40 m2 odadan 589 Milyon Dolara, YemekSepeti Gerçeði

Baþarý için ne gerekiyor? Hiç düþündünüz mü, Neden milyarlarca insan baþarýlý olamýyor da çok küçük bir oranda insan baþarýlý olabiliyor?

Aslýnda herkes baþarýnýn formülünü biliyor. Çok çalýþýnca olduðunu bilmek için bilim adamý olmak gerekmiyor. Peki formülü herkes bildiði halde neden yeterince ve çoðumuz baþarýlý olamýyoruz?

Bu istatistik üzücü ama yeni jenerasyon gençlerin iþ hayatýnda baþarýlý olma, kalýcý olma, sürekli olma ve (para, statü, unvan, prim) kazanma oraný her geçen yýl azalýyor.

Dün, 15 yýl önce kurulmuþ olan YemekSepeti.com 589 Milyon Dolara satýldý. Bu ayný zamanda Türkiye internet sektörünün en büyük satýn almasý ve ilk 1 milyar TL üzerindeki satýþý.

Peki 15 yýl önce Ýstanbul’da 40 metrekare bir odada kurulmuþ bir internet þirketi nasýl 589 Milyon Dolarlýk bir deðere ulaþtý?

Tek bir cevabý yok elbette ama eðer cevabý tek kelimeye indirmek gerekseydi bu kelime SEBAT olurdu.

Dört bilgisayar mühendisi arkadaþ bir hayalin peþine düþüp gemileri yakýp, çevreden gelen “yapma, batarsýn, ele güne muhtaç olursun, gül gibi iþin var” söylemlerine kulak týkadýlar. Uzunca bir zaman para kazanamadýlar ama yýlmadýlar.

Þimdi soruyorum, hayalinizi gerçekleþtirmek için 15 yýl beklemeye sabrýnýz var mý?

Gel vazgeç bu sevdadan” diyenlere karþý dayanacak gücünüz ve iradeniz var mý?

Sürekli “Gel güzel bir iþ bulalým sana” diyenlere inat edecek kadar güçlü müsünüz?

Bir þirket kurup 15 yýlýn sonunda 589 Milyon Dolara þirketi satýp çok zengin olmak” cümlesini okumak çok kolay ama bu 15 yýl nasýl geçti acaba?

15 zor yýl…

5475 zor gün…

131400 zor saat...

Baþarý için sabýr mý gerekiyor? Hayýr, sabýr tek baþýna yeterli deðil.

Doðru kelime : SEBAT

Sebat kelimesinin baþka hiçbir dilde karþýlýðýnýn olmadýðýný biliyor muydunuz?

Ýngilizce karþýlýðýna baktýðýnýzda “perseverance” diye cevap verir ama bu kelime “azim” kelimesinin karþýlýðýdýr. Ama sebat, sabýrla azmetmek, zorlamak gibi birkaç kelimeyle açýklanabilir.

Bugünün gençleri olarak çok daha hýzlandýrýlmýþ hayatlarýn peþindeyiz. Çok hýzlý kazanmak, çok çabuk o kýrmýzý renkli arabaya binmek, çok az yorulup çok erken zengin olmak. Ama görüyoruz ki Ýnternet gibi büyüme ivmesi ve çarpan etkisi yüksek bir alanda bile böyle büyük bir baþarý hikayesini mutlu sonla kapatmak 15 yýl alýyor.

 

Hayali olan, derdi olan her gencin oturup þapkasýný önüne koyup düþünmesi gerekiyor. “Hayallerime ulaþmak için sabrým, gücüm ve enerjim var mý? Yeterince güçlü bir iradem var mý?”

Giriþimcilik suyun altýnda nefesini tutmak gibidir. Ciðeri kuvvetli olan kazanýr! YemekSepeti 15 yýl nefesini tuttu ve baþardý!

YemekSepeti gerçek anlamda bir baþarý hikayesi. Sadece giriþimcileri için deðil, Türkiye için önemli. YemekSepeti’ni, bu baþarýda büyük emeði olan kurucularý Nevzat Aydýn ve Melih Ödemiþ’i ve tüm YemekSepeti çalýþanlarýný tebrik ediyorum.

Ama bir de diðer yönü var bu iþin.

Türkiye, petrol zengini bir ülke deðil. Üretmek zorunda, turizm geliri elde etmek zorunda, inovasyon yapmak, AR-GE yapmak, patent satmak zorunda. Yani taþý sýkýp suyunu çýkarmak, ekmeði aslanýn midesinden almak zorunda.

Böyle giriþimlerin büyüyüp global ölçekli yatýrýmcýlara satýlmasý, yabancý yatýrýmcýnýn parasýnýn bu topraklara gelmesi de bizim yeni petrolümüz olacak.

Bütün dünyayý sarmalayan uluslararasý ekonomik krizin yaþandýðý günlerde Türkiye’ye hala yabancý yatýrýmcýnýn gelmeye, döviz getirmeye ve güvenmeye devam ediyor olmasý geleceðe umutla bakmamýz için iyi bir iþaret. Bir internet þirketinin, hem de parasýný Türkiye’den kazanan bir þirketin 589 Milyon Dolar gibi bir rakamla deðerleniyor olmasý uluslararasý bakýþýn bu ülkenin geleceðine olan güvenini gösteriyor.

Ýþte bu yüzden, haydi gençler kodlamaya, internete daha doðru bakmaya, efektif bir iþ alaný olarak görmeye, kendi iþini kurmaya, kendi dijital petrol kuyusunu bulup hem kendine hem ülkene kazandýrmaya!

Sabýrla, sebatla…

HÝÇBÝR ÞEY ÝÇÝN GEÇ DEÐÝL

Eðer hayatýnýzda memnun olmadýðýnýz bir þeyler varsa,

Eðer bir þeyleri deðiþtirmek istiyorsanýz,

Eðer hayatý ýskaladýðýnýzý, yanlýþ tercihler yaptýðýnýzý düþünüyorsanýz,

Ama bir yandan da artýk geç olduðunu, eski enerjik halinizde olmadýðýnýzý düþünüyorsanýz, “benden geçti artýk” diyorsanýz...

Unutmayýn, hayat bir fýrsatlar defilesidir.

Ve hiçbir þey için geç deðil.

Ýþte örnekler

Henry Ford, Ford’u kurduðunda 40 yaþýndaydý,

Asa Candler, Coca Cola’yý kurduðunda 41 yaþýndaydý,

Thomas Edison, General Electric’i kurduðunda 45 yaþýndaydý,

Henry Nestle, Nestle’yi kurduðunda 52 yaþýndaydý,

Ferdinand Porsche, Porsche’yi kurduðunda, 56 yaþýndaydý,

Charles Flint, IBM’i kurduðunda, 61 yaþýndaydý.