Aleyna Tilki, konferanslardaki fenomenler ve ''bitmiþ bu gençlik'' diyebilmenin dayanýlmaz rahatlýðý

Black Mirror dizisinin yeni sezonunun ilk bölümü mobil uygulamalarýn, dijitalleþmenin geleceðini anlatýyor.

Elde akýllý telefonlar, bugün nasýl birbirimizi “like” ediyorsak, kim beðenmiþ, kaç kiþi beðenmiþ diye bakýyorsak bunun daha da geliþmiþi.

Öyle ki, bir de puaný olacak gelecekte bireylerin bu dijital uygulamalar üzerinden. Ve ev kiralarken bile puaný yüksek olanlara özel indirimler sözkonusu olacak.

Hatta bir sahnesinde yüksek puanlý birinin düðününe giriþte þöyle bir ibare var : “3.8’in altýndakiler giremez, istisnasý yoktur.

Puanýný arttýrmak için elinden geleni yapan bir genç kýzýn baþaþaðý düþüþünü anlatýyor dizi.

Bugüne hem çok uzak, hem çok yakýn, hem de bizzat bugün yaþanýlanlarýn ta kendisi.

***

Sosyal medya popülaritesi üniversitelerin konferans salonlarýna taþmýþ durumda.

Sözüm asla iþini hakkýyla yapan, baþarýsýný iyi bir kariyere evriltmiþ fenomenlere deðil lakin sýrf okulun adýný duyursun, üç-beþ twit atsýn diye aðzý bozuk bazý sosyal medya fenomenlerini sahnelerde üniversite öðrencilerinin karþýsýna çýkaran öðrenci kulüpleri var.. Okul halinden memnun, okulun sosyal medyada tanýtýmý olmuþ, öðrenciler memnun ki salonu týklým týklým doldurmuþlar, kulüpler memnun belki bilet satmýþ, belki de sadece dopdolu bir etkinlik yapmýþlar.

Uyarýyorum!

Gençlere böyle yanlýþ rol modeller üretmenin bedeli çok aðýr olacak, ödeyemeyeceðiz.

Sadece üniversiteler mi?

Yaþý cumhuriyetten eski dernekler, vakýflar bile sözümona faaliyetlerini daha fazla insana ulaþtýrmak için ahlaki hiçbir deðere saygý duymayan, insanlara örnek olarak gösterilemeyecek insanlarý marka yüzü yapýyor. Reklam olsun diye.

Reklamýn iyisi kötüsü olmaz diyorlar ama bal gibi de oluyor reklamýn iyisi kötüsü.

Yapmayýn, etmeyin.

Býrakalým dostlar alýþveriþte görsünü, takipçiye, sosyal medyaya, trend topiðe oynamayý býrakalým.

Gerçekten etkin ve verimli iþler yapalým.

Bize beðeni deðil icraat gerek. Daha çok takipçi deðil, daha çok gönüllü gerek.

ALEYNA TÝLKÝ MESELESÝ

Sosyal medyanýn iyi taraflarý da var, kötü taraflarý da.

Bir gecede þöhret olan genç þarkýcýlar, sosyal medyada bir video ile ünlü olan, oradan da dizi setlerine taþýnan genç oyuncular.

Daha çok Aleyna Tilki’ler göreceðiz anlaþýlan, 14-15 yaþýnda fenomen olmayý, barlarda þarkýlar söylemeyi, DJ’lik yapýp ayda yüzlerce binlira kazanmayý geçer akçe haline getirdiysek, bu yolda yükselmeye çalýþan çocuklarý da ayýplamayalým.

Günlerdir 16 yaþýndaki Aleyna linç ediliyor, derdim aklamak paklamak da deðil.

Ama onu oraya çýkaran sistemi, onun bu yaþta sahneye çýkmasýna izin veren ve çocuklarýna altýn yumurtlayan tavuk gözüyle bakan aileleri suçlamak dururken çocuklarý harcasak ne olur?

***

Gençlik bitmiþ diyerek daha da küstürmek yerine onlarla iletiþim kurup doðru þeylere özenmelerine bir nebze de olsun katký saðlayabiliriz.

Gençlere yanlýþ sunulan rol modellere de, onlarý kendine model alan gençlere de kýzamayýz. Bilimin, kültürün, eðitimin popüler olmadýðý, fenomenliðin para ettiði bu düzeni deðiþtirmedikçe sadece sinekleri avlamayla uðraþýr dururuz, alttaki bataklýk ise yüzlercesini üretmeye devam eder.