Kamuoyunda çok sýkýntý yaþanan konulardan birisi olan Vergi Usul Kanununun 359. maddesi konusunda daha önce de yaþanan maðduriyetleri dile getiren yazýlar yazmýþtým.
Esasen Sayýn Zekeriya Temizel'in Maliye Bakanlýðý döneminde kabul edilen deðiþikliklerle birçok kiþi maðdur edilmiþti.
Anayasa Mahkemesi (AYM) 9/3/2022 tarih ve 31773 sayýlý Resmi Gazete'de yayýmlanan kararýnda; kaçakçýlýk suçu ve vergi kabahatlerine dair yargýlamada diðerini etkileyebilecek unsurlarýn dikkate alýnmasýný saðlayacak güvencelere engel olan ve iki sürecin birbirinden baðýmsýz yürütülmesi kuralýnýn anayasaya aykýrý olduðuna ve iptaline hükmetti.
Buna göre AYM vergi kaçakçýlýðý davalarý ile bir kiþinin, ayný olay nedeni ile iki kez yargýlanýp cezalandýrýlamayacaðý çerçevesinde Vergi Usul Kanunu'nun ilgili fýkrasýný iptal etti.
Söz konuþ AYM kararýnda, "ayný fail tarafýndan ayný fiille iþlenen vergi kaçakçýlýðý suçu ile vergi kabahatlerine iliþkin yargýlama/cezalandýrma süreçleri sonucunda uygulanacak yaptýrým konusunda herhangi bir þekilde ve seviyede baðlantý kurulmasýný saðlayacak güvencelere yer vermeyen kural, söz konusu süreçlerin hakkaniyete uygun yürütülmesini engelleyebilecek niteliktedir." denilmektedir.
Yine ayný kararda "Vergi inceleme raporunun ilgili vergi dairesine bildirilmesi üzerine raporda tespiti yapýlan kabahatler bakýmýndan ceza kesme iþlemleri baþlatýlacaktýr. Anýlan Kanun'un 364. maddesinde vergi cezalarýný gerektiren olaylarýn vergi dairelerince veya yoklamaya ve vergi incelemesine yetkili olanlar tarafýndan tespit olunacaðý, 365. maddesinde ise vergi cezalarýnýn olaylarýn ilgili bulunduðu vergi bakýmýndan mükellefin baðlý olduðu vergi dairesi tarafýndan kesileceði hüküm altýna alýnmýþtýr. Cezalandýrma süreci sonucunda kiþinin ilgili kabahati iþlediði ya da iþlemediði konusunda vergi dairesince verilen karar cezai niteliktedir." Denilmek suretiyle maðduriyetin temeli açýklanmaktadýr.
Vergi suç ve cezalarýný düzenleyen Vergi Usul Kanununun 359. maddesinde halen üç temel sorun bulunmaktadýr;
- Tek bir denetim yapýlmasýna raðmen her hesap dönemi için ayrý ayrý hapis cezasý verilmesi,
- Kasýt unsuru ve hazine zararý olmasa bile ceza uygulanmasý,
- Tamamen sübjektif kriterlerle yapýlan denetim raporu sonuçlarýna göre yargý süreçlerinde Asliye Ceza Mahkemesi ve Vergi Mahkemeleri'nde ayný suç için farklý kararlar verilebilmesidir. (Örneðin ceza yargýsý mahkûmiyet kararý verirken vergi yargýsý cezalý tarhiyatý iptal edebilmekte veya tam tersi yönde kararlar oluþabilmektedir.)
Vergi Usul Kanunu'nun 359. maddesinin (a) fýkrasýnda, vergi kanunlarýna göre tutulan veya düzenlenen ve saklanma ve ibraz mecburiyeti bulunan; defter ve kayýtlarda hesap ve muhasebe hileleri yapmak, gerçek olmayan veya kayda konu iþlemlerle ilgisi bulunmayan kiþiler adýna hesap açmak veya defterlere kaydý gereken hesap ve iþlemleri vergi matrahýnýn azalmasý sonucunu doðuracak þekilde tamamen veya kýsmen baþka defter, belge veya diðer kayýt ortamlarýna kaydetmek, defter, kayýt ve belgeleri tahrif etmek, gizlemek veya muhteviyatý itibariyle yanýltýcý belge düzenlemek, bu tür belgeleri kullanmak suç olarak kabul edilmiþtir.
VUK 359. maddenin (b) fýkrasýnda ise; defter, kayýt ve belgeleri yok etmek veya defter sahifelerini yok ederek yerine baþka yapraklar koymak veya hiç yaprak koymamak veya belgelerin asýl veya suretlerini tamamen veya kýsmen sahte olarak düzenlemek veya bu belgeleri kullanmak filleri suç olarak kabul edilmiþtir.
VUK 359. maddesinin bu fýkralarýnda sayýlan suçlarda, suçun oluþumu bakýmýndan (çift defter tutmak hariç) "vergi ziyaý" þartý aranmamýþtýr. Yani suçun unsurlarý arasýnda, hazine nezdinde vergi kaybý yaratmak yoktur.
Bir kiþi vergi ziyaýna yol açmasa dahi, 359. maddede yazýlý fiilleri iþlerse, ceza yargýsý deyiþi ile "vergi usul kanununa muhalefet"ten mahkûmiyet alabilmektedir.
Sonuç olarak VUK 359 maddesinde de düzenleme yapýlmasý ve yaþanan maðduriyetlerin giderilmesi çok doðru olacaktýr.