Söz konusu olan AK Parti'yse deðiþim ve reformu yeni dönemin vizyonu olarak öne çýkarmak çok da uygun düþmüyor sanki. Zira Ak Parti kurulduðu günden itibaren demokrasi, reform ve deðiþimi ana mottosu yapmýþ bir parti. Burada bir devamlýlýktan bahsedebiliriz ancak. Kastedilen Ak Parti'nin kendi içinde bir deðiþim ve reforma ihtiyaç duyduðuysa, bu doðru. Kurucu liderin yeniden partinin baþýna dönmesi silkinmeye ve yenilenmeye vesile olacak gibi.
Cumhurbaþkaný Erdoðan'ýn bin 414 oyla yeniden Genel Baþkan seçildiði kongrede yaptýðý konuþmada bunun þifreleri bolca vardý. Yük olanlarla deðil yük omuzlayanlarla yola devam edeceklerini vurgulamasý önemliydi.
Son 3-4 yýlda ülkece yaþadýklarýmýz siyasetin olaðan araçlarýyla baþ edilebileceklerin çok çok üstünde þeylerdi. Haliyle süreci idare etmek ve Türkiye'yi bu fýrtýnadan salim bir limana taþýmak hiç kolay olmadý.
Saldýrýlarýn merkezinde Erdoðan vardý, mücadelenin komutasý da ondaydý. “Mesele Türkler ve Türkiye deðil Erdoðan" þeklinde formüle edilen bu saldýrýlarda içten içe AK Parti'yi zaafa uðratacak planlar da yapýldý. "Erdoðan'sýz Ak Parti" bu planlardan baþýndaydý. Cumhurbaþkaný ise hem Türkiye hem de partisi üzerine oynanan oyunlarý boþa çýkartacak siyasi bir defa sergiledi.
***
Siyaset bir süre sonra kendi içinde aðýrlýk üretiyor. Ýktidarýn kendini yenilemesi için o aðýrlýklarý belli dengeleri gözeterek yere býrakabilmesi gerekiyor. Erdoðan'ýn en önemli vasfý siyaset yaptýðý insanlara duyduðu vefa. Ýhanet görmediði müddetçe taþýmaktan yorulsa da aþaðý býrakmýyor kimseyi. Hatta bu yüzden zaman zaman eleþtiriliyor, maliyet üreten bazý insanlarý yanýndan uzaklaþtýrmamakla suçlanýyor. Cumhurbaþkaný muhtemelen bu maliyeti o kiþilerin kendilerinin görmesini ve ona göre hareket etmesini bekliyor.
Günün sonundahem içinden geçtiðimiz olaðanüstülüðün, hem siyasetin kendi rutin aðýrlýklarýnýn hem de 16 Nisan'ýn önümüze koyduðu devleti yenileme ödevinin toplamýnýn yön vereceði bir reform ve deðiþimden söz edebiliriz.
Cumhurbaþkanlýðý Hükümet Sistemi'nin þart koþtuðu yüzde 50+1 zaten siyaset kurumunu kendiliðinden reforma uðratacak. Bunun emarelerini gerek Cumhurbaþkaný Erdoðan'ýn ifadelerinde gerekse CHP'deki 2019 adayýmýz parti içinden mi dýþýndan mý olmalý tartýþmasýnda görmek mümkün. Siyasetin merkezini güçlendirecek, bu sayede kimlik ve ideolojik temelli siyaseti marjinalleþtirecek yeni bir döneme giriyoruz.
Ak Parti'nin, yüklerinden kurtulmasý ve kendi içindeki reform ve yenilenmeyi baþarmasý için ilk imtihan alaný belediyeler olacak. 2019'daki cumhurbaþkanlýðý seçiminden önce yapýlacak yerel seçimlerle test edilecek parti. Öyle anlaþýlýyor ki teþkilattaki yenilenmenin ardýndan iþe belediyelerle devam edilecek. Yerel yönetimlerle ivme kazanmýþ, gücünü buralardaki baþarýsýndan almýþ bir hareket Ak Parti. Belediyeler ayný zamanda yozlaþmanýn en kolay olduðu yerler. Erdoðan'ýn bu konuyu es geçmeyeceði muhakkak.
Siyaset kültüründeki deðiþim, Ak Parti'nin kendi içindeki yenilenme ihtiyacý ve reformun en önemli üçüncü ayaðý olarak devletin yeniden yapýlandýrýlmasý... Anayasa deðiþikliðinin saðladýðý imkanlardan ve önümüze koyduðu ödevlerden biri de bu iþte.
Askeri ve bürokratik vesayet üzerine bina edilmiþ bir devlet yapýsý vardý Türkiye'de. Siyaseti hükümsüz kýlmak üzere biçimlendirilmiþ bu yapý epey deðiþime uðradý. Devleti, FETÖ'den temizlenme imkanýnýn doðmuþ olmasý ise baþlý baþýna büyük bir þans. Bundan sonra devleti tüm kurumlarýyla saðaltmak ve iyi bir hasat tespiti yapmak gerek. Bunun için güçlü siyasi iradenin yanýnda artýk anayasal zemin de mevcut.