Ah nerede o Yeþilçam starlarý

Filmler oyuncularýyla anýlýr. Oysa o isimlerin ardýnda bir de menajerler vardýr. Oyuncularýn ne giyeceðinden, nereye gideceðine, hangi filmde oynayacaðýna onlar karar verir. Yeþilçam ile bugünün sinemasýný karþýlaþtýran menajer Duygu Baþara, eski sinema ortamýnýn daha güzel olduðunu söyledi.

Sinemada starlarý star yapan gizli kahramanlardýr menajerler... Ünlü isimlerin ne giyeceklerine, hangi film veya dizide oynayacaklarýna karar veren bir nevi yaþam koçlarý gibidirler. Bu hafta onlardan birini konuk ettik: Duygu Baþara! Günümüz oyuncularýnýn Yeþilçam starlarýndan çok farklý olduðunu söyleyen Baþara özellikle yeni neslin çok çabuk tüketmeye ve tüketilmeye açýk olduðunu belirtti.

- Nasýl seçtiniz bu mesleði?

1992 yýlýnda cast ajansý olarak kurulduk. Buna sonra seslendirme eklendi. Beþ sene önce de menajerlik’i kattýk bünyemize. Ekipçe butik olarak ilerlemeye karar verdik ve casttan da uzaklaþmýþ olduk.

 - Sinemamýz kurumsallaþamýyor. Bunlardan siz de rahatsýz mýsýnýz?

Bir þeyler yapýlýyor ancak yine de eksik. Öyle insanlar var ki;  hem cast direktörlüðü yapýyor hem cast ajansý var. Dünyada olmayan örnekler yaþanýyor.

- Peki sizin film tecrübeniz var mý?

Bir reklam filmiyle girdim zaten sektöre. Tek bir reklam filmiyle hayatým deðiþti. Zuhal Olcay ile bir deterjan reklamýydý.

- Sinema artýk diziden çýkan oyuncularla besleniyor. Bir menajer olarak bu konuda ne düþünüyorsunuz?

Yeþilçam dönemi dediðimiz yýllarda alaylý dediðimiz, filmlerde rol ala ala geliþen kiþilerin çok kýymetli olduðunu düþünüyorum. Bence onlar gerçek sinemacý. Þimdilerde her þeyi çok çabuk tüketiyoruz, tüketim toplumu olmamýzýn paralelinde geliþen bir þey. 

Internette iþin ucu kaçtý

- Oyuncu bir mekana gider çat çat fotoðraflarý çekilir ve haber yapýlýr. Bunu menajerler mi organize eder?

Tabii ki yok böyle bir þey. En azýndan ben kendim ve oyuncularým adýna konuþabilirim rahatlýkla. Bu karakterdeki insanlarla çalýþmam mümkün deðil zaten. Ýnternetin mesela ucu kaçtý. Her þey sanal artýk. Dýþýnda kalmaya ne kadar dikkat etsem de içine girmek zorundayým. Dýþýnda kalýrsam sektör beni dýþlar. Mecburen görev gibi yapýyoruz. “Ben buradayým hadi gelin” yapýlarýný barýndýrmamaya çalýþýyoruz.

Her rol her isme gitmez!

- Oyuncularýn hangi filmde yer alacaðý konusuna müdahil oluyor musunuz?

Onu yapmak zorundayýz zaten. Çetin Tekindor’a bir sinema filmi gelmiþse baþka, Duygu Yetiþ’e sinema filmi gelmiþse baþka bakmak zorundayýz. Çünkü hepsinin bir yolu var beraberce saptadýðýmýz. Çetin Bey her filmde rol alamaz, almamalý. Onun için ayýrmak gerekiyor. Taner Birsel mümkünse festival filmi tadýnda filmlerde rol almayý tercih etmiþtir. Tabii ki onlar belirliyor çizgilerini fakat yönlendirme konusunda ben de yardýmcý oluyorum.

- Yeþilçam döneminde bir star çizgisi vardý. Þimdiki durum nedir?

Tabii ki gerçek starlar Yeþilçam ekolünden gelme. Geçmiþe fazla baðlý bir insaným ben. Keþke bu yüzyýlda yaþamasaydým dediðim çok oldu. Günümüzdeki star olgusu da tartýþýlýr. Az ve özler.

Ýsimsiz oyuncu da baþarýlý olur

- Ya isimsiz oyunculara çalýþmak?

Aslýnda isimsiz oyuncularý parlatmayý biz de çok seviyoruz. Tabii ki bir oyuncunun yükselmesi, star pozisyonuna gelmesi çok güzel bir þey ancak böyle bir oyuncu bulabilmek çok zor. No name oyuncularýn bazýlarýna baþrol bile verebiliyoruz ve çok da baþarýlý oluyorlar. Fakat sonra deðiþebiliyor insanlar. Ama  altyapýsý saðlam olan insan star da olsa, ummadýðý pozisyonlara gelmiþ de olsa kiþiliðinden, mütevazýlýðýndan ödün vermiyor. Ýþte bizim aradýðýmýz profil de bu.

- Peki sinema açýsýndan?

Geçen sene de, bu sene de çok fazla Türk filmi yapýldý. Orada parlamaya hazýr veya parlamýþ sayý olarak da çok fazla kiþi vardý. Yeþilçam’daki oyuncular sayýca daha azdý ama çok fazla film çekiyorlardý ve ayný oyuncularý çok fazla görüyordu insanlar. Belki onunla ilgilidir. Günümüzde ise oyuncu anlamýnda çok isim var. Yelpaze çok geniþ. Ama star olarak görebildiðim çok az oyuncu var.

Genç oyuncular asla ‘Ben oldum’ dememeli

- Yeni oyuncular için gördüðünüz en büyük tuzak nedir?

Bir kere yola “Ben oldum” diye baþlamamalýlar. En büyük tehlike bu. Çok çabuk tüketirler kendilerini. Çünkü sektör öyle dýþardan gözüktüðü gibi pespembe deðil. Saðlam bassýn ayaklarý yere.Ve en önemlisi doðru insanlarla ilerlesinler. Bu iþ gerçekten tecrübe iþi, þans iþi. Þansa çok inanan biriyim ben. Þanslarýný iyi deðerlendirmek konusunda onlara çok iþ düþüyor. Doðru kararlar vermek çok önemli. Ben þimdiki halimi on sene önce asla düþünemezdim. Daha dinginleþtiðimi ve vizyonumun daha açýldýðýný düþünüyorum geçen her yýl.

Oyuncu adaylarým beni üzmemeli

- Piyasada çok fazla aday var. Oyuncu seçerken olmazsa olmaz kriterleriniz nedir?

Sinema anlamýnda herkesin önlerinde saygýyla eðilebileceði, asla magazinel olmayan, magazinle daha da parlamaya çalýþmayacak insanlar seçimim. Magazin de bir ihtiyaç. Her oyuncunun, abartýya kaçmadan tabii ki magazinle ilgisi oluyor. Çok düzgün olmasý da kriterlerden biri. Bu sektörde 23. yýlýmdayým, biraz yýprandýðýmý hissediyorum. Beni üzmeyeceðini düþündüðüm insanlarla ilerlemeyi düþünüyorum.

Saatlerce bekledi... Sesini çýkarmadý

- Yeþilçam’ýn ustalarýyla zamane oyuncularýnýn aralarýndaki farklar nedir?

Bu soruya çok taze bir örnekle en doðru cevabý verebileceðimi düþünüyorum. Dün Ayþen Gruda’nýn röportajlarý vardý tüm gün. Saatlerce bekletildi ama hiç sesi çýkmadý biliyor musunuz? Bu örnek jenerasyon farkýyla da ilgili. Yeni dönem oyuncularýnýn çoðu böyle bir durumda bu kadar anlayýþlý davranmazdý. Ýþte davrandýðý için Ayþen Gruda o. Durumu ise bize “Bazen Polyanna olmak gerekir” diye özetledi sadece. Kaç insan böyle bardaðýn dolu tarafýna bakabilir ki?