Seçim çalýþmalarýnda seçmene ulaþmanýn farklý yollarý var. Meydan mitingleri, esnaf ziyaretleri, küçük toplantýlar ile televizyon ve internet gibi iletiþim araçlarý en sýk kullanýlan yöntemler. Yüz yüze iletiþim diðer yöntemlerden farklý. Miting ve toplantý ile televizyon ve internet iletiþimi tüm partiler tarafýndan yapýlabilmekle beraber, yüz yüze seçim çalýþmasý her parti tarafýndan her seçimde yapýlamýyor.
Bu yazýda önce yüz yüze seçim çalýþmasýnýn ne olduðunu tanýmlamayacaðým. Sonra da yüz yüze seçim çalýþmasý yapabilmek için gerekli þartlarý tartýþacaðým. Son olarak da AK Parti’nin 1 Kasým seçimlerinde yüz yüze seçim çalýþmasý yapýp yapamayacaðý tartýþmasýný yaparak, hedef kitleye yönelik yüz yüze seçim çalýþmasý yapmasý önerisi ile yazýmý bitireceðim.
Yüz yüze seçim çalýþmasýnýn kriterleri
Esnaf ziyaretleri veya salon toplantýlarý yüz yüze seçim kampanyasý kriterlerini karþýlamaya yetmiyor. Yüz yüze denmesi için; mahalle teþkilatý düzeyinde, ev ev , kiþi kiþi belirlenen seçmene tekrar tekrar gitmek ve oy için aktif ikna etmeye çalýþmak demektir. Ayaküstü, kiþiyi tanýmadan, bir ekiple dolaþýrken, el sýkma ve hal hatýr sorma düzeyindeki çalýþma yüz yüze seçim çalýþmasý olarak kabul edilemez.
Yüz yüze seçim çalýþmasý yapmanýn oldukça etkili olduðu bilinmekle beraber, yüz yüze seçim çalýþmasýný her parti her zaman yapamýyor. AK Parti’nin içinden geldiði gelenek bu yöntemi geçmiþte oldukça iyi kullanmýþtý. Cumhurbaþkaný Erdoðan bu yöntemin en iyi uygulayýcýlardan biriydi. Acaba geçmiþte baþarýyla uygulanan bu yöntemi, AK Parti 1 Kasým seçimlerinde yeniden kullanabilir mi?
Yüz yüze iletiþim için gerekli olanlar
Yüz yüze seçim çalýþmasý yapabilmek için üç þeyin bir araya gelmesi gerekiyor. Bunlardan ilki, mahalle düzeyine kadar örgütlenmiþ ve hareketli bir teþkilatýn olmasý. Ýkincisi, partinin mensuplarýný harekete geçirecek bir ideoloji, inançlar ve deðerler gibi idealizm unsurlarýnýn varlýðý. Üçüncüsü de, bu parti mensuplarýnýn baþarýya ihtiyaç duyan ve baþarýya inanan bir psikoloji içinde olmasý. Þimdi bunlarý biraz açayým.
Yüz yüze iletiþim için ilk gerekli olan mahalle düzeyine kadar iyi örgütlenmiþ bir teþkilat gerekli. Teþkilat içinde kadýnlarýn ve gençlerin de olmasý gerekiyor. Teþkilat hareketli olabilmeli, özellikle ev ziyaretleri yapabilecek nitelikte olmalý. Teþkilatý harekete geçirebilmek için bir ideoloji veya inanç deðerleri gerekiyor. Baþkalarýna iletmek istediðimiz idealleriniz ve deðerlerimiz varsa ancak fedakarca harekete geçebiliriz. Ancak baþarý isteyen ve baþaracaðýna inanan bir psikoloji içinde olan kiþiler evlere kadar gidip, sokaklarda seçim çalýþmasý yapabilir.
Merkez partiler yüz yüze iletiþim yapamýyor
Ýdeolojik yönü güçlü olan kimlik partileri yüz yüze seçim çalýþmasýný daha kolay yaparken, merkez partilerin yüz yüze seçim çalýþmasý yapmalarý daha zor oluyor. Geçmiþte refah partisi, 7 Haziran seçimlerinde de HDP bu yöntemi baþarýyla uyguladýlar. O dönemdeki Refah Partisi “Milli Görüþ” anlayýþýyla daha bir dava partisiydi. Kadrolarý daha homojen, idealist, deðer yüklü, baþarý isteyen kiþilerden oluþuyordu. AK Parti büyüyüp, yaklaþýk toplumun yarýsýnýn oyunu alabildiði potansiyele ulaþtýðýnda kitle partisine dönüþtü. Kitle partisi özellikleri teþkilatlara da yansýdý. Üzerine 10 yýllýk iktidarda olmanýn yýpratýcýlýðý da eklenince, yüz yüze iletiþimden daha lider eksenli ve kitle iletiþim araçlarý üzerinden seçim çalýþmalarý yapýlýr hale geldi.
Yüz yüze görüþülecek seçmen profili
AK Parti kadrolarý 7 Haziran seçimlerinde kaybettiði seçmenini yeniden kazanmasýnýn etkili yollarýný eminim arýyordur. Bu yollardan biri tanýmlanmýþ bir seçmen profiline yönelik yüz yüze seçim çalýþmasý olabilir. Yüz yüze seçim çalýþmasý yapýlacak seçmen profili, kendisine daha önce oy vermiþ ama 7 Haziran seçimlerinde sandýða gitmemiþ seçmenler ve kendinden HDP ile MHP’ye giden seçmenler olabilir.
Farklý metotlarý eþ zamanlý kullanmak
Modern dünyanýn çoðul ve farklý insan kümelerinden oluþtuðunu kabul etmek zorundayýz. Güçlü siyasal hareketler çoklu söylemi ve çoklu siyaseti eþ zamanlý devreye sokabilme becerisine sahip oluyorlar. Nasýl pazarlamada farklý sosyoekonomik katmanlara farklý mallar farklý pazarlama yöntemleri ile sunuluyorsa, siyasal mesajlarýn da çoðul söylemle ve farklý yöntemlerle uygun alýcýlara götürülmesi gerekiyor. Liderin mitingleri, televizyon konuþmalarý, internet üzerinden kampanya gibi yöntemler bir seçim çalýþmasýnýn olmazsa olmazý. Bu yöntemlerin yanýna gerçek anlamýyla yüz yüze seçim çalýþmasýný da koymak gerekiyor.