Adalet mülkün nesidir

Bizim yargýnýn sabýkasý kabarýktýr. ‘Bizim yargý’ ne? Niye bu kadar sahipleniyorum? 

Yok, sahiplenmiyorum. Olsa olsa ‘teberri’ edebilirim. ‘Teberri?’ Teberri, ‘beri’ olduðunu ilan etmek. ‘Beri olmak?’ Uzak olmak. Üstlenmemek.

Burada, ‘bizim’ demek, bir benimseme ifadesi deðil. Bizim ülkemize, bizim tarihimize ait olduðunu anlatmak için.

Yoksa nesini benimseyebilirim, Ýskilipli Atýf Hoca’yý zulmen öldürmüþ bir yargýnýn?

Evet, oradan baþladý. Ýstiklal Mahkemeleri’nden.

Evveli var mýdýr? Vardýr elbet. Yoksa nereden çýkacak, ‘Kadý efendi, benim halimi unutma’ hikayeleri.

(Adam, kadýya halý vermiþ, rüþvet olarak. Muhakeme sýrasýnda da, verdiði halýyý hatýrlasýn, yanlýþ yapmasýn diye öyle uyarýyor. Hikaye iþte!)

Ankara’da, Samanpazarý’nda sýralanan idam sehpalarý nedir? O idam edilen insanlarýn boyunlarýna asýlý yaftalarý kim yazdý, kim mühürledi?

Tarihin en büyük yargý rezaletlerinden birisidir Yassýada. Kimdi, adadaki hakim, savcý, mübaþir kisveli hokkabazlar?

Al 12 Mart’ý vur 12 Eylül’e. Ýkisi de birbirinden kirli. Çok yazdým, tekrar etmeyeyim.

Ýdam þart mýdýr, zulüm olmasý için?

12 Eylül’de milletin Metris’te, Mamak’ta, Diyarbakýr’da gördüðü iþkencenin haddi hesabý yok.

28 Þubat’ta az mý gittik mahkemelere?

‘Vicdan’ ve ‘cüzdan’, facianýn derinliðine nazaran, ‘drama’nýn en sýð, en basit replikleridir.

Kötüdür, ‘bizim yargý’nýn sabýkasý.

Yargýladýðý insanlardan dahi kötüdür.

Yakýn misaldir, paralellerin yargý üzerinden yaptýðý kumpaslar.

Ýþadamýndan sözümona himmet sýzdýrmak için.

Polis müdürünü tasfiye edip yerine kendi paralel adamlarýný koymak için...

Dinlemeler, gözetlemeler, suç üretmeler, delil üretmeler...

Hesap edin, paralelci, ihaleye rakipsiz girsin diye, rakip firmanýn adamlarýna pat, bir soruþturma. Topla hepsini, iki gün sorgula. Paralel ihaleyi aldýktan sonra sen sað ben selamet.

Paralel subayý terfi ettirmek için, paralel olmayan subaya soruþturma açmalar, dava açmalar.

Bunlar hep yargý iþleri.

Hazret-i Ömer’dir, “Adalet mülkün temelidir” sözünün sahibi.

Ýsterseniz, ‘mülk’ kelimesini ‘yönetmek’ olarak tercüme edin.

Ýsterseniz ‘iktidar’ olarak.

(Ama sakýn ‘emlak’ olarak tercüme etmeyin, buraya uymaz.)

Arapçasýnda ‘esasül mülk’ deniliyor. ‘Mülkün esasý.’

‘Temel’ kelimesinin zihinlerdeki çaðrýþýmýný geniþletmek için ‘esas’ kelimesini de gösterme ihtiyacý duydum.

Cümlenin daha doðru anlaþýlmasý için, þöyle bir tercümeyi öneririm: ‘Yönetmenin aslý, adalettir.’

Ýki türlü anlayabiliriz, bence ikisi birden doðru: 1- Yönetmenin dayanaðý adalettir. Yani, adalet, meþruiyetin kaynaðýdýr. 2- Yönetmenin maksadý, adalettir.

‘Yönetmek’le veya ‘iktidar’la ilgili kavramlar içinde, -hani derler ya ýssýz adaya gitsen neyi götürmek istersin- hangisini tercih edersin deseler, ‘adalet’ derim.

Adaleti isterim.

‘Adalet’ olursa, gerisi tamamlanýr.

Paralel HSYK, adalete yönelmiþ büyük bir tehditti. Þimdilik atlatýldý.

Ben, yeni HSYK’nýn, bütün fiillerinde, bütün kararlarýnda, adaleti, sadece adaleti gözetmesini, kirli bir sicili temizlemeye uðraþmasýný temenni etsem, çok mudur?

Çoksa çok. Allah’ýn hazinesi namütenahidir.

Neydi Hz. Ömer’in sözü? Adalet, mülkün temelidir.

Adaleti, sadece ‘yargý’ üretmez. Çünkü adaletin alaný, salt suçlar ve cezalar deðildir.

‘Sosyal adalet’ diye bir þey vardýr.

Adaleti, yasama, yürütme ve yargý birlikte üretir.

Dilimin ucunda bir cümle. Bunu birçok yerde söyledim. TV programlarýnda da defalarca söyledim.

Þimdi, ‘Adalet mülkün temelidir’ düsturunun ardýndan, burada yazmam, kayda geçirmem lazým.

Olaðanüstü þartlarda, olaðanüstü tedbirler almak, anlaþýlýr bir þeydir. Olaðanüstü þiddet, olaðanüstü hileler... En azýndan, insanlarýn bir kýsmý bunu anlar.

‘Olaðanüstü’ istisnaidir. Veya istisnai olmalýdýr. Bir süre sonra ortadan kalkar. Kalkmalýdýr.

Cümlem, þudur:

Doðru bir idarenin hedeflemesi gereken kalite, azýnlýklarýn, çoðunluklarýn, dinlerin, mezheplerin, farklý fikirlerin, gruplarýn, bireylerin hepsinin haklarýnýn ve hukuklarýnýn,iktidarlar deðiþtikçe deðiþmeyecek þekilde garanti altýna alýnacaðý bir hukuk düzenidir.

Bence, ‘Adalet mülkün temelidir’ sözüyle varmamýz gereken nokta, burasýdýr.

Altýný çizdim: Ýktidarlar deðiþtikçe deðiþmeyecek þekilde.