Abdülhamit Gül: Rejimin teminatý Erdoðan ve AK Parti'dir

15 TEMMUZ RUHU UZLAÞMAYI GETÝRDÝ

2016 Ekim baþýnda, Gazi Meclis yasama yýlýna yeni baþlamýþken siyasetteki herkesi çok þaþýrtan bir teklif geldi MHP Genel Baþkaný Devlet Bahçeli’den. Bahçeli AK Parti’ye döndü ve “hükümet sistemiyle ilgili ayný karardaysanýz eðer, teklifinizi getirin görüþelim” dedi. Sonrasý umulandan hýzlý iþledi. Ýki genel baþkan görüþtü ve iki partiden iki hukukçu görevlendirildi. AK Parti’den parti genel sekreteri Abdülhamit Gül ve MHP’den Afyonkarahisar milletvekili Mehmet Parsak. Ýki isim iki ay süren müzakere sonrasýnda 21 maddelik ilk metni ortaya çýkardý. O metin sonradan Anayasa Komisyonunda 18 maddeye indi. Genel Kurul ve Cumhurbaþkaný tarafýndan onaylandý. Þimdi sandýk için gün sayýyor. Ben de referandum sürecindeki deðiþiklik metninin hamurunu yoðuran iki kiþiden biri olan Abdülhamit Gül ile konuþarak tarihi süreci detaylarýyla kayda geçirmek istedim... 

GÜL:Bu paketin özünde kayýtsýz þartsýz halk egemenliði var. Teklifimiz Cumhuriyetimizi güçlendirecek. Sayýn Cumhurbaþkanýmýz “Cumhuriyete karþý tehdit olursa karþýsýnda beni bulur” dedi. AK Parti ve 15 Temmuz bunun en somut teminatýdýr.

HP milletvekili Mehmet Parsak ile birlikte anayasa deðiþiklik metninin hamurunu yoðuran iki kiþiden birisiniz. Tarihi bir süreç bu, kayda geçsin isterim: Müzakereye baþladýðýnýzda elinizde bir metin var mýydý, kimindi? 

Alternatiflerimiz hazýrdý. Alternatifler için referansýmýz AK Parti’nin demokratik reform anlayýþý ve ilkeleri oldu. Somut metin olarak ise 24. Dönem Anayasa Uzlaþma Komisyonu’na partimizin sunduðu yeni anayasa önerisi vardý. Bu metin uzun çalýþmalar sonucu oluþmuþtu. Gözden geçiririldi ama ana çerçeve buydu. Sayýn Parsak ile çalýþmalarýmýzda Türkiye’nin siyasi birikimi, milletimizin beklentileri ve AK Parti’nin ete kemiðe büründürdüðü metinler dikkate alýnarak tekrar somutlaþtýrýldý.

ÝLK 4 MADDE YOKTU

Parsak’ýn elinde somut bir metin yok muydu? 

MHP’nin ve AK Parti’nin teklifleri karþýlaþtýrýldý, ortak noktalar belirlendi. Ýlk dört madde gündeme hiç gelmedi. Hükümet sisteminde alternatif sýnýrlý. Ya klasik parlamento ya baþkanlýk. Þunu ifade edelim. Metinde iki partinin imzasý olsa da biz Türkiye’deki herkesin hukukunu, geleceðini ilgilendiren bir meseleyi çalýþtýðýmýz bilinciyle hareket ettik. Sýkýþtýðýmýz yerde de Genel Baþkanlarýmýza aktardýk. 

Nerelerde sýkýþtýnýz? 

Fazla deðil bir kaç baþlýk. Hangisi siyaseten ve uzun vadede daha iyi olur diye bakýldý. Esasa iliþkin deðil teferruattý. 

Nelerdi mesela? 

Uzlaþýldýðý için yeniden konuþmayý gerekli görmem. 

Kamuoyuna yansýyan baþlýklarý doðrular mýsýnýz? 

Aslý olmayan þeylerdi. O maddeye gelmeden dedikodusu çýkarýldý. Yeminden laiklik çýkarýlýyor gibi, üniter sistem, ilk dört madde gibi. Kulak asmadan iþe yoðunlaþtýk ve dünya demokrasi tarihine, anayasalarýna model olabilecek bir teklif ortaya çýktý.

Müzakereler neden açýk yürütülmedi? Bu tür spekülasyonlarýn önü pekela alýnabilirdi açýk olsaydý?

Sebebi, son ana kadar istiþare yapýlmasý. Bir kelimenin dahi ne kadar önemli olduðu açýk. Spekülasyon olmasýn, çalýþma verimi düþmesin istedik. Sadece genel baþkanlarýmýza bilgi verdik ve mutfaklarýmýz çalýþtý. Öte yandan her þey çok þeffaftý. Anayasa Uzlaþma Komisyonunda herkes eteðindeki taþý dökmüþtü. 

CHP’NÝN DE KATKISI VAR 

Peki, HDP ve CHP’nin uzlaþma komisyon dönemlerinden, dolaylý da olsa bir payý var mý bu metinde? 

Mini anayasa paketinde uzlaþtýðýmýz yedi madde vardý. Sadece HSYK maddesinde uzlaþamamýþtýk. CHP için söylüyorum, paketteki uzlaþýlan kýsýmlarla ilgili katkýsý var evet, ama orada hükümet sistemi konuþulmamýþtý tabii. 

Türkiye’de iktidarla bir muhalefet partisinin bir konuda uzlaþmasý pek nadir görülen bir durum. AK Parti ve MHP’yi, iki rakip partiyi uzlaþtýran motif ne oldu? 

15 Temmuz’un birleþtirici ruhu. Çünkü Türkiye’nin temel unsurlarýna, anayasadaki deðiþmez maddelere bir saldýrý oldu 15 Temmuz’da. Ve nesilden nesile anlatýlacak bir direniþ. Cumhurbaþkanýmýzýn çaðrýsý herkese dirayet ve cesaret verdi. Ýçki sofrasýndan kalkýp darbecilere direnen de oldu, abdestini alýp gelen de. Ülkücüsü de çýktý sokaða, AK Parti’nin teþkilatlarý da. Millet devletinin bekasýný korudu ve siyasete bir ödev verdi. 

Nasýl bir ödev?

“Ben canýmla kanýmla bu tehdidi savuþturdum ama siz de Türkiye’nin bekasýna yönelik tehditleri engelleyin”. Külliyede parti baþkanlarý konuþtu ama adým atýlamadý. Sayýn Bahçeli’nin çaðrýsýyla Milletin verdiði ödevi yerine getirmek için AK Parti ve MHP iþe koyuldu. Ýtici güç 15 Temmuz ruhu. 

ÝKÝ TEKLÝF SUNULABÝLÝRDÝ

15 Temmuz’da CHP de tavýr koydu, Kýlýçdaroðlu Yenikapý mitingine katýldý mesela. Ama millet ödevini yapma sürecinde neden olmadý? 

Baþbakanýmýz CHP’ye de çaðrýda bulundu “önerinizi getirin, Türkiye için anayasada müzakere imkâný olsun” dedi. Ama CHP olumlu yaklaþmadý, katkýda bulunmadý. Biz CHP’nin de olmasýný isterdik. 

CHP ile hiç temasýnýz olmadý mý? 

Olmadý ama þu da olmadý. Tamam, müzakereye katýlmadý CHP ama Mecliste, Komisyonda sabahlara dek çalýþýldý, Komisyonda MHP ile deðiþiklikler yaptýk. Orada yer alabilirdi. Þimdi eleþtirmeye hakký yok. Bir eleþtiriniz varsa Komisyon’da dile getireceksiniz. Bu iþin inþa yeri Komisyon’dur. Ortaya eðer bir metin koysalardý bu metinle beraber CHP’nin metinini geçirseydik meclisten ve ikisini de sunsaydýk referandumda halka. Bundan iyi öneri olabilir mi? AK Parti kendi önerisini dayatýyor ya da gizli müzakere yapýyor þeklindeki iddialarýn kabulü imkansýz. CHP milletin kendisi gibi düþünmeyeceðine inandýðý için milletten korkuyor. 

15 TEMMUZ GARANTÝSÝ

CHP’nin temel eleþtirisi rejim deðiþtiriliyor iddiasý?  

Bu paketin özünde halkýn kayýtsýz þartsýz egemenliðinin saðlanmasý var. Türkiye devletinin Cumhuriyet niteliði daha da güçlenmektedir, teklifimiz yürütmeye yöneliktir. CHP, biz daha metni yazmadan Türkiye bölünecek diye metinden baðýmsýz eleþtiriler yaptý. “Cumhuriyete karþý bir tehdit olursa en baþta beni bulurlar karþýlarýnda” dedi Cumhurbaþkanýmýz. AK Parti, demokrasinin, laikliðin, hukuk devletinin, sosyal devletin ve cumhuriyetin teminatýdýr. 15 Temmuz bunu göstermiþtir. 

BAHÇELÝ VE PERÝNÇEK

Bahçeli dedi ki ‘Erdoðan’la Perinçek arasýnda tercih yapmak gerekirse koþulsuz olarak Erdoðan’ý seçeriz’. Perincek de cevapladý; ‘Erdoðan’ý seçen beni seçer’. Milliyetçi bir parti ile ulusalcý bir parti ve paylaþýlamayan Erdoðan. Yorumunuz ne olur?

Tayyip Erdoðan, Türkiye’nin tüm kesimlerini, devletimizi ve milli dayanýþmayý sembolize eden bir lider. Seçilmiþ cumhurbaþkaný olmasýyla ayrýca çok güçlü. Cumhurbaþkanýmýzýn MSP ilçe baþkanlýðýndan beri siyasi çizgisi bellidir. Sayýn Bahçeli’nin duruþu da milli ve demokratik bir duruþtur. ‘Hayýr’ diyen ulusalcýlarýn, Cumhurbaþkaný çizgimize geldi diyen Perinçek’in açýklamalarýný kabul etmek imkansýz. Kimse kendi ulusalcý, dar, jakoben yaklaþýmlarýna Cumhurbaþkanýmýzý alet etmesin. Sayýn Bahçeli’nin açýklamasý net, milli duruþu sembolize eden, bir mutabakatýn merkezi olarak bir Tayyip Erdoðan vurgusu yapmýþtýr. 

HASMIN ÞEHADETÝ EN BÜYÜK DELÝLDÝR

Terör örgütleri de fikir beyan ediyor! PKK ve FETÖ “hayýr” diyor ve hayýr cephesinde kendine yer açmaya çalýþýyor...?

Hasmýn þehadeti en büyük þehadettir, diye güzel bir söz var. Adana’da CHP bölünmeye hayýr mitingi yaptý. CHP seçmenine soruyorum: Bölücü terör örgütlerinin hayýr dediði yerde, CHP’nin “bu teklif bölecek” iddiasýný nasýl kabul ediyorsunuz. FETÖ ve PKK’nýn teklife karþý çýkmasýný, teklifin Türkiye’nin bekasýyla ne kadar ilgili olduðuna en önemli kanýt diye düþünüyorum. 

15 Temmuz öncesi Türkiye siyasetindeki önemli geliþmelerden biri MHP kongre süreciydi. MHP üzerine oynanan oyunlar olduðu çok açýk. Bahçeli’nin milliyetçi vatansever duruþu da açýk. 15Temmuz ve diðer yaþananlarýn FETÖ tarafýndan yönetildiði de. 

SAVAÞ DAHÝL HER ÝHTÝMALE KARÞI MÜHÝM HAZIRLIK

Türkiye ayný anda çok sayýda terör örgütünün saldýrýsý altýnda. Terörün yýkýcý saldýrý aþamasýna geçtiðini görüyoruz. Sýnýrýmýzda iki devlet fiilen çöktü. Bölgede büyük bir savaþ var, ülkeler parçalanýyor, terör örgütleri türüyor ve çözüm yakýn görünmüyor. Küresel olarak da büyük bir gerilimin içinde, belirsizliðin eþiðindeyiz. Örtülü savaþ sürüyor ve boyut deðiþtirme ihtimali az deðil. Soru þu: Türkiye bu anayasa paketiyle hükümet sistemini deðiþtirip devleti yeniden yapýlandýrarak olasý bir savaþa karþý tedbir mi alýyor? 

Muhalefetin görevi her koþulda iktidar karþýtlýðý deðildir. Sayýn Bahçeli’nin süreçteki tavrý tam da dikkat çektiðiniz noktadýr. Türkiye’nin bekasýna içeriden ve dýþarýdan kast edenlere karþý alýnmasý gereken önlemler bunu zorunlu kýldý. Bu yaklaþým anayasa deðiþikliðinin felsefesini ve temelini oluþturuyor. Zamaný mýydý diyorlar. Tam da zamaný! Þairin dediði gibi ‘bakýn yaklaþýyor yaklaþmakta olan’. Vekalet savaþlarý denilen savaþa þimdi doðrudan devletler müdahil. Fýrat Kalkanýyla orada olmasak Kilis’in, Gaziantep’in, Ankara’nýn güvenliðini ne kadar saðlayabilirdik? Bunun için güçlü Türkiye þart. 7 Haziran’dan sonra hükümet kurulamamasýnýn nelere mal olduðunu gördük. Terör, ekonomik krizler gündeme alýndý, toplum huzuru kaçýrýlmak istendi. Türkiye kendi sorunlarýyla içine kapanýrsa bir gün nasýl bir felakete uyanacaðýný fark edemeyebilir. Önemli olan koruyucu hekimliktir. Etrafýmýzda tehlikeli bir oyun oynanýyor. Türkiye yönetim istikrarýný konsolide etmez, devlet-millet bütünleþmesini tahkim edemezse Allah korusun geliþmelere karþý ön alamaz, müdahil olamadýðýnýz süreçlerde figüran olursunuz.

AK PARTÝ’DE KARARSIZ SEÇMEN YOK

CHP stratejisini AK Partili kararsýzlar ve MHP tabaný olarak belirledi. Tabanýzda kararsýzlar mý var? 

Asla. AK Parti’de kararsýz grubu yok. Tabanýmýz teklifin arkasýndadýr, yaptýrdýðýmýz anketler bunu gösteriyor. CHP’ye buradan ekmek çýkmaz. Ayný anketlere göre CHP tabanýndan güçlü bir destek geliyor. Çünkü 7 Haziran sonrasý hükümetin kurulamadýðý o iki ay 25 günde ne olduðunu herkes gördü. CHP’li de esnaf, iþçi, iþ adamý. Güçlü ve 5 yýllýk hükümeti herkes ister. 

ERDOÐAN NE ZAMAN PARTÝLÝ OLUR?

 ‘Öneri resmi gazetede yayýnlanýnca Cumhurbaþkaný partisiyle baðýný tesis edebilir’ deniyor. Biliyoruz ki Erdoðan meydanlara inecek. Partinizin en güçlü kozu o. Soru þu: Cumhurbaþkaný AK Parti’ye ne zaman üye olacak? 

1961’de kapatýlan siyaset alaný Millete açýlýyor. Deðiþikliðinin özü siyasi sorumlulukla gelen makamýn siyasetle baðýnýn kurulmasýný saðlamak. Partimizin kurucu lideri Sayýn Cumhurbaþkanýmýz, bu imkaný ne zaman kullanýr zaman gösterecek. 

RÖPORTAJIN TAMAMI ÝÇÝN TIKLAYINIZ!