19. Altýn Koza son yýllarýn en baþarýlý festivaliydi, ta ki ödüllere kadar. Ne oyunculuklarý, ne kurgusu, ne yönetmeni, ne müziði ‘en iyi’ diye tescillenmemiþ bir film nasýl olur da 14 filmin en iyisi olur?
Altýn Koza’yý hep çok önemsedim. Yurdumuzda bir yýl içinde sürüsüne bereket film festivali yapýlýyor. Aklýnýza gelebilecek her ilde neredeyse irili ufaklý bir film festivali oluyor. Ama Ýstanbul Film Festivali’ni ayrý koyarsak Anadolu’nun en önemli iki film festivali Akdeniz’de güneþ gibi doðuyor. Altýn Koza ve Altýn Portakal Türk sinemasýnýn en köklü ve önemli iki festivali. Yýllardýr takip ettiðim Altýn Koza bu yýl apayrý bir coþkuyla kutlandý. Daha festival baþlamadan kalbur üstü yönetmenlerin Adana’yý tercih etmesi ve jürideki isimler büyük sükse yaptý. Biz de bu merakla Adana’nýn yolunu tuttuk. Adana halký ve bütün organizasyon görevlileri benim yýllardýr görmediðim kadar festivali sahiplenmiþler. Konaklama, ulaþým uzun yýllardýr hiç bir festivalde görmediðim kadar mükemmeldi.
Altýn Koza Altýn Koza olalý...
Özellikle Ulusal Yarýþma filmlerinin tek bir salonda gösterilmesi çok akýllýcaydý. En güzeli ise salonlarýn doluluk oranýydý. 14 film içinde normalde izleyicinin çok da raðbet etmeyeceði belgesel tandanslý filmler de vardý. Ve inanýn o filmler bile aðzýna kadar dolu salonda gösterim yaptý. Filmler bittikten sonra izleyiciler salonu boþaltmayýp filmlerin yönetmenleri ve oyuncu kadrosuyla sohbet ettiler. Buraya kadar herþey mükemmeldi. Son gün ödüller belli olmadan önce ne kadar düzgün bir festival geçirdiðimizi düþünüyordum ki ödüllerle birlikte bütün hevesim kursaðýmda kaldý.
‘En Ýyi’nin altýný ne doldurur
Neredeyse bütün festival ödülleri tartýþýlýr. Çünkü her jürinin tercihi birbirinden farklýdýr. Sinemanýn bir kalite ölçüsü olsa da aslýnda bu subjektif bir þeydir. Ama kendi kendine ihanet eden bir tercihler serisi de bütün bu sebeplerle aklanamaz. Þimdi size soruyorum en iyi senaryo ödülü dýþýnda hiç bir ödül almayan bir yapým nasýl en iyi film olur? Ne oyunculuklarý, ne yönetmeni, ne kurgusu, ne müziði, ne görüntü yönetimi en iyi diye tescillenmemiþ bir film nasýl olur da 14 filmin en iyisi olur? Üstelik son dönemin birçok festivalde kalitesini kanýtlamýþ Yeraltý gibi bir baþarýlý rakip karþýsýnda bu ödülü nasýl alýr? Pelin Esmer’in Gözetleme Kulesi, Reis Çelik’in Lal Gece’si Yeþim Ustaoðlu’nun Araf’ýndan bahsetmiyoruz bile. Üstelik bu üç film neredeyse kalan bütün ödülleri paylaþmýþken. Bu çarpýklýðý anlamak için baþka bir ödüle daha bakmak lazým. Bu yýl belgesel tandanslý filmlerin coþtuðu yýldý. Babamýn Sesi, Anadilim Nerede, Devir ve Siirt’in Sýrrý belgesele yakýn ama kendi içinde kurgusunu da saklayan yapýmlardý. Bunlarýn içinde Siirt’in Sýrrý en saf belgesel türü filmdi. Neredeyse Ýz TV ve TRT belgesel kanallarýnda Siirt’in Sýrrý gibi birçok film seyrediyoruz. Ve jüri gitti En Ýyi Kurgu ödülünü Siirt’in Sýrrý’na verdi. Halbuki Gözetleme Kulesi’nin baþarýlý yönetmeni Pelin Esmer ile yaptýðým röportajda Devir filmini konuþurken Esmer, Devir’den ne kadar etkilendiðini bana anlattý. Pelin Esmer’in sözleri önemlidir. Çünkü Esmer belki de bu belgesel tandanslý filmlerin yolunu açan Oyun adlý belgeselin yönetmenidir. Ve daha birçok ödüllü belgeseli vardýr.
Bu sadece sinemanýn sanatý mý?
Belgesel konusunda Türkiye’nin en önemli otoritelerinden biridir benim gözümde. O bile rakibi olduðu halde Devir’in hakkýný teslim ederken Siirt’in Sýrrý bu ödülü nasýl aldý? Burada yanlýþ anlaþýlmak istemiyorum. Babamýn Sesi veya Siirt’in Sýrrý filmindeki yaþam hikayelerini küçümsemiyorum. Benim derdim filmlerin sinemasal kalitesi ve deðerlendirilmesiyle ilgili. Yeni Sinemacýlar’ýn ürünü olan bu iki filmin ödül hikayesi, kliklerin jüriler üzerinde nasýl etkili olduðunu bize gösteren çok iyi iki örnek. Bu sadece sinema mý? Yoksa bir festivalin ödül daðýlýmý politikaya kurban mý edildi? Bu sorularýn cevaplarýný düþünün bakalým.
Altýn Koza’da favoriler arasýnda gösterilmeyen ‘Babamýn Sesi’ne ‘En Ýyi Film Ödülü’nün verilmesi eleþtiri konusu oldu, Film, Maraþ katliamýndan etkilenen bir ailenin hikayesini anlatýyor.