokağa taşıyoruz ve “buzdan camı” gerçeğe çevirmeye çalışarak birçok ilde seyircilerimizle buluşuyoruz...

Sevgili dostlar, bu kapsamda, kısmet olursa, bugün Konya Büyükşehir Belediyesi, Konya ASKON ve Necmettin Erbakan Üniversitesi’nin “üçlü organizasyonu” ile Konya’da olacağız ve saat 16:00’dan itibaren Mevlana Kültür Merkezi-Sultan Veled salonunda Konyalı kardeşlerimizle olacağız... Bekliyoruz...

DHMİ bu sorulara da cevap vermeli

Bu yazıyı yazmadan çok kısa bir süre önce DHMİ Genel Müdürü tarafından bir basın organına yapılan açıklamaları okudum. Anlatılanlara göre proje tek kelimeyle “süper” ve “Türkiye için gerekli...

Sevgili dostlar, amacım “yapmayalım” demek veya Türkiye’de moda olduğu gibi detay bilmeden “istemezük” demek değil. Tam tersi baştan sorgulanmasından ve her detayın bilinmesinden yanayım. Bu amaçla aklıma takılan bazı soruları kamuoyu ile de paylaşarak DHMİ ekibine sormak istiyorum;

1- Proje TAMAM ama YER doğru mu seçildi? Arsanın durumuna göre ortalama 37 metre dolgu yapılmak zorunda, bazı bölgelerde 100 metrenin üstünde çukurlar var, bu bölgenin doldurulması nasıl yapılacak?

2- Arsanın durumu-dolgu mesafesi hesaplandığında yapılması gereken dolgu büyüklüğü en az resmi rakamlara göre 1,2-1,4 milyar metreküp, bazı şirketlerin tahmini 2 milyar metreküp. Bu kadar büyük bir “toprak hareketinin” olduğu bir bölgenin seçilmesi doğru mu?

3- Türkiye’nin son 33 yılda yaptığı dolgu miktarı, barajlar, otoyollar, köprüler, viyadükler, her şey dahil 960 milyon ila 1 milyar metreküp arasında değişiyor... Kıyaslama için bir örnek vereyim; Ankara-İstanbul otoyolunda yapılan dolgu miktarı 147 milyon metreküp. Bu rakamlar dikkate alındığında, bu “toprak hareketi” yapılabilir mi?

4- Her kamyonun 14 metreküp dolgu malzemesi aldığını hesaplarsak; en az 100 milyon kamyon, en kötümser tahmine göre 147 milyon kamyonluk dolgu malzemesi lazım. Bunun bir toprak hareketi olduğunu varsayıp, malzemenin hepsinin getirilmediğini varsaysak bile % 50 iyimser oranda gerekli miktar en az 70-80 milyon kamyon, BÖYLE BİR MALİYETE GEREK VAR MI?

5- Dolgu yapacağınız malzemeyi 70 km’den getirdiğimizi varsayalım, 70 gidiş-70 geliş ile toplam mesafe her kamyon için 140 km. İstanbul’daki “dönüşüm yapılan eski malzeme” kullanılacak dendiğinde mesafe 70 km’den çok fazla. Bu tespitler şu soruyu öne çıkarıyor; yer değişirse, bu MALİYET ORTADAN kalkmaz mı?

6- En az 70-80 milyon kamyonun ortalama 140 km yol yaptığını varsayarsak, ortaya çıkan mesafe 10 milyar km’nin üstünde. 10 milyar km yol yapmak için yakacağınız mazot miktarını siz hesaplayın. Kamyon personeli, amortisman ve masrafları da siz ekleyin. Dünyada 10 milyar km yaparak “gerçekleştirilen toprak hareketi” VAR MI?

7- En kötümser tahmin gerçekleşirse 2 milyar metreküp dolgu gerekecek ve bunun anlamı da 147 milyon kamyon. Yani 20 milyar km yol demek. Bu seçenek için de aynı soru geçerli; “bu kadar büyük bir toprak hareketi ile” gerçekleştirilen bir proje var mı?

8- “Trakya’da kanal açılınca çıkan toprak kullanılacak” iddiası da çok gerçekçi değil. Trakya’dan çıkacak toprak killi ve kullanılması imkansız.Bu durumda kullanılacak DOLGU malzemesi nereden gelecek?

9- Dolgu malzemesi alındığı gibi asla kullanılamaz, bunun kırılması, karıştırılması, sıkıştırılması gerekli ki; BU DA AYRI bir maliyet... Bu karıştırma, sıkıştırma nasıl yapılacak? Bunun maliyeti hesaplandı mı?

10- Bürokrasi YER SEÇİMİ ve bu seçimin MALİYETİ konusunda konu ile ilgili BAKAN ve Başbakan’ı doğru bilgilendirdiğine EMİN mi?

Sevgili dostlar, dost acı söyler, söylemek zorunda... Bu rakamlar ile bu iş nasıl olacak merak ediyorum...Umarım DHMİ ekibi bu sorulara da kamuoyu önünde TATMİN EDİCİ cevaplar verir ve proje yürür...

Sonuç: Ve en çok merak ettiğim de Sayın Başbakan’a konu hakkında doğru rapor verildi mi yoksa “Bürokratik Oligarşi’ye” kurban mı oluyoruz? Sorgulamaya devam edeceğiz...

Son söz: Türkiye, son 10 yılda “YAPILAMAYANLARI YAPTI” ve yoluna devam ediyor... Bu projede “yapılamayanı yaparız” kapsamında olabilir fakat detayların DHMİ tarafından ortaya konması gerekir...