Amerikan Hayali: ABD’de basýn özgürlüðü

Sinemalarda çok önemli bir film oynamakta, Steven Spielberg’in yönettiði ve Tom Hanks ile Meryl Streep’in baþrolünde yer aldýðý The Post filmi Amerikan ilüzyonunu yaratan son örnek...

Bizim ülkemizin insanlarýnýn ne yazýk ki aþamadýðý bir kompleks var. O da insan haklarýnýn Batý kültürü menþeli bir þey olmasý yanýlgýsý ve bunun karþýsýnda duyduðu eziklik. Yýllardýr kültür emperyalizminin kurbaný olan bizler bu mantýkla üretilmiþ bir entelektüel sýnýfýn da baskýsý altýndayýz. Bu hafta sinemalarda gösterilen The Post filmi bu konularý tartýþmak için büyük fýrsat. The Post, 1971 yýlýnda 30 yýla yayýlan ABD hükümetlerinin ve baþkanlarýnýn Vietnam savaþýyla ilgili halkýna nasýl yalan söylediðini anlatan bir ifþanýn hikayesi. Mart 1971’de New York Times muhabiri Neil Sheehan, çok gizli, hükümetin sýrlarýný ortaya döken 7000 sayfalýk bir raporu ele geçirdi. O zamanki ABD Savunma Bakaný Robert McNamara’nýn emriyle aslen 1967’de hazýrlanan belgenin “ABD’nin Vietnam’daki Karar Veriþinin Tarihi, 1945-66” gibi alelade bir baþlýðý vardý. Neil Sheenan gazetesi New York Times’ta belgeleri yayýnladý. Bunun üzerine Baþkan Nixon ve Beyaz Saray haberin durdurulmasý için mahkeme kararý çýkarttýrdý. Washington Post’un sahibi Katharine Graham ve genel yayýn yönetmeni Ben Bradlee ayný belgeleri ele geçirip yayýna devam ettiler. Film bu riskli kararýn verilmesi hikayesini ve daha sonra neler yaþandýðýný da kýsaca anlatýyor. Çünkü bu olaydan sonra Watergate skandalý da patlýyor. Pentagon belgelerinin yayýný sýrasýnda yaþananlar Watergate’de basýnýn elinin daha da güçlü olmasýna sebep oluyor. Filmin görünen yüzü bu. Ve siz bu hikayenin Steven Spielberg versiyonunu seyrettiðinizde “Vay be adamlardaki basýnýn gücüne bak” diyorsunuz. Peki biraz filmde üstü örtülü olarak verilen gerçekleri aralayalým, bakalým gerçekten basýn özgürlüðü sayesinde mi bütün bunlar yaþandý. Herþeyden önce sürekli bize demokrasi meleði olarak yutturulan Kennedy hakkýnda konuþmak gerekiyor. Yayýnlanan Pentagon belgelerinde aslýnda bütün hazýrlýklarýn Kennedy sayesinde baþladýðýný görüyoruz. Kennedy ve diðer baþkanlar görevleri süresince halka yaptýklarý bütün açýklamalarda Vietnam’da savaþa ne kadar karþý olduklarýný söylerken CIA ve Pentagon’a bu savaþýn hazýrlýklarýný yaptýrmýþlar. Bu hazýrlýklar bizim anladýðýmýz ordunun eðitimi artýrmak falan deðil. Vietnam’daki seçimlere müdahale etmek, oradaki muhalif isimlere suikast düzenlemek ve gayri kanuni bir dolu olay. Kýsacasý aslýnda Vietnam Savaþý öncesinde yaþananlarla bizim 15 Temmuz ve öncesinde yaþadýklarýmýzýn benzerliði inanýlmaz. Bütün bu hareket tarzý Kennedy’nin döneminde yaþanmýþ. Biraz tarih bilenler Kennedy’nin Domuzlar Körfezi saldýrýsýný da hatýrlarlar. Küba’ya kendi silahlandýrdýðý Kübalý göçmenleri saldýrtmýþtý. Ýþte ABD’nin demokrasi meleði ve bizim entelektüel sýnýfýnda hiç tartýþmadan, düþünmeden kabullendiði Kennedy’nin gerçek yüzü bu. Peki Pentagon belgeleri niye 1971’de yani Cumhuriyetçi ve insan haklarý ihlali açýsýndan kolay hedef olan Nixon döneminde patladý ve bütün fatura ona çýktý. Niye o belgelerde Kennedy’nin yaptýklarý da ifþa olurken onun üstüne hiç gidilmedi? Washington Post’un genel yayýn yönetmeni Ben Bradlee’nin Kennedy ile yakýn dostluðu filmde de veriliyor aslýnda. Ama sadece filmin sonunda Bradlee “Yakýn dostum Kennedy tarafýndan kandýrýlmýþým” gibi küçük bir günah çýkarma dýþýnda film Demokratlar açýsýndan sus pus. Dikkat edilmesi gereken bir diðer nokta ise Kennedy ve Nixon tezatýnýn yarattýðý politik ortamýn Obama ve Trump arasýndaki ortam ile benzerliði. Hep ayný oyun aslýnda. Ýstermisiniz Obama döneminde yaþanan bütün pislikler Trump gibi kolay harcanacak bir ismin üzerinden skandallarla temizlensin. Ne kadar benzer deðil mi? Gelelim filmde ve hatta filmin basýn bülteninde bile söylenen ABD’deki basýn özgürlüðü yalanýna. ABD’de hele bir hükümet karþýtý haber yapýnda nasýl devlet güvenliðini riske attýðýnz için sizi hain diye hapislerde çürütüyorlar. Normal bir Müslüman ABD vatandaþýnýn insan haklarý o ülkede ne kadar var bakalým mý bir. Bence bakmayalým. Çünkü canýmýz yanar. Bu filmi bir de bu gözle izlemenizi tavsiye ederim.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: 

Steven Spielberg

Senarist: Liz Hannah

Oynayanlar: Meryl Streep, Tom Hanks, Sarah Paulson

Yapým: 2017, ABD, 115 Dk.

VÝZYONDAKÝLER

Aman Doktor

Eski bir denizci ve Rebetiko türü müziðin hayraný olan Kakourgos, tekneleri için zor bulunan bir parçayý almak üzere yeðeni Djam’i Ýstanbul’a gönderir. Genç kadý,n burada göçmenlere yardým etmeye çalýþan 18 yaþýndaki Avril ile tanýþýr. Cömert, kendinden emin ve özgür ruhlu Djam, Midilli’ye yaptýðý, müzik, yeni insanlar, paylaþýlanlar ve umutla dolu yolculuðunda Avril’i kanatlarýnýn altýna alacaktýr.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Filmin orijinal adý: Djam

Yönetmen: Tony Gatlif

Senarist: Tony Gatlif

Oynayanlar: Daphne Patakia, Simon Abkarian, Maryne Cayon, Kimon Kouris

Yapým: 2017, Fransa, 97 Dk.

Enes Batur: Hayal mi Gerçek mi?

Film, Türkiye’nin en büyük bireysel YouTube kanalýna sahip olan Enes Batur’un, hiçbir þey olan bir çocuðun kendini geliþtirerek dünya yýldýzý olmasýný anlatýyor. Enes, ailesi tarafýndan neredeyse hiç ilgi görmez. Bu nedenle karakterindeki deðiþimler, yaptýðý seçimler ve psikolojisi büyük önem taþýyor. Saf ve iyi bir aile çocuðu olan karakterimiz zamanla bir dünya starý olurken bu iyi özelliklerini kaybediyor ve zamanla olaylar karýþýyor.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Kamil Çetin

Senarist: Enes Batur

Oynayanlar:Enes Batur, Ceyda Düvenci, Bekir Aksoy, Kerem Fýrtýna

Yapým: 2018, Türkiye

The Insult: Hakaret

Lübnan’lý araba tamircisi Tony’nin hamile eþi Shirine’le çok sade bir hayatý vardýr. Sokaklarýndaki altyapý çalýþmalarýndan Lübnan’a göç etmiþ Filistinli ustabaþý Yasser’in þirketi sorumludur. Yasser, Tony’nin balkonundaki giderin akýttýðýný fark edip tamir etmek ister. Ancak Tony O’nu evine almamakta kararlýdýr. Yasser dýþarýdan da olsa gideri onarýr. Bu olay üzerine aralarýndaki husumet bir kamuoyu davasýna döner.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Filmin orijinal adý: The Insult

Yönetmen: Ziad Doueiri

Senarist: Ziad Doueiri

Oynayanlar: Adel Karam, Kamel El Basha, Camille Salameh, Diamand Bou Abboud

Yapým: 2017, Lübnan, 112 Dk.

Den Of Thieves

Merkez Bankasý her gün 120 milyon dolar nakit parayý dolaþýmdan alýp imha etmektedir. Þehrin en baþarýlý silahlý soygun çetesi de Los Angeles’ýn ünlü bankasýnýn günlük olarak imha ettiði bu paralarý almak için imkansýz bir soygun planýna giriþir. Ancak farklý yeteneklerle donanmýþ olan bu elit ekibin iþi planladýklarýndan daha zor olacaktýr. Zira Los Angeles Þerif Bürosu’nun deneyimli ve cesur elemanlarý, hýrsýz çetesinin tam karþýsýnda durmaktadýr...

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Christian Gudegast

Senarist: Christian Gudegast

Seslendirenler: Gerard Butler, Pablo Schreiber, Curtis ‘50 Cent’ Jackson

Yapým: 2018, ABD, 140 Dk.

COCO

12 yaþýndaki Miguel’in ölüler diyarýna macerasýný anlatan animasyon filminin konusu kýsaca; 12 yaþýndaki Miguel’in en büyük kahramaný efsanevi Meksikalý gitarist Ernesto de la Cruz’dur. Ancak Cruz hayatýný kaybetmiþtir ve Miguel’in onunla tanýþma imkaný yoktur. Her gün onun þarkýlarýný dinleyen Miguel günün birinde ünlü müzisyenin gitarýný bulur.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Lee Unkrich, Adrian Molina

Senarist: Lee Unkrich

Seslendirenler: Anthony Gonzalez, Benjamin Bratt, Gael García Bernal

Yapým: 2017, ABD, 105 Dk.

Umut Avcýlarý

Afyon, Anýtkaya kasabasýnda yaþayan Cafer, Ahmet, Baki, Doðan zengin olma umuduyla geceleri define ararlarken gündüzleri kendi iþleri ile meþguldür. Yakalanmaktan çok korkmaktadýrlar. Afyon’lu Ali ise genç bir iþ adamý ve avcýdýr. Av için Paris’ten Afyon’a gelmiþ olan Ali hiç beklemediði bir durumla karþý karþýya kalýr. Beklenmedik bir geliþme olacaktýr.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Ýlker Çavga

Senarist: Mehmet Saðlam

Oynayanlar:Haydar Zeytünlü, Furkan Tezcan, Turgut Güneþ, Kenan Balýk

Yapým: 2018, Türkiye, 131 Dk.