Kendime sýk sorduðum sorulardan biri de “Bir þey üretmek, anlamlý bir iþ yapmak, baþarý kazanmak, bir derde deva olmak, kalýcý bir eser býrakmak nasýl mümkün olur?” þeklinde. Hayatýmýn her aþamasýnda ne yapýyorsam bu sorular eþliðinde yapmaya çalýþtým. Zaten yaptýðým þey bu sorulardan birine karþýlýk gelmiyorsa sýkýlýyorum ve o iþi yapacak motivasyon bulamýyorum. Eðer hayatýmýn o döneminde yaptýðým þey bu sorularýn cevaplarýndan birine denk geliyorsa, yüksek bir enerji ve inatçýlýkla çalýþabiliyorum.
Kanaatimce baþarýlý bir iþ yapabilmenin en az üç þartý var. Birincisi o iþi anlamlý bulmak, merak etmek yapmaya arzu duymak gibi psikolojik faktörlerdir. Ýkincisi o iþi yapabilecek yol yönteme yani bir metodolojiye sahip olmaktýr. Üçüncüsü ise o iþin gereði þekilde gündelik hayatý organize edebilmektir.
Bir iþi yapabilmek için insanlar deðiþik psikolojik faktörlere yaþlanýr. Bu psikolojik faktörler genellikle motivasyon kavramý altýnda tanýmlanýr. Bazý insanlarda esas olan baþarýlý olmanýn hýrsýdýr. Baþarýlý ve güçlü olmak isterler. Bazý insanlar güçlü bir merak duygusu üzerinden yürürler. Hayat onlar için çözülmesi gereken bulmacalar gibidir. Bazý insanlar anlamak, bilmek, yapmak üzerine güçlü bir arzu duyarlar. Bu kiþiler öðrenme duygusuyla yanýp tutuþurlar. Bazý insanlar anlamlý ve deðerli bulduklarý þeyi yapabilirler. Anlam onlarýn hareket motoru gibidir. Gerçek hayatta bu psikolojik motivasyonlarýn birkaçý beraber olabilir.
Bir iþ yapabilmek, baþarý kazanabilmek için motivasyon kadar çalýþma metodolojisine, yol ve
yöntem bilmeye de ihtiyaç vardýr. Uygun yol ve yöntem bilmeden çalýþmak boþa kürek sallamak gibidir. Etkili iþ yapabilenler, baþarýlý iþ çýkaranlar ya tanýmlanmýþ yöntemlerde ustalaþanlardýr ya da kendileri özgün yöntemler geliþtirenlerdir. Ders çalýþmaktan, kitap yazmaktan, bir ürün geliþtirmekten bir iþ kurmaya kadar farklý iþler hep metotlu çalýþmak sayesinde mümkündür. Bu sebeple bir iþ yaparken o iþin nasýl yapýlacaðý konusuna kafa yormak gerekir.
Baþarýlý iþler yapabilmek için motivasyon ve yöntemle beraber hayatýný organize etmekle de yakýndan ilgilidir. Düzenli hayatý olan iyi iþ çýkarýr. Öðrenci gibi yaþayan baþarýlý bir öðrenci olur. Kendine bakan bir futbolcu futbol hayatýný sürdürebilir. Hayatýnda bir düzen olan iyi akademisyenlik yapar. Düzenli bir hayat ritmi ile psikiyatristlik yapýlabilir. Kampüste deðil de odasýnda veya kafelerde yaþayan okulda zor baþarýlý olur. Gece hayatýna dalmýþ bir futbolcu futbol hayatýnda aksama yaþar. Hayatý düzgün akmayan biri baþarýlý bir psikiyatr olmasý zordur. Çalýþmanýn, eðlenmenin, aile hayatýnýn, bireysel saatlerin mekanik olmayan ama kabaca bir akýþý olan bir halde olmasý gerekir.
Ben kendi hayatýmda motivasyon, metot ve sürdürülebilir hayat akýþýný bir araya getirmeye çalýþýyorum. Ýyi bir iþi de ancak bu üç faktörün uyumu olduðunda olabileceðine inanýyorum.