Allah aþkýna öðretmen yetiþtirelim

Okullar açýlýrken eðitim ve öðretim konusu gündemde öne çýkýyor.

Eðitim ve öðretim konusunda dýþarýdan deðil içeriden biri olarak düþüncelerimi belirteceðim.

Edirne erkek ilk öðretmen okulunda iki yýl okuduktan sonra o yýllarda öðretmen yetiþtiren Ýstanbul Yüksek Öðretmen okuluna (Çapa) geldim. (1967) Ýstanbul Üniversitesi Fen Fakültesi Fizik Matematik bölümünü bitirdim. Yalova Lisesinde fizik öðretmenliði ve müdürlük yaptým. Bursa imam hatip lisesi kýz þubesindeki öðretmenliðimden sonra Bursa Milli Eðitim Müdür Yardýmcýlýðý görevinde bulundum. Son olarak da Yalova’da iki kardeþ Yalova dershanesini kurduk ve on yýl öðretmenliðe devam ettim.

Sayýn Cumhurbaþkaný da söyledi; “Eðitim alanýndaki kapasite ve fiziki alt yapý sorunlarýný büyük ölçüde geride býrakmaya baþladýk. Ancak açýkça ifade etmek gerekirse eðitiminin amacý ve içeriði konusunda alt yapýsýnda gösterdiðimiz kadar ilerleme saðlayamadýk. Bu konudaki tüm gayretime raðmen maalesef geldiðimiz yer kesinlikle benim arzu ettiðim, hayal ettiðim yer deðildir.”

Eðitim ve öðretimi ayrý ele almak gerekiyor.

Öðretimden baþlayayým. Öðretimdeki temel problemi ortaya koyan iki somut teþhis söyleyeceðim:

1. Neden okula baþlayacak çocuklarý için veliler ýsrarla “hangi okulda ‘iyi’ öðretmen var” derdine düþüyor? Niye muhtarlýklarýn, nüfus müdürlüklerinin kapýsý aþýndýrýlýyor? Niye insanlar yakýnlarýndaki okulu deðil de ‘iyi’ öðretmenin olduðu okulu fellik fellik arýyor?

2. Dershanelerin kapatýlmasýna raðmen neden üniversite hazýrlýk için okul dýþý arayýþ devam ediyor? Özel derse olan raðbet giderek neden artýyor? Orta öðretimde ‘iyi’ öðretmenlerin olduðu liseler neden gözde okullar oluyor?

Baþka örnekler vermeden cevabý söyleyeyim: Ayný evsafta, kalitede öðretmen yetiþtiren akademilerimiz (yüksek öðretmen okullarý) yok…

Polis akademisi, harp akademisi kurduk (onlarý da maalesef FETÖ ele geçirdi) ama öðretmen yetiþtiren bir yükseköðretim kurumu yok.

Türkiye’nin eðitim ve öðretim probleminin en büyük sebebi, öðretmenin yetiþtirilmeyiþidir.

Anaokulu öðretmeni, ilkokul öðretmeni, ortaokul öðretmeni, lise öðretmeni bunlarýn hepsi ayrý ayrý yetiþtirilmesi gereken öðretmenler… Çünkü her kademede çocuk/genç psikolojisi farklý farklý...

Bu psikolojiden anlayan, öðrenciye nasýl davranýlacaðýný öðrenmiþ, rol model olacak anlayýþlý, sakin, hoþgörülü, insan sevgisi ile dolu ve her þeyden önce öðrenciye saygýlý, branþýnda baþarýlý öðretmeni yetiþtirmeyi neden geciktiriyoruz?

Ev eþyalarýmýz/bilgisayarlar/makineler için usta/uzman ararken, en kýymetli varlýðýmýz çocuklarýmýz için neden liyakatli öðretmen yetiþtirmeyi bir türlü baþaramýyoruz?

Eðitim konusuna gelince, temel eksiðimiz okullardaki rehberliktir.

Bugün aile kurumu aðýr hasarlýdýr. Parçalanmýþ aileler giderek artýyor. Anne/baba eðitimi yok. Her ailede, neredeyse her anne babada farklý bir çocuk/genç eðitimi anlayýþý var. Kötü arkadaþlar, çocuklarýmýzýn canavarý olarak sürekli evlatlarýmýzý tehdit ediyor. Sokaðýn kültür ahlak dejenerasyonu, savrulmayý tetikliyor. Televizyon/müzik/sanat alaný Batý kültür yozlaþmasýnýn saldýrýsý altýnda... Ailece seyredilmeyecek ahlaksýzlýktaki diziler, gizli ve karanlýk eller tarafýndan yuvamýzýn içine giriyor.

Acil tek bir rehabilitasyon alaný var, okullarýmýz.

Orada da ciddi rehberlik yok.

Ailelerdeki dertler, problemler, sýkýntýlar çocuðu/genci derinden etkiliyor. Kim onlarla teker teker evet, teker teker ilgilenecek? Þefkat ve merhamet, hangi rehber öðretmenler tarafýndan devreye sokulacak? Eðitimde rehberlikle ilgili emniyet, saðlýk, psikoloji uzmanlarý ve sosyal dayanýþma kurumlarý bir ortak akýl olarak devreye ne zaman, nasýl girecek? Sivil toplum ve hayýr kurumlarý bir milli seferberlik olarak çocuklarýmýza, geleceðimize ne zaman el atacak?

Terörle, ihanetlerle giderek daha etkili, daha esaslý mücadele ediyoruz. Çocuklarýmýzýn eðitim ve öðretimi en az terörle mücadele kadar önemli ve hayatî.

Tekrar ediyorum, öðretmeni ve çok sayýda rehberlik uzmanýný yetiþtirmeyi en acil görev olarak ele almalýyýz…