Malatya/Sürgü’de sahurda çalýnan davula ters tepki veren Alevi aileyle ilgili haberlerin ‘münferit bir olay’ ile ilgili olduðuna mý inanýyorsunuz? Ekmek parasýnýn tehdit altýna düþtüðünü gören bir davulcunun tepki veren ailenin ‘Alevi’ oluþunu kullanmasý mý? Onun tahriki üzerine olay mahalline gidenler de eþ-dost dayanýþmasý içindeler mi?
Emin misiniz?
Kusura bakmayýn, ama ben öyle düþünmüyorum. Dikkatli olunmazsa ciddi sýkýntýlar yaþatabilecek bir geliþmenin baþlangýcý olabilir bu olay...
Alevilik bize özgü bir gerçeklik. Kendilerini daha geniþ kitlelerin ‘Ýslâm’ anlayýþýyla uyuþma halinde görmeyen insanlar Aleviler; genel hatlarýyla ‘Ýslâm’ halkasý içine giren inanýþlarý, farklý dini ritüelleri ve o ritüelleri yerine getirdikleri ibadet mekânlarý var. Evvelce çoðunluðu kýrsal kesimde yaþýyordu Aleviler’in ve bu yüzden dikkat çekmiyorlardý; kentlerde yaþayanlarý da dikkat çekmemek için farklý görünmemeye çabalýyorlardý.
Göçler sebebiyle artýk büyük kentlerde de varlar ve toplum içerisinde ‘Alevi’ kimlikleriyle yer almak arzusundalar.
Ne yapacaðýz? Görmezden gelip varlýklarýný inkâr mý edeceðiz? Kendimize mi benzetmeye çalýþacaðýz? Benzemek istemeyenlere ayrýmcý muamelede mi bulunacaðýz?
Bunlarýn hepsi yapýldý bugüne kadar ve her toplum mühendisliði projesinin âkýbeti o politikalarýn da baþýna geldi: Çalýþmadý. Bundan sonra yapýlacak olan, bugüne kadar denenmeyen türden bir politika geliþtirmek olmalý.
Daha önce kendilerine karþý uygulanan toplum mühendisliði projelerine itiraz eden bir kesimin ön planda bulunduðu bir siyasi iktidar iþbaþýnda ülkemizde ve bu sorunu çözmek de ona düþüyor. Yapýlaný inkâr etmeyelim: Ak Parti Alevilik konusunun üzerine gitti, açýlým aracýlýðýyla çözüm arayýþýna girdi. Ancak mâkul bir çözüm üretemedi.
Ele aldýðýnýz ihmal edilmiþ bir sorunu çözmeden býrakýrsanýz, süreç içerisinde uyandýrdýðýnýz umutlar ve heyecanlar aleyhinize çalýþýr. Sürgü’de meydana gelen üzerine ‘münferit’ etiketi yapýþtýrýlmýþ olayýn medyaya yansýyýþ biçimine bakarsanýz, bu gerçeði görürsünüz. Fýsýltýyla bile konuþulmayanlar artýk bangýra bangýra ifade ediliyorsa bundandýr.
Üzülelim mi? Hayýr, tam tersine, sorunlarýn üzerine rahatlýkla gidilen her toplum gibi sevinelim. Ancak sumen-altý etmek veya geçmiþin iþe yaramamýþ formüllerinden medet ummak yerine toplumu germe istidadý taþýyan bu hayati konuyu çözüme kavuþturma yolunda çaba gösterelim.
Çözüm yolunda adýmlar atmazsak, sonunda nasýl olsa çözmemiz gerekecek bir konuda baþkalarýnýn kaþýmasý için yarayý açýk tutmuþ oluruz.
Aleviler neye niçin inanýyorlarsa inanýyorlar, Alevi-olmayanlarý bu neden ilgilendirsin ki? Dini ritüellerini nasýl ve nerede yerine getirdikleri de yalnýzca kendilerini ilgilendirir. Çözüme ulaþýnca teolojik tartýþmalara daha kolay kulak verir insanlar; iþin tarihi boyutu, Alevi anlayýþýyla Sünni inancýnýn ne zaman ve nasýl ayrýþmaya baþladýðý türü konular daha rahat ele alýnabilir.
Ülkenin bir dini gerçekliðinin ‘kimlik’ olarak kabulü neden bu denli güç, anlamakta zorlanýyorum.
‘Münferit olay’ kolaylýkla ‘münferit olaylara’ dönüþebilir. Bir baþlangýç yapalým ve bu sorunu yaban eller devreye girmeden kendimiz çözelim.