AK Parti Kongresi’ni hepimiz bir biçimde izledik, yorumladýk, baþka yorumlarý okuduk, dinledik.
Malum, Kongre esnasýnda basýna, katýlýmcýlara daðýtýlan bir tür AK Parti manifestosu da var elimizde, 63 maddeden oluþuyor ve bu maddelerin hepsi çok önemli, çok anlamlý konular, AK Parti topluma bu manifestoyla önemli bir dönüþüm de vaad ediyor.
Ancak, bendenizin anlamakta biraz zorlandýðý konu Kongre’de bu konularýn neden temel gündem konusu olmadýðý, Sayýn Erdoðan’ýn daha hamasi, daha duygusal bir tonlamayý neden bu maddelerin önüne çýkarmaya tercih ettiði.
Oysa, söz konusu 63 madde içinde gerçekten önemli, heyecanlandýrýcý vaadler mevcut ama ayný zamanda aþaðýda deðinmeye çalýþacaðým çok büyük eksiklikler de var.
Bendeniz Türkiye’nin her aþamada, her platformda proje bazlý vaadlere hamasi, duygusal söylemlerden çok ama çok daha fazla ihtiyacý olduðunu düþünenlerdenim.
Bu anlamda AK Parti’nin Kongre’de mikrofonlardan çok dile getirmediði, bir vaadler manzumesi olarak daðýttýðý 63 maddeyi çok daha fazla önemsiyorum.
Ancak, unutmayalým, nasýl gündeme gelmiþ olurlarsa olsun, bu 63 madde AK Parti’yi baðlayýcý niteliktedir, hem yeni anayasa sürecinde, hem yeni yasama yýlýnda gerçek bir yeni Türkiye fikrinin peþinde olanlar bu vaadleri AK Parti’ye hatýrlatacaklar, anayasallaþmasý, yasalaþmasý için kamuoyu, ister desteðini, ister baskýsýný deyin, eksik etmeyeceklerdir.
Gelelim vaadler konusuna kuþbakýþý bir yaklaþýma, beðendiklerime, eksik bulduklarýma.
Siyasal Partiler Kanunu ve Seçim Kanunu’nda yapýlmasý öngörülen deðiþiklikler, yepyeni yasalarýn yapýlma ihtimali son derece olumlu vaadler; ancak, bu deðiþikliklerin, muhtemelen yapýlacak yeni yasalarýn içeriðinin daha da detaylandýrýlmasý gerekiyor, bu detay eksikliði önemli bir eksiklik, en kýsa sürede bu eksikliðin, þayet gerçek bir reformcu sürece YENÝDEN girilecek ise, giderilmesi þart.
Anadilde savunma yapýlmasýnýn önünün açýlacaðý, kamu hizmetlerine yine anadilde ulaþabilme vaadleri kürt meselesinin normalleþmesinde çok önemli adým- lar olacaktýr, buna kuþku yok.
63 madde arasýnda bana en sorunlu gelen alan sivil-asker iliþkilerine iliþkin alandýr.
Darbelerin dayanaðý olan mevzuatýn kaldýrýlmasý, isimleri darbelerle beraber anýlan þahýslarýn isimlerinin kamu alanýndan temizlenmesi, askeri okullardaki müfredatýn NÝHAYET gündeme gelmesi çok önemli ve olumlu konulardýr.
Ancak, sivil-asker iliþkilerine yönelik vaadler arasýnda mevcut Anayasa’nýn 117 ve 118. maddelerine iliþkin bir yaklaþýmý maalesef 63 madde arasýnda göremiyoruz.
Daha baþka bir ifadeyle, söz konusu vaadler arasýnda Genelkurmay Baþkaný’nýn her normal ve demokratik ülkede olmasý gerektiði gibi Milli Savunma Bakanlýðý’na baðlanmasý (117), Milli Güvenlik Kurulu’nun anayasal bir kurum olmaktan çýkarýlmasý, içinde askeri bürokratlarýn yer aldýðý bir kurumun kararlarýnýn, görüþlerinin TBMM’nin içinden çýkmýþ ve güvenoyu almýþ bir hükümete BÝLDÝRÝLMESÝNÝN (118) engellenmesi yer almamaktadýrlar ve itiraf edelim, bu durum çok büyük bir eksikliktir.
“Güvenlik için özgürlükten vazgeçilemez” ifadesi alkýþlanacak bir ifadedir.
Kayýtdýþý istihdam ve kadýn istihdamý için sayýsal hedefler konmuþ olmasý da çok önemli ve olumludur.
YÖK’ün bir koordinasyon kurumuna dönüþtürülme fikri de çok önemlidir.
AB hedefinden þaþýlmayacaðýna yönelik vaad önümüzdeki dönemde umarým daha da önemli hale gelecektir, takipçisi olmak isteyeceðiz.
Vaadlerin tümü önemli, anlamlý ama Anayasa 117 ve 118. maddeler örneðinde olduðu gibi çok büyük eksikler de yok deðil.
AK Parti’ye yönelik muhtemel baþka bir eleþtiri de çok büyük ve güçlü siyasal ve sayýsal desteðe raðmen bu konularýn on senedir neden hala çözülemediði olabilir.
Geçmiþe bir sünger çeksek bile bugünden sonra bu vaadlerin takipçisi olmak gerekiyor.
Bendeniz bu maddeleri bir “word document” a koydum, bilgisayarýmda saklýyorum, arada sýrada hatýrlatmak için.