Kimlik siyasetinin kabaca en büyük paradoksu þudur; bir kimliðe, ondan kurtulma özgürlüðüne sahip olmak için ihtiyaç duyarýz. Bir kimliðe sahip olmaktan daha kötü olan tek þey, bir kimliðe sahip olmamaktýr. Bir kimliðimizin olmasý için olaðanüstü çaba harcamak, bir kimliðimizin olmadýðýný hissetmekten doðan acýdan çok daha iyidir. Tam da bu noktada gri bir alan olarak bir üçüncü seçenek daha vardýr: Kim olduðumuzu çok fazla dert etmemeye baþladýðýmýzda daha da özgür olacaðýmýz kesindir.
Geniþ Kürt coðrafyasýnda kimlik siyasetini Ulus-devlet paradigmasý ve ulusal kültür eksenininde eþitleyip, bu iki olguyu sýkýca birbirine baðlayan, onlarý bir araya getiren ve bunu yarým yüzyýllýk Barzanist geleneðiyle, kökten örmeyi baþaran tek Kürt hareketi, Irak Kürdistaný Demokrat Partisi’dir. Kürt modernitesini yeniden yorumlamaya gerek duymadan, geleneksel olanýn içinden modern olana ulaþmaya çalýþan KDP, bu yanýyla benzersiz bir pratiðin sahibidir. KDP’yi güvenilir bir siyasi partner yapan þey onun kendi gerçekliklerine sýký sýkýya baðlý kalan olgun siyasi tavrýdýr.
PKK ne kadar taklitçi bir örgüt ise KDP o oranda gerçekçi, sahici ve güvenilirdir. Taklitçi Kültür nasýl PKK’nin mahvýnýn habercisiyse, ulusal kültür o ölçüde KDP’nin geleceðinin güvencesidir. 2003 yýlýnda Kürt temsiliyetinin hukuk düzeyinde bir meþruiyet kazanmasýyla, KDP diðer Kürt örgütlerinin aksine devlet olma imkanýný herkesten daha çok önemsedi ve Kürt kimliðinin devletsel imkanlarýný sadece kendi iktidar alaný olarak görmedi, herkesle uzlaþtý. Herkesle iþbirliðinin imkanlarýný kýskandýran bir enerji ile aradý.
Göç ve çokkültürlülüðün beraberinde getirdiði aðýr sorunlara raðmen demokratik duruþ ve tavrýný ödünsüz sürdürdü. Türkçe dahil bir dizi dile özgürlük tanýdý. Bütün etnik guruplarýn parlamentoda sorgulanmayan temsiliyetini anayasal güvencelere kavuþturdu. DAEÞ ‘in insanlýk dýþý savaþ makinesinin kýskacýndayken bile, hiç tereddüt etmeden milli iradeden oluþan milli mutabakatlar içinde kalmaya özen gösterdi.
Ýþte bu KDP’nin motor gücü olduðu Kurdistan bölgesel yönetimi, Ocak ayýnda bir temsilcilik açmaya hazýrlanýyor. Parti olarak hem KDP hem de YNK daha önce Ankara’da birer temsilcilik açmýþlardý. Bugün yeni ve hepsinden daha deðerli olan þey Bölgesel yönetimin devletsel bir temsilcilik açacaðýdýr. Bu adým çok deðerlidir. Bu adým hem Türkiye’nin hem de Bölgesel Kürt yönetiminin çýkarýnadýr.
Türkiyenin içinden geçmekte olduðu uluslararasý konjonktür, Türkiye açýsýndan çok güvenilir bölgesel müttefikler gerektirir. Eðer dünyanýn çok önemli devlet ve birlikleriyle ciddi sorunlar yaþýyorsanýz, yapacaðýnýz ilk iþ kendi kalenizi içerden güçlendirmektir. Hem ulusal birliðinizi çok saðlam temeller üstünde yeniden sýkýca öreceksiniz, hemde bölgede ihtiyaç duyduðunuzda arkanýzda olacaðýndan kesinlikle emin olacaðýnýz müttefikler bulucak, stratejik ittifaklar inþa edeceksiniz. Baþka türlü dünyanýn devasa güçlerine kafa tutmanýzýn imkaný kalmaz.
Kürdistan Bölgesel Yönetimi, Türkiye açýsýndan defalarca güvenilir müttefik olduðunu kanýtlamýþtýr. Hatýrlayýnýz, bütün dünyanýn muhalefetine raðmen Türkiye ile 50 yýllýk petrol anlaþmanýnýn altýna imza attý. Örnekleri çoðaltmak mümkün.
Hem Türkiye’nin Bölgesel Kürt yönetimine ihtiyacý var, hem de Bölgesel Kürdistan yönetiminin Türkiye’ye. Türkiye 2023 hedeflerine ulaþmak istiyorsa ve Kürt sorununun çözümünde maliyeti az baþarýlarýnýn altýna imza koyabilecekse, bu ancak Bölgesel Kürdistan Yönetimiyle kurulacak sýký ve saðlam iliþkilere baðlýdýr. Bölgesel Kürdistan Yönetimi de gerek Konfederal yönetim içinde gerekse de baðýmsýzlýða giden süreçte, Ýran ve Irak baskýsýný ancak Türkiye’nin saðlayacaðý destekler sayesinde gögüsleyebilir.
Kader aðlarýný örüyor. yapýlacak bir þey yok, bu iþ ve güç birliðini selamlamaktan baþka. Hayýrlý olsun.