Amerikan projesinin çöküþ hikayesi

Cannes’dan Toronto’ya kadar birçok film festivalinden ödülle dönen The Florida Project söylenenin aksine Amerikan rüyasýnýn çöküþünün bir kanýtý adeta.

Toplumlar arasýndaki fark gittikçe açýlýyor. Böyle bir cümleden sonra ileriye giden Batý toplumu ile geri kalmýþ toplumlarýn farkýnýn güzellemesi gelir çoðunlukla. Ama inanýn söz konusu film The Florida Project’i seyrettiðinizde iyi ki bizim toplumumuz ABD’nin geldiði noktada deðilmiþ diyeceksiniz. Batý ülkelerinde yaþanan dejenerasyonun herkes farkýnda, söz konusu ABD olduðunda bu dejenerasyon iyice ortaya çýkýyor. Amerikan baðýmsýzlarýný seyrettiðinizde bu gerçeði çok net bir þekilde görüyorsunuz. Beni asýl rahatsýz eden ise bu baðýmsýz filmlerin son dönemde geçirdiði dönüþüm. Bu filmler eskiden toplumun eksikliklerini ve çarpýklýklarýný ortaya çýkaran ve eleþtiren yapýmlardý. Günümüzde ise garip bir þekilde bu çarpýklýklarý güzelleyen, yenilir yutulur bir hale getiren yapýdalar. Amerikan baðýmsýz sinemasýnýn þu an en dikkat çeken yönetmeni The Florida Project’i de yöneten Sean Baker. Bu hafta vizyona giren film neredeyse bütün katýldýðý festivallerden ödülle döndü. Ben de Antalya Film Festivali’nde seyrettim filmi. Orada da öyle bir tanýtým yapýlmýþtý ki bir sinema þaheseri seyredeceðiz diye gittim filme. Sinematografisi düzgün ama iþlediði konu ve veriliþ þekli beni hayli rahatsýz etti. Filmin konusu kýsaca þöyle, okullar tatil olunca 6 yaþýndaki Moonee ve arkadaþlarýnýn Florida’nýn sýcak yaz günlerindeki tek dertleri daha çok eðlence ve daha çok dondurmadýr. Bu sevimli ekip kendilerine yetiþkinlerden uzak bir dünya yaratmýþlardýr. Tüm masumluðuyla baþý sürekli derde giren Moonee’nin arkasýnda, onu seven annesi Halley vardýr. Bu küçük kýzýn renkli hayal dünyasý, annesinin yaþadýklarýyla þekillenmektedir. Ýþte olay da burada kendini belli ediyor. Filmin tanýtým bülteninde annenin çocuðuna duyduðu sevgi ve fedakarlýklardan dem vuruluyor. Her þeyden önce uyuþturucu müptelasý bir anneden bahsediyoruz. Çarpýk bir aile yapýsý, yalnýz býrakýlmýþ bir çocuk ve o çocuðun uyuþturucu parasý bulmak için kendini satmak dahil her þeyi yapan bir anneyle geçen hayatý. Ben þimdi bu anneye nasýl sempati besleyeyim. Efendim ne olursa olsun çocuðuyla beraber olmak istiyormuþ. Bu þekilde olacaksa çocuðuyla olmasýn o anne. Baðýmsýz bir yönetmenden beklenen toplumun geldiði, içinden çýkýlmaz dejenerasyonu göstermesi ve bu iþe bir dur demesi gereken entelektüel çevreyi rahatsýz etmesidir. Rahatsýz etsin ki o çevreler de yaþadýklarý toplumda bir reform yapma çabasý içine girsin. Eðer The Florida Project’teki gibi “Ah ne tatlý çocuk, anne uyuþturucu baðýmlýsý ama çocuðunu da çok seviyor” tarzý göndermelerle film yaparsanýz toplumdaki bozulmanýn artmasýna katkýda bulunmuþ olursunuz. Bu tavýr acaba sadece yönetmenin düþtüðü bir hata mý? Yoksa genel itibariyle Amerikan film endüstrisinin kendi toplum yapýsýný ithal etme alýþkanlýðýnýn bir uzantýsý mý? Bence en çok düþünülmesi gereken soru bu. Filme dönersek, çocuk oyuncularýn tatlýlýðý ve kabiliyetleri süper. Ama bütün bu þirinliðin arkasýna saklanan bozulma felaket. Ben çocuklarýn masumluðunu gördükçe, güya izleyiciyi gülümsetmesi gereken sahneleri seyrettikçe ne gülebildim ne eðlendim. Sadece onlara karþý hissettiðim acýma duygusu yüreðimi sýzlattý. Filmin erkek karakteri William Dafoe ise En Ýyi Yardýmcý Erkek Oyuncu dalýnda bu filmle aday. William Dafoe’nun çok daha iyi filmlerini seyrettim. Dafoe’yu aday göstermelerinin sebebi filmdeki en doðru karakteri onun canlandýrmýþ olmasý. Bu Oscar almaya yetiyorsa bir þey diyemeyeceðim.

Sean Baker’in The Florida Project’i, çarpýk aile yapýsýna, toplumsal dejenerasyona eleþtiri yerine güzelleme yapan bir film.

Yalnýz býrakýlmýþ bir çocuk ve o çocuðun uyuþturucu parasý bulmak için kendini satmak dahil her þeyi yapan bir anneyle geçen hayatýný anlatan The Florida Project ABD toplumundaki çürümenin bir özeti gibi...

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Sean Baker

Senarist: Sean Baker

Oynayanlar:Brooklynn Prince, Bria Vinaite, Willem Dafoe, Christopher Rivera

Yapým: 2017, ABD, 111 Dk.

VÝZYONDAKÝLER

Alem-i Cin

Yeliz 25. yaþ gününden itibaren çeþitli kâbuslar görmeye baþlar. Ýçinde bulunduðu durum derinleþtikçe ailesi ile ilgili gizli kalmýþ çok büyük sýrlar ortaya çýkar. Bu durumdan sýyrýlmaya çalýþtýkça daha büyük kâbuslarýn içine çekilen Yeliz’e eski bir aile dostu yardým etmek ister ama düþman bu dünyadan deðildir. 

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Özgür Bakar

Senarist: Alper Kývýlcým, Özgür Bakar

Oynayanlar: Ayçin Tuyun, Süleyman Kabaali, Zeynep Turpçu, Yüksel Ývgen

Yapým: 2018, Türkiye

Beni Adýnla Çaðýr

1983 yazýnda, Ýtalya’nýn kuzeyinde 17 yaþýndaki Elio Perlman günlerini, ailesinin 17. yüzyýldan kalma villasýnda geçirmekte, arkadaþý Marzia ile flörtleþmektedir. Bir gün, doktora tezine çalýþan 24 yaþýndaki Oliver, Roman kültürü üzerinde çalýþan Elio’nun babasýna yardým etmek için yanlarýna gelir. 

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Filmin orijinal adý: Call Me By Your Name

Yönetmen: Luca Guadagnino

Senarist: James Ivory

Oynayanlar: Armie Hammer, Timothée Chalamet, Michael Stuhlbarg, Amira Casar

Yapým: 2017, ABD, Ýtalya, 132 Dk.

Görevimiz Tatil

Gelecek kaygýsýyla bugünü yaþamayý unutan Sýtký Mutlu, 9 yýldýr ailesini tatile götürmeyi ihmal etmiþtir. Bir aile psikiyatrý tarafýndan tatil görevi verilen Sýtký Mutlu, bulabildiði en ucuz karavanla ailesini tatile götürür. Ailenin, terapi seansýyla baþlayan deðiþimleri, tatilleri ile devam eder. Ailece bir arada olmayý yeniden keþfederler.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Murat Þeker Senarist: Murat Þeker, Ali Tanrýverdi  

Oynayanlar: Demet Akbað, Zafer Algöz, Deniz Altan, Ali Keçeli Yapým: 2018, Türkiye

Tavþan Peter

Tavþan Peter’da, nesiller boyu okuyucularý cezbetmiþ olan bu afacan ve maceracý kahraman, bu kez kendi çaðdaþ komedisinin baþrolünü üstleniyor. Filmde, hem Bay Yeþilbahçe’nin gýpta edilen sebze bahçesinin kontrolü, hem de hayvan dostu komþunun sevgisini kazanma mücadelesi Lake District ve Londra’ya kadar uzanýrken, Peter’in Bay Yeþilbahçe’yle ezeli düþmanlýðý en üst düzeye çýkýyor.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Filmin orijinal adý: Peter Rabbit

Yönetmen: Will Gluck

Senarist: Rob Lieber

Seslendirenler:Harun Can, Fatih Özkul, Seda Özelsoy, 

Melissa Melis Toklu

Yapým: 2018, ABD, Ýngiltere, 95 Dk.

Dünyanýn Bütün Parasý

Amerika’nýn sayýlý zenginlerinden olan John Paul Getty’nin 16 yaþýndaki torunu kaçýrýlýr. Fidye olarak 17 milyon dolar istenmektedir. John Paul Getty Jr.’ýn annesi Gail, fidye için milyarder kayýnpederine gider ancak John Paul Getty cimriliðiyle ünlenmiþ biridir ve fidyeyi fazla yüksek bulur. Oðlunun hayatýný kurtarmak isteyen Gail için parasýna düþkün fabrikatör dede John Paul Getty ve fidye isteyen suçlular arasýnda ortak noktayý bulmak bir hayli zor olacaktýr. Bu süreçte John Paul Getty Jr.’ýn hayati tehlikesi her geçen saniye artmaktadýr...

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Filmin orijinal adý: 

All The Money In The World

Yönetmen: Ridley Scott

Senarist: David Scarpa

Oynayanlar: Michelle Williams, Christopher Plummer, Mark Wahlberg

Yapým: 2017, ABD, 132 Dk.

Vahþiler

Savaþ ve þiddetin etkisiyle karakteri sertleþmiþ olan ABD süvari subayý Blocker’a, bir Cheyenne savaþ þefi ve ailesinin Montana’daki kabile topraklarýna geri dönüþ yolculuðunda eþlik etme görevi verilir. Blocker hayatý boyunca içinde yaþadýðý þiddet dolu hayattan yorgun düþmüþ olsa da bu görev onun için oldukça zor olacaktýr; zira eþlik ettiði þef yýllar boyunca en büyük düþmanlarýndan biri olmuþ ve birçok arkadaþýnýn hayatýný ellerinden almýþtýr.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Filmin orijinal adý: Hostiles

Yönetmen: Scott Cooper

Senarist: Scott Cooper

Oynayanlar: Christian Bale, Rosamund Pike, Wes Studi

Yapým: 2017, ABD, 134 Dk.