Anayasa Mahkemesi üst üste iki dönem Yönetim Kurulu Baþkanlýðý, Meclis baþkanlýðý, Konsey baþkanlýðý gibi Oda, Borsa ve Birliklerde görev yapan baþkanlarýn, 'iki seçim dönemi ara vermeden yeniden seçilemezler' þeklindeki hükümetin yaptýðý düzenlemeyi iptal etti. Bu karar eski baþkanlarýn yeniden aday olmasýnýn yolunu da açmýþ oldu.
Bu meslek kuruluþlarý zorunlu üyeliklerle teþekkül etmiþ yarý tüzel kurumlardýr. Hiçbir þirket sahibinin; Oda veya Birliklere üye olmama hakký bulunmuyor. Zorunlu olarak üye olduðunuz bu kurumlara ayrýca her ay aidat ödeme zorunluluðuna sahipsiniz ve bunun içinde bir itiraz hakkýnýz yok. Dolayýsýyla Odalar, Borsalar ve Birlikler tek baþýna baðýmsýz bir sivil toplum Örgütü deðil, bunlar yarý sivil, yani yarý tüzel kiþiliklerdir.
Odalar, Borsalar ve Birliklerde seçimler 4 yýlda bir yapýlýyor. Bu ülke de 6-7- 8 dönem baþkanlýk yapanlarýn olduðunu düþünürseniz 30 yýlýn üstünde görevde kalanlarýn olduðu mesleki bir teþekkülden söz ediyoruz. 8-10 yýl görevde kalmak, iþ yapanlar için çok iyi bir süredir. Ortaya çýkan tabloya baktýðýmýzda hayatýný o görevlerde tamamlayanlarýn olduðu bir iþ dünyasý ve meslek odalarýndan bahsediyoruz.
Ticaret Sanayi Odalarýnda Ticaret Borsasý ve Birliklerde, kendi iþinden, ailesinden hayatýndan ödün vererek fedakarlýk yaparak buralar da çok güzel hizmetler üretmiþ, topluma ve ülkesine faydalý olmuþ, iþ dünyasýnýn sorunlarýný sahip çýkmýþ, çok baþarýlý baþkanlar olabilir. Buna hiçbir sözümüz yok. Ancak þunu unutmamak gerekir ki demokratik kültürün geliþmesi, bir ülkenin tüm kurumlarýnda ayný deðerlerin ve anlayýþýn paylaþýlmasý, kurumlarda da demokratik kültürün iþlemesi ile mümkündür.
Kuþkusuz, seçme ve seçilme demokratik ve anayasal bir haktýr. Buna kimsenin bir itirazý olamaz. Anayasa mahkemesi de bu yönde karar verdi ama, biz konuyu anayasal açýdan kiþi haklarý boyutunda deðil, savunduðumuz demokratik deðerler ve etik bakýþ açýsýyla da ele alýyoruz.
Ýþ dünyasý sýk sýk siyasileri eleþtirir ama! bugün öyle bir noktaya geldik ki, iþ dünyasý o çok eleþtirdiði siyasi kurumlarýn demokrasi kültürü ve etik anlayýþ açýsýndan gerisinde kalmýþtýr. Bugün siyasetin baþardýðýný iþ dünyasý baþarabilecek mi? Ýktidarda ki bir siyasi parti tüzüðünü kendi benimsediði ilkeler çerçevesinde bir zorunluluk olmaksýzýn, bakanlýk dahil tüm görev yapanlara dönem sýnýrlamasý getirebiliyorsa iþ dünyasýnýn bunu iyi sorgulamasý gerekir.
Konunun bir baþka boyutu ise bu kurumlarda uzun süre görev yapanlar zaman zaman kendini tekrara dönüþebiliyor. Böyle durumlarda hücre yenilenmesi gereklilik, hatta zorunluluk haline gelmektedir. Halen söyleyecek bir sözü olan, kentlerin gündemini belirleyen, fikri üretim ve projeleriyle görevde bulunduklarý kentlere deðer katan isimler olsa da bu gerçeði deðiþtirmiyor. Çünkü bir o kadar da rutinlik ve kendini tekrar eden, yorulmuþ çok sayýda yöneticiler mevcuttur. Ýþ dünyasý bir yasa düzenlemesi ile deðil, kendi savunduðu demokratik deðerler ve bu kültürün iþ dünyasý gibi kurumlarda yerleþmesi için deðiþimi kendisi gönüllü olarak istemelidir. Kendi Oda, Borsa, Birlik ve kurumlarýnda demokratik deðerleri ve kültürü uygulayamayan, deðiþimi gerçekleþtiremeyen bir iþ dünyasýnýn, siyasete söz söyleme hakký da olmayacaktýr.
[email protected]