Okurlarýmýz hatýrlayacaktýr, 26 Eylül 2015 tarihli yazýmda, bu köþeden “65 yaþ (yaþlýlýk aylýðý) ve engelli aylýðýnda þartlar kolaylaþmalý” baþlýklý yazýmda;
“Bir kýsým vatandaþlarýmýz muhtaç olmasýna raðmen deðerlendirme kriterleri nedeniyle aylýk ve yardýmlardan faydalanamýyor.
Özellikle akrabalarý ve yakýnlarý tarafýndan bakýlan ancak kendi geliri olmayan yaþlý ve engellilere aylýk baðlanmasýnda hane gelirine bakýlmaktadýr. Bu nedenle de yaþlý ve engellilerin kendilerinin muhtaç olmasýna raðmen bu gelirden faydalanamadýklarý görülmektedir. Yaþlý kiþinin kendisinin deðil de, ikamete dayalý nüfus kayýt sisteminde kayýtlý olunan ailenin gelirine bakýldýðýnda sorunlar yaþanýyor.
Örneðin, muhtaç bir yaþlý, maddi durumu biraz iyi olan yakýnýnýn evinde kaldýðý takdirde, ikamet ettiði hanenin geliri yüksek çýktýðý için kendisine aylýk baðlanmamaktadýr.
Önemli olan engelli ve yaþlýnýn gelirinin olmamasýdýr. Bu nedenle deðerlendirme kriterlerinin esnetilmesinde büyük bir fayda vardýr. Bu yönde mevzuatta esnekleþtirici düzenlemeler yapýlmalýdýr. Aylýk baðlanacak engellinin ve yaþlýnýn geliri yoksa maaþ baðlanmasý yönünde yapýlacak düzenleme sorunu ve tartýþmayý bitirecektir” diye yazmýþtým.
Ýþte yaþlýlarýmýzýn maðduriyetine neden olan bu uygulamaya, AK Parti Genel Baþkaný ve Baþbakanýmýz Sayýn Ahmet Davutoðlu duyarsýz kalmadý. Dün detaylarýný yazdýðýmýz AK Parti’nin 10 Maddelik ‘Cumhuriyet Bayramý Müjde Paketi’nde sorunu ortadan kaldýracak deðiþiklikler açýklandý.
65 yaþýn üzerinde olup maaþ almaya hak kazanmýþ bütün yaþlýlar, kimin yanýnda yaþarsa yaþasýn, maaþýný alabilecek. 65 yaþýn üzerindeki muhtaç yaþlýlarýmýz yanýnda yaþadýðý oðlu veya kýzýnýn geliri ne olursa olsun maaþlarý kesilmeyecek. Bununla ilgili kanun deðiþikliði yapýlacak ve yaþlýlarýn bu sorunu da çözülecek.
Esasen çok sayýda yaþlý büyüðümüzü ilgilendiren bu düzenleme hayata geçtiðinde, çocuklarý veya yakýnlarýnýn yanýnda ikamet ettiðinden ve gelirinin de yüksek çýkmasýndan dolayý 65 yaþ aylýðý kesilen vatandaþlarýmýza aylýklarý yeniden baðlanacak.
Ýhbar süresinde çalýþmayan iþçiye dikkat!
Ýþçi ve iþveren iþ sözleþmesini sona erdirmek istediklerinde, diðer tarafa ihbar süresi verilmesi gerekmektedir.
Ýþçinin, istifa ederken ihbar süresine uymadan iþ sözleþmesinin feshetmesi durumunda iþveren zor durumda kalabileceðinden, Ýþ Kanunu’nda buna iliþkin düzenleme yapýlmýþtýr.
Ýþ Kanunu’nun 23. maddesine göre, “süresi belirli olan veya olmayan sürekli iþ sözleþmesi ile bir iþverenin iþine girmiþ olan iþçi, sözleþme süresinin bitmesinden önce yahut bildirim süresine uymaksýzýn iþini býrakýp baþka bir iþverenin iþine girerse sözleþmenin bu suretle feshinden ötürü, iþçinin sorumluluðu yanýnda, ayrýca yeni iþveren de aþaðýdaki hallerde birlikte sorumludur:
a. Ýþçinin bu davranýþýna, yeni iþe girdiði iþveren sebep olmuþsa.
b. Yeni iþveren, iþçinin bu davranýþýný bilerek onu iþe almýþsa.
c. Yeni iþveren iþçinin bu davranýþýný öðrendikten sonra dahi onu çalýþtýrmaya devam ederse.”
Bu durumda, yeni iþverenin sorumluluk alaný iþ sözleþmesinin çeþidine göre farklýlýk göstermekle birlikte iþçinin belirsiz süreli bir iþ sözleþmesi ile çalýþtýðý iþyerinden bildirim sürelerine uymaksýzýn ayrýlmasý halinde, bu bir haksýz fesih sayýlacak, eski iþveren 17. maddede düzenlenen önellere iliþkin ücret tutarýnda tazminatý yani ihbar tazminatýný talep edebilecektir.