Eþ aldatmasýna karþý verilen tepkilerde spektrumal bir çeþitlilik var. Bir uçta aldatýldýðýný öðrendiðinde direk avukatýna gidip boþanma davasý açanlar var. Diðer uçta ise her þartta eþinden ayrýlmayanlar var. Çoðunluk ise bu iki ucun arasýnda bir yerde tepki veriyor.
Hemen çekip gidenler
Aldatýlmýþ eþlerin bir kýsmý, aldatýldýklarýný öðrenip öðrenmez boþanma kararý alýyorlar. Ýlk yaptýklarý þey eþi evden göndermek. Veya kendileri evden ayrýlýyorlar. Sonra da soluðu avukatta alýyorlar. Bu kiþiler boþanma konusunda da keskinler. Genellikle eþi asla affetmiyorlar ve iliþkilerini tam olarak kesiyorlar. Bu tutumun arkasýnda bazen kiþilik özellikleri, bazen evlilik felsefeleri bazen de ayrý bir yaþam kuracak ekonomik imkanlara sahip olmak yatýyor. Çoðu zaman da bu ve benzeri faktörlerin birlikteliði bu davranýþa neden oluyor.
Her þartta eþinden ayrýlmayanlar
Eþ aldatmasýnda spektrumun diðer ucunda ise baþýna gelenler için rahatsýz olsa, acý çekse bile, her þartta eþinden ayrýlmak istemeyenler var. Bu kiþiler evliliklerini her þartta sürdürme kararlýlýðýna sahipler. Boþanmayý istemiyorlar. Eþlerini geri alma konusunda bir mücadele içine girmeyi veya eþlerinin insafa gelmesini bekliyorlar.
Süreçte yolunu bulanlar
Çoðu aldatýlan eþ ise iki ucun arasýnda bir yerlerde tepkiler veriyor. Aldatma sonrasý allak bullak olan duygu ve düþünce dünyalarýnýn yolunu bulmasý için gelgitler yaþýyorlar. Bir yandan aldatýlmanýn psikososyal etkileriyle baþ etmeye çalýþýrken, öbür taraftan ne yapmalarý gerektiði üzerine hallerini netleþtirmeye çalýþýyorlar.
Boþanmayý seçenek haline getiriyorlar ama diðer seçeneklerin olup olmadýðý konusunda düþünme içine giriyorlar. Boþanmanýn etkileri üzerine düþünüyorlar. Duygularýný yaþayarak anlamaya çalýþýyorlar. En fazla da eþlerinin “onarýcý” bir tutum içine girip girmediðine bakýyorlar. Eþ yapýp ettiðine piþman mý? Özür diliyor mu? Diðer iliþkiyi býraktý mý? Diðer iliþkiye devam ediyor mu?
Haftalar belki de aylar içinde oluþan hale göre karar veriyorlar. Kalabiliyorlar veya gidebiliyorlar. Sonucu kendileri kadar eþlerinin aldatma sonrasý tutumlarý da belirlemiþ oluyor.
Eþlerin farklý tepki vermesi meþrudur
Aldatan eþe nasýl tepki verilmesi gerektiðinin mutlak doðru bir cevabý yok. Farklý türden tepkilerin meþruiyeti var. Yeter ki bu tepki duygu ve düþüncelerin bir arada kullanýlarak alýnmýþ bir “karar” olsun. Aldatýlan kiþi; kendi ruh halini, kiþilik özelliklerini, bulunduðu sosyal ve ekonomik þartlarý, eþin halini, aldatmanýn þeklini, varsa çocuklarýný dikkate alarak kendi kararýný vermesi meþrudur. Kararýndan dolayý baþkalarý tarafýndan eleþtirilmesi de hoþ bir davranýþ kabul edilemez.
Aldatýlan eþlere boþan veya sabret baskýsý
Aldatýlan kiþi, kadýnlarýn veya erkeklerin onurunu korumak adýna belirli tepkileri vermek zorunda deðil. Toplumda aldatmaya karþý kabullenme veya hemen boþanma ile karþýlýk vermek gerektiðine dair gizli iki uç baský var. Aldatýlan kiþi bu iki tür baskýnýn da kurbaný haline gelebilir.
“Boþanma tepkisi versin ki benim eþim korksun, ayný þey benim baþýma gelmesin” türünden gizli baskýlara boyun eðmek kiþisel kararýn saðlýðýný bozabilir. Acý çeken ve zor durumda olan kiþilerin fedailik rolüne soyunmasý kiþiyi daha da zor durumda býrakabilir.
Artýk bardaðý taþýran son durumun olduðu, kiþinin eþ olmayý sürdüremeyeceði, boþanmanýn yol ve imkanýnýn açýk olduðu, kiþi için de daha hayýrlý olabileceði durumlarda ise “sabret, her þey düzelir” demek de aldatýlan eþe zarar verebilir.