AK Parti’nin il belediye baþkaný adaylarýnýn 60’ý açýklanmýþ oldu. Diðer partiler biraz da AK Parti’ye göre pozisyon almayý beklediklerinden ciddi bir aday tanýtýmý yapmadýlar.
Gelinen noktada yerel seçimlere yönelik þu tespiti yapmak yanlýþ olmaz:
CHP’nin HDP, ÝP ve SP ile ittifak arayýþý içine girmesi; AK Parti ile MHP’nin Cumhur Ýttifaký’ný sürdürme kararý seçmen davranýþýný önemli oranda etkileyecek bir faktördür. Ýttifak demek, seçmenin yerel dinamikler ve motivasyon yerine genel siyaset üzerinden pozisyon almayý yeðlemesi demektir. Elbette belediye baþkanlýðýna kimin aday gösterildiði yadsýnamaz önemde bir faktördür. Ancak partiler arasýnda ittifak oluþmasý, genel siyaset tercihlerine doðru bir yönlendirme anlamýna gelir.
AK Parti’nin açýklanan adaylarýna baktýðýmýzda þu iki tespitte bulunmak mümkündür:
1. AK Parti teþkilat motivasyonunu ön plana alan bir yaklaþým içindedir. Birçok þehirde mevcut veya eski il baþkanýnýn aday olarak açýklanmasý, teþkilatlarý ateþleyecek bir unsurdur. Teþkilatlar kendi içinden çýkan adaylar konusunda daha büyük bir aþk ve þevkle seçim çalýþmasý yürütmektedir. Uzun zaman siyasi mücadelenin emektarlýðýný yapmýþ olan kiþilerin aday yapýlmasý Cumhurbaþkanýmýz Erdoðan’ýn teþkilatçý yönünün ne kadar güçlü olduðunu gösteriyor. Erdoðan, eskiden beri medya gücüyle deðil teþkilat gücüyle kampanya yapan bir lider. Türkiye’nin en büyük siyasi hareketi olan AK Parti kadýn ve gençlik kollarýyla milyonlarca üyeye sahip. Bu kadar büyük bir siyasi hareketin kampanyasýný teþkilatlar üzerinden kurgulamasý bariz bir avantajdýr.
2. AK Parti siyasi tecrübe ve müktesebatý ön plana alan bir tavýr sergiliyor. Bazý þehirlerde eski bakanlarýn, milletvekili ve kamu görevlilerinin aday yapýlmasý, ‘tecrübe ve uzmanlýða’ verilen önemin bir tezahürüdür. Ordu, Düzce ve Samsun’da bakanlýk yapmýþ ve siyasi tecrübeye sahip isimler aday gösterildi. Ankara da bu çerçevede ele alýnabilir. Mehmet Özhaseki hem bakanlýk yapmýþ bir isim hem de AK Parti belediyeciliðinin marka deðeri olan isimlerinden biri. Cumhurbaþkanýmýz Ýstanbul’da belediyecilikte tarih yazarken, Özhaseki de Kayseri’de gerçekten büyük baþarýlara imza atýyordu. Böylece hem siyasi profil olarak uyumlu ve uzlaþmacý karaktere sahip, hem de belediyecilikte büyük söz sahibi bir isim Ankara’da deðerlendirilmiþ oluyor.
AK Parti’nin belediyecilikte iddia sahibi olmasý elbette Erdoðan’ýn belediyeciliðin duayen ve efsanevi ismi olmasýndan kaynaklanýyor. Belediyeciliði bu kadar iyi bilen bir liderin ve belediyecilikte bu kadar baþarýlý olan bir partinin aday belirleme sürecindeki öncelik ve hassasiyetleri doðru anlaþýlmalý.
Peki, AK Parti’nin yapmaya çalýþtýðý nedir?
AK Parti lideri Erdoðan’ýn yapmaya çalýþtýðý hem siyasette tecrübe ve aðýrlýk sahibi adaylarla toplumsal desteði artýrmaktýr, hem de teþkilattan gelen adaylarla teþkilat motivasyonunu en üst düzeye çýkarmaktýr.
Erdoðan’ýn yapmaya çalýþtýðý toplumu ve teþkilatlarý ayný zamanda harekete geçirmektir ve bu strateji son derece doðru bir stratejidir. CHP’nin aday belirleme sürecinde nasýl teþkilatlarýný üzdüðü, tabanýný kýrdýðý ve toplumda heyecan oluþturmayacak isimlere yönelerek yanlýþ yaptýðý geçmiþten bu yana görülüyor.
Bir siyasi parti kendi teþkilatlarýný ve kendi seçmen tabanýný kazanmýþ bir þekilde yarýþa girmezse baþka seçmenlerin desteðini hiç kazanamaz. AK Parti birçok þehirde çok yüksek oy oranlarýna ulaþmýþ durumda. Yani kendi seçmen kitlesini korumasý baþarýyý beraberinde getirecek bir durum. Kendi zeminini kaybetmeden ve kendi kitlesini kýrýp dökmeden baþka seçmen kitlesine açýlmak gerekiyor.
AK Parti cumhur ittifakýný yeniden canlandýrarak, ülkenin içinden geçtiði süreçte büyük fotoðrafa bakmayý ön plana çýkarýyor ve yerel düzeydeki kimi sorunlar yerine ülkenin selametini önceleyen bir tutumu teþvik ediyor.
AK Parti’nin büyükþehirlerde önemli isimleri sahaya sürmesi, seçimi ve seçmeni önemsemenin bir göstergesidir. Seçmene verilecek en güzel mesaj, ona deðer verdiðini göstermektir.