4x4’lü adamlarla, dört dörtlük adamlar

Geçen hafta Sarýyer-Taksim otobüsünde iki genç hanýmýn konuþmasýna þahit oldum.

Ýkisi de bir kamu kurumunda çalýþýyor, ‘hayýrlý kýsmet’ meselesini tartýþýyorlardý. Biri diðerine dert yanýyordu, “Ýþe otobüsle gidip geliyorum, otobüsten evlenilecek adam çýkmaz, öðle yemeði de dahil 9 saat iþ yerindeyim, orayý da geçtim bir kalem. Demek ki beyaz atlý prensimi daha çok bekleyeceðim...” Beyaz atlý prens tanýmlamasýndaki kiþinin beyaz jipli biri olduðunu anlamak zor deðil de, giderek yaygýnlaþan bu mantýðý kavramak hakikaten zor.

***

Dört dörtlük adam olmanýn deðil 4x4 bir jipe sahip olmanýn önemli olduðu zamanlara geldik demek ki...Þaþýlacak birþey yok bunda, mesela uzun zamandýr tek taþ, üç taþ, 5 taþ sonra da tam tur yüzüklerle deðer buluyor aþklar. Diziler, klipler, yazýlar ve reklamlar bunu dayatýyor bilinç altýmýza. Eskiden þiir okuyan adamlar vardý, duygular mýsralarla, çiçeklerle ifade edilirdi. O yüzden kýrmýzý gül ile sarý ya da beyaz gül arasýndaki anlam farkýný yani çiçeklerin dilini bilirdi insanlar. Þimdi bilinen pýrlantanýn, karatý, berraklýðý, parlaklýðý...

***

Türk filmlerinde ve dizilerinde eskiden ve halen zaman zaman tüm zengin insanlar kötü gösterilir. Þeklen kötü gösterilir ama senaryo gereði o kötü adamlar paralarý ve güçleri sayesinde bir sürü beladan kurtulurlar.Alt mesajý son derece sýkýntýlýdýr bu senaryolarýn. Adam öldürürler suçu baþkasý üstlenir, trafik kazasý yaparlar, parayla þikayet geri alýnýr, tecavüz ederler, tecavüz maðdurunu parayla baþkasýyla evlendiririler... Dikkatiniz çekti mi bilmiyorum, dizilerdeki o kötü adamlar birlikte olduklarý kadýnlara ilgi ya da zaman deðil sýnýrsýz alýþveriþ imkaný tanýrlar. Dizileri boþverin, bir kadýnýn bir erkekten istediði, beklediði þey sadece bu olabilir mi?

***

Ýnsan eskiden varlýðýný sürdürmek için tüketirdi sonra tüketmek için tükenmeye baþladý. Ýstanbul’un marka restorantlarýyla belediye otobüslerinin en benzer özelliði elde taþýnan telefonlardýr mesela. Bir grup peþin alýr diðer grup 24 ay kontratla ama sonuç deðiþmiyor, araba, ev, kýyafet gibi cep telefonu da statü sembolü oldu sonuçta... Amerikanvari ya da Avrupai yaþama özenenler, onlarla ayný markayý tüketerek bu standarta geleceklerini düþünüyorlar herhalde. Onlarla ayný marka ve model araba kullanmak deðildir o yaþam.Ayný arabayla her fýrsatýný bulduðunda arýza þeridine girmemek, yeþil ýþýk yanar yanmaz kornaya asýlmamak, benden baþka herkes kurallara uymak zorunda diye düþünmemektir. Kitle iletiþim araçlarýnda yer alan çýplaklýðý çok tehlikeli bulanlar var ya, asýl tehlike paranýn giderek egemen güç haline getirilmiþ olmasý.