Aleyna Tilki, konferanslardaki fenomenler ve ''bitmiş bu gençlik'' diyebilmenin dayanılmaz rahatlığı

Black Mirror dizisinin yeni sezonunun ilk bölümü mobil uygulamaların, dijitalleşmenin geleceğini anlatıyor.

Elde akıllı telefonlar, bugün nasıl birbirimizi “like” ediyorsak, kim beğenmiş, kaç kişi beğenmiş diye bakıyorsak bunun daha da gelişmişi.

Öyle ki, bir de puanı olacak gelecekte bireylerin bu dijital uygulamalar üzerinden. Ve ev kiralarken bile puanı yüksek olanlara özel indirimler sözkonusu olacak.

Hatta bir sahnesinde yüksek puanlı birinin düğününe girişte şöyle bir ibare var : “3.8’in altındakiler giremez, istisnası yoktur.

Puanını arttırmak için elinden geleni yapan bir genç kızın başaşağı düşüşünü anlatıyor dizi.

Bugüne hem çok uzak, hem çok yakın, hem de bizzat bugün yaşanılanların ta kendisi.

***

Sosyal medya popülaritesi üniversitelerin konferans salonlarına taşmış durumda.

Sözüm asla işini hakkıyla yapan, başarısını iyi bir kariyere evriltmiş fenomenlere değil lakin sırf okulun adını duyursun, üç-beş twit atsın diye ağzı bozuk bazı sosyal medya fenomenlerini sahnelerde üniversite öğrencilerinin karşısına çıkaran öğrenci kulüpleri var.. Okul halinden memnun, okulun sosyal medyada tanıtımı olmuş, öğrenciler memnun ki salonu tıklım tıklım doldurmuşlar, kulüpler memnun belki bilet satmış, belki de sadece dopdolu bir etkinlik yapmışlar.

Uyarıyorum!

Gençlere böyle yanlış rol modeller üretmenin bedeli çok ağır olacak, ödeyemeyeceğiz.

Sadece üniversiteler mi?

Yaşı cumhuriyetten eski dernekler, vakıflar bile sözümona faaliyetlerini daha fazla insana ulaştırmak için ahlaki hiçbir değere saygı duymayan, insanlara örnek olarak gösterilemeyecek insanları marka yüzü yapıyor. Reklam olsun diye.

Reklamın iyisi kötüsü olmaz diyorlar ama bal gibi de oluyor reklamın iyisi kötüsü.

Yapmayın, etmeyin.

Bırakalım dostlar alışverişte görsünü, takipçiye, sosyal medyaya, trend topiğe oynamayı bırakalım.

Gerçekten etkin ve verimli işler yapalım.

Bize beğeni değil icraat gerek. Daha çok takipçi değil, daha çok gönüllü gerek.

ALEYNA TİLKİ MESELESİ

Sosyal medyanın iyi tarafları da var, kötü tarafları da.

Bir gecede şöhret olan genç şarkıcılar, sosyal medyada bir video ile ünlü olan, oradan da dizi setlerine taşınan genç oyuncular.

Daha çok Aleyna Tilki’ler göreceğiz anlaşılan, 14-15 yaşında fenomen olmayı, barlarda şarkılar söylemeyi, DJ’lik yapıp ayda yüzlerce binlira kazanmayı geçer akçe haline getirdiysek, bu yolda yükselmeye çalışan çocukları da ayıplamayalım.

Günlerdir 16 yaşındaki Aleyna linç ediliyor, derdim aklamak paklamak da değil.

Ama onu oraya çıkaran sistemi, onun bu yaşta sahneye çıkmasına izin veren ve çocuklarına altın yumurtlayan tavuk gözüyle bakan aileleri suçlamak dururken çocukları harcasak ne olur?

***

Gençlik bitmiş diyerek daha da küstürmek yerine onlarla iletişim kurup doğru şeylere özenmelerine bir nebze de olsun katkı sağlayabiliriz.

Gençlere yanlış sunulan rol modellere de, onları kendine model alan gençlere de kızamayız. Bilimin, kültürün, eğitimin popüler olmadığı, fenomenliğin para ettiği bu düzeni değiştirmedikçe sadece sinekleri avlamayla uğraşır dururuz, alttaki bataklık ise yüzlercesini üretmeye devam eder.