Amerika’da Müslüman topluluða yönelik evlilik eðitimi

Khalil Center ile iliþkilerimizi geliþtirmek ve eðitim vermek için Amerika’dayým. Khalil Center topluma ruh saðlýðý hizmeti vermek için kurulmuþ. San Francisco, Chicago ve New York’ta ofisleri var. Genel topluma da hizmet verseler de aðýrlýklý olarak Müslüman topluma hizmet veriyorlar. 

Dissosiyatif kimlik bozukluðu hakkýnda Khalil Center çalýþanlarýna eðitim verdim. Ayný zaman- da San Francisco’da Müslüman topluluða yönelik yapýlan eþ iliþkileri etkinliðinde konuþtum.  Katýlýmcýlarýn bütün gün programda ýsrarla kalmalarý etkileyiciydi. Programý destekleyen bir vakýf olduðundan az bir para vererek programa gelmiþlerdi. Programda evlilik konusunda çalýþan terapistler olduðu kadar, dini eðitim almýþ kiþilerin de konuþmasý hoþ oldu. Amerikan Müslümanlarý teknik bilgi ile dini gelenekten gelen bilgiyi eþ zamanlý konuþabilmeyi biliyorlar. 

  

Amerikan Müslümanlarýnýn çeþitliliði

Amerika Müslümanlarý dünyanýn farklý yerlerinden geldikleri için kendi aralarýnda oldukça geniþ bir çeþitliliðe sahipler. Bu çeþitlilik bizim alýþmadýðýmýz ölçüde geniþ. Bu çeþitlilik Hac’da rastladýðýmýz düzeyde olmasa bile þaþýrtýcý düzeyde yüksek. Doðrusu bu çeþitlilik bana hoþ geldi. Bir araya geldiklerinde büyük bir zenginlik oluþturma þansýna sahip olmuþ oluyorlar. 

  

Müslüman toplumu kendi göbek baðýný kesiyor

Amerika toplumu bir açýdan topluluklar olarak örgütlenmiþler. Örneðin bir bölgedeki Müslümanlar kendi imkanlarý ile cami veya içinde cami de bulunan merkezler kuruyorlar. Ýmamýn ve merkezin masraflarýný kendileri ödemiþ oluyorlar. Bu aralarýnda bir iþ birliðini ve kurumsallaþmayý zorunlu kýlýyor. 

Diðer bir özellikleri de toplumsal iþlerini görmeleri için vakýf ve fonlar oluþturmalarý. Amerika genelinde iyi iþleyen bu sistem Müslüman topluluk arasýnda da iþliyor. Eðer bir projeniz varsa, o proje bu fonlar tarafýndan destekleniyor. Örneðin davetlisi olduðum Khalil Center “Zekât Foundation” tarafýndan bir düzeyde destekleniyor. 

  

Camilerin merkezi rolü

Amerikan Müslümanlarýnýn bize farklý gelen hallerinden biri de Camii’nin hayatlarýndaki yeri. Camilerin bir kýsmý bir merkezin parçasý. Sosyal ve eðitim aktivitelerinin çoðu bu caminin etrafýnda organize olan bu merkezlerde yapýlýyor.  Þu anki Türkiye’de camiler neredeyse sadece namaz kýlmak için kullanýyorlar. Osmanlý döneminde külliyeye sahip olan camilerin nasýl her türlü sosyal, eðitim ve saðlýk aktivitelerinin merkezi olmasýný þimdi daha iyi anlayabiliyorum. 

  

Amerikan Müslümanlarý Türkiye ile Amerika gerginliðinden hoþnut deðil

Amerika’dan Türkiye Amerika arasýndaki iliþkilerin gerginliðini basýndan okuyorum. Olup bitenden kýsmen haberdar olan Müslümanlar sorular soruyorlar. Onlar bu durumdan memnun görünmüyorlar. Fakat büyük oranda kendi dertlerindeler. Müslüman topluluðu Amerika’da genel ortalamaya göre iyi durumda olmalarýna raðmen, devletin gözleri üzerinde olmanýn tedirginliðini yaþýyorlar. Yine de konumlarýnýn Avrupa’daki Müslümanlardan daha iyi.