Her yýl Ýran’da düzenlenmekte olan ülkenin en büyük uluslararasý festivali olan Fecr Film Festivali, bu yýl ilk defa ikiye bölünerek, uluslararasý kýsmý 25 Nisan-2 Mayýs tarihleri arasýnda gerçekleþti. Normalde her yýl 1-11 Þubat tarihlerinde olan festivalde bu tarihler sadece ulusal sinema kýsmýna hasredildi. Festivalin bu þekilde ikiye bölünmesi belki festival
organizasyonunu rahatlatmýþ olabilir ancak örneðin, birarada olunduðunda Ýranlý sinemacýlarýn daha fazla katýlým saðladýðý bir gerçekti. Ayrýca film market düzenlemesinde de bir deðiþiklik yapýlmýþ; daha önce uluslararasý biçimde yurtdýþý katýlýmcýlarý da stand açabiliyorken, bu kez sadece Ýran sinemasýnýn son yýllarda yaptýðý çalýþmalarýn tanýtýmýna ve pazarlamasýna aðýrlýk verilmiþ. Dolayýsýyla yapýsal deðiþikliklerle yoluna devam eden festival, yine de Ýslam dünyasýnýn en güçlü film festivali olma niteliðini koruyor.
Daha önce Farabi Sinema Vakfý tarafýndan düzenlenen ama bu yýl daha önce Ekonomik Ýþbirliði Teþkilatý (ECO)’nýn Kültür Enstitüsü baþkaný olan ve benim de tanýdýðým Hüccetullah Eyyubi’nin baþkanlýðýnda yapýlan ve toplamda 200 civarýnda filmin ve yabancý konuðun katýldýðý festivalin yarýþma bölümleri, Dünya Sinemasý (Selamet Sinemasý), Doðu Panoramasý (Ýslam ve Asya ülkeleri), Sanat ve Tecrübe Sinemasý ve Özel Ödüller (Mustafa Akad, Milletlerin Birliði, En Ýyi Genç Yetenek) þeklindeydi. Semih Kaplanoðlu’nun jüri üyesi olarak bulunduðu dünya sinemasýnda Kristal Simurg ödülünü En Film’de, Richie Mehta’nýn Kanada-Hindistan ortak yapýmý Siddharth, En Ýyi Yönetmen’de Türkiye’den Kar Korsanlarý ile Faruk Hacýhafýzoðlu, En Ýyi Senaryo’da Çin Ýç Moðolistan Özerk Bölgesi’nden ekip olarak Nurcuma ve Jüri Özel ödülünü Ýran’dan Amir Hüseyin Asgari’nin Sýnýrsýz adlý çalýþmalarý kazandý. Doðu Panoramasý’nda En Ýyi Film Kristal Simurg ödülünü Ýç Moðolistan’dan Bayaneruul’un Nurcuma, En iyi Yönetmen Azerbaycan’dan Nabat ile Elçin Musaoðlu, En Ýyi Senaryo Ýran’dan Safi Yezdanyan’ýn Senin Dünyanda Saat Kaç?, Jüri Özel ödülünü Liew Seng Tat’ýn Malezya-Avrupa ortakyapýmý Dünyayý Kurtaran Adam’ý kazandý. Sanat ve Tecrübe Sinemasý’nda Sanat ve Tecrübe heykelcikleri, Pascal Ferran’ýn Fransýz-Ýngiliz-Japon ortakyapýmý Kuþ Ýnsanlar ve Ýran’dan Human Seyyidi’nin Tehlikeli Aklýmýn Ýtiraflarý’na sunuldu. Mustafa Akad’a ithaf edilen Altýn Sancak ödülünü Michel Hazanavicius’un Fransýz-Gürcü ortak yapýmý Arayýþ’ý kazandý. Milletlerin Birliði Kristal Simurg En Ýyi Film ödülü, Kýrgýzistan’dan Sadýk Þir-Niyaz’ýn Kurmanjan Datka filmine gitti. En Ýyi Genç Yetenek ödülünü de Ýran’dan Çeyizin Þeker Kasesi ile Ali Mollagholipour aldý.
SÝmurg kuþunun yerden göklere yükseliþini gösteren çok estetik bir logo-filmle açýlan gösterimleri, Abbas Kiyarüstemi’den Sinema Dersleri ve Ýran Sinemasý Panoramasý rehberi, Türk Sinemasý, günlük festival dergisi, 2014 Ýran Sinemasý Seçkisi kataloðu ve Film Marketi rehberi yayýnlarýyla festival ayrýca göz dolduruyordu. Gösterimlerin yanýsýra konuklarla yapýlan atölye ve konferanslar festivalin yan faaliyetleri arasýndaydý. Günümüz Filmleri, Çaðdaþ Çin Sinemasý Perspektifi, Kiyarüstemi Üslubu ve Dünya Sinemasý, Francesco Rosi gibi özel bölümlerin bulunduðu festivalde yeralan bir diðer özel bölüm de 10 filmle Çaðdaþ Türk Sinemasý Perspektifi’ydi. Ayrýca 15 civarýnda konukla temsil edilen Türkiye sinemasý hakkýnda iki de panel yapýldý. Dr. Hüseyin Lale’nin yönetiminde genel baþlýkta yapýlan ilk panele Türkiye’den Prof. Osman G. Özgüdenli, Ahmet Gürata ve ben, Ýran’dan Hamid Dehghanpour ve Mecid Þeyh Ensari katýldýk. Ýkinci panelde ise, Türkiye’den Faysal Soysal, Faruk Hacýhafýzoðlu, ben, Ýran’dan Tahmine Milani sinemada tematik yaklaþýmlar hususunda konuþtu.
Festival boyunca kahir ekseriyeti Ýran sinemasýna ait olan seyrettiðim 25 civarýnda film, muhteva ve biçim özellikleriyle genel olarak ortalamanýn üstündeydi. Bunun yanýsýra Ortadoðu’dan ve özellikle Ortaasya’dan katýlan tanýdýðým ve tanýþma imkaný bulduðum sinemacýlarýn varlýðý önemli bir deðer oluþturuyordu.