Ýnsandýr hata yapar. Oscar gibi sinemada dünyanýn en büyük organizasyonu olsa bile ‘En Ýyi Film Ödülü’ yanlýþ açýklanabiliyor. Ýnsanlarýn ellerindeki heykelcikler çekiþtirilip alýnabiliyor. Acaba tek hata bu mu?
ABD dünyayý ordusuyla ve silahlarýyla yönetiyor ama toplumlarý aslýnda sinemayla þekillendiriyor. Bir hafta önce 2017 Oscar ödülleri daðýtýldý. Son 10 yýlýn en zayýf seçkisinden ödüller çýktý. Herkes ödülleri tahmin etti. Tahmin etmediðimiz þey ‘En Ýyi Film Ödülü’ verilirken yaþanan skandaldý. Warren Beatty ile Faye Dunaway sahneye ellerinde zarfla geldiler. Warren Beatty zarfý açtý ve dona kaldý. Büyük ihtimalle ‘Moonlight’ýn ödülü aldýðýný biliyordu ama zarfta ‘La La Land’ýn ismi vardý. Durdu, saða, sola baktý, kimse birþey anlamadý. Zarfý Faye Dunaway’a uzattý. Faye Dunaway ‘La La Landddd’ diye çýðlýðý bastý.
ÇÝRKÝN GERÇEK
‘La La Land’ ekibi çýktý sahneye ödüller verildi. Teþekkür konuþmalarý yapýldý. O sýrada gözlüklü bir adam milletin elindeki heykelcikleri çekiþtirmeye baþladý. ‘Moonlight’ýn yapýmcýsý sinir krizi geçirip Warren Beatty’in eline tutuþturulmuþ gerçek zarfý çekip alýp kameralara gösterdi. Ve Oscar tarihinin en büyük rezaleti yaþandý.
Aslýnda bütün bu sahneler yalanlarla bezenmiþ güzel bir kadýnýn makyajýnýn akýp çirkin gerçeðin görülmesinden ibaretti. Aylardýr ABD Baþkaný olan Trump ile Oscar organizasyonunun atýþmalarýný izliyoruz. Ödül töreninde Trump’a yapýlan göndermeleri dinledik. Tabii ki Trump’ýn elle tutulur bir tarafý yok. Ona sallamak ucuz kahramanlýk. Peki Obama döneminde ‘Hurt Locker’ gibi militarist ve neredeyse faþizan bir filme ödül verilmesini, Irak’ta, Suriye’de, Afganistan’da ve dünyanýn birçok yöresinde Obama döneminde yapýlan kýyýmlarý niye Oscar ünlüleri es geçti? Bütün bunlar yaþanýrken Oscar heykelciði Beyaz Saray’da verilmedi mi? Barack Obama’nýn döneminde dýþ politika da hiç bir þey deðiþmemiþken, Obama, Bush’un finansörleriyle yoluna devam ederken o ünlü muhalif sinemacýlar yönetmenler niye sustular. Michael Moore bile film yapmayýp Obama döneminin sonunda 2015’te en tartýþmalý filmi ‘Þimdi Nereyi Ýþgal Edelim’i çekmedi mi? Geçen yýl Oscar organizasyonu siyahi oyuncularý, yönetmenleri ve toplumdaki siyahlarýn dertleriyle ilgili filmlere sansür uyguluyor diye eleþtirildi. Bir baktýk ki bu yýl hak eden, etmeyen bir sürü Afro Amerikan sinemasý örneði adaylar arasýnda. ‘Fence’, ‘Hidden Figures’, ‘Moonlight’, ‘Loving’, belgesellerde ‘O.J: Made in America’, ‘I Am Not Your Negro’ gibi filmler seçkiyi doldurmuþtu. Ama nedense ‘Moonlight’ýn muhteþem performanslarý En Ýyi Kadýn ve Erkek’te deðil Yardýmcý Kadýn ve Erkek’te adaydý. Halbuki erkek performansýnda ‘Moonlight’ filminde Ashton Sanders en iyisiydi. Hadi onu geçtik ‘Fences’ filminden Denzel Washington’un performansý Casey Affleck’ten kat ve kat iyiydi. Yani seçimleri göz önüne aldýðýmýzda yine Afro Amerikan filmleri gizli bir sansürün kurbaný oldu. Asýl sorulmasý gereken soru þu. Geçen yýlki tartýþmalar olmasaydý bu kadar çok Afro Amerikan filmi aday olabilir miydi? Eðer cevabýmýz ‘Olamazdý’ ise Oscar organizasyonu adýna bir suçluluk hissinin ortada olduðu gerçek. Amerika’da Oscar’da yaþanan skandal sýkýntý yarattý. Ama asýl sýkýntý Hisseli Harikalar Kumpanyasýnýn maskesinin düþmesiydi.
Geçen yýlki tartýþmalar olmasaydý bu kadar çok Afro Amerikan filmi aday olabilir miydi? Eðer cevabýmýz ‘Olamazdý’ ise Oscar organizasyonu adýna bir suçluluk hissinin ortada olduðu gerçek.