Anne babalýk eðitimlerinde temel meseleler

Hem anne babalýk eðitimlerinde hem de çocuklarý psikolojik ve sosyal yönden geliþtirmeye yönelik programlarda ortak temalar var. Bu temalar hem kitaplarda hem eðitim programlarýnda hem de çocuklara yönelik danýþmanlýklarda tekrarlanýyor. Anne babalarda en sýk bu meseleler üzerinde soru sorup yardým arayýþýnda oluyorlar. 

 

Anne babalýkta büyük ve küçük meseleler

Kanaatimce anne babalýk yaparken etkisi büyük olan meseleler ile etkisi daha küçük olan meseleler arasýnda ayrým yapmak gerekiyor. Örneðin çocuðu travmaya uðratýp uðratmamak veya travmadan koruyup korumamak en büyük mesele iken, çocuðun odasýný düzenlemesini öðrenip öðrenmemesi meselesi görece daha küçük önemde bir meseledir. Çocuðun yalnýz kalmayýp sosyal olarak geliþip öðrenebileceði güvenli bir çevresel ortamýn olup olmamasý oldukça önemli bir mesele iken, yemek yiyip yememe meselesi görece daha az önemli bir meseledir. Nihayetinde büyük küçük her faktörü önemsemek lazým dense bile, hayatta önceliklerin ve önem sýralarýnýn oluþturulma ihtiyacý da bir gerçekliktir. 

 

Çocuk eðitim programlarýnýn iki türü

Çocuk eðitimlerini mesele eden programlarýn büyük kýsmý hemen hemen her çocukta yaþanacak genel türde problemleri ele alýr. Bunlar; çocuðun öfkesi veya þiddete eðilimi, diðer çocuklarla iliþkilerde yaþanan problemler, yemek yeme ile ilgili problemler, uyuma saati ile ilgili problemler, derslerini yapma veya öðrenme ile ilgili problemler, televizyon veya bilgisayar gibi ekranlarda geçirilen saatler ile ilgili problemler, alýþveriþ sýrasýnda yaþanan problemler, seyahat sýrasýnda yaþanan problemler þeklinde. 

Çocuk eðitimi ile ilgili bazý programlar ise klinik taný alan veya geliþimsel bozukluklara sahip çocuklarý esas alýr. Örneðin dikkat eksikliði hiperaktivitesi olan, otizmi olan, öðrenme bozukluklarý olan, yeme ve dýþa atma problemleri olan çocuklara yönelik eðitim programlarý tasarlanýr.   

 

Dünyaca meþhur iki anne babalýk eðitim programý

Dünyaca meþhur Tripple P olarak adlandýrýlan Positive Parenting Program (Pozitif anne babalýk programý) genel meseleler üzerine odaklanýr. Ayrýca çocuklarýnda hiperaktivite dikkat eksikliði gibi tanýsý olan anne babalara yönelik grup eðitimleri de vardýr. The Incredible Years adlý diðer meþhur program ise aðýrlýklý olarak klinik taný alan veya geliþimsel bozukluðu olan çocuklarýn anne babalarýna yoðunlaþýr. Ama bu program da çocuðun genel anlamda psikolojik geliþimine yönelik içeriklere sahiptir. 

Benim geliþtirmeye çalýþtýðým programýn ana iki odaðý vardýr. Birincisi çocuðu travmaya uðratmamak ve travmadan korumak þeklindedir. Ýkincisi ise çocuðu olumlu yönde geliþtirmeye yönelik sosyal ve çevresel düzenlemelerin yapýlmasý üzerine kuruludur. Anne babalýkta küçük meseleler her yerden öðrenilebilir veya kolaylýkla akla gelebilirken; çocuðu travmalardan korumak ve geliþimine yönelik bir ortam kurma perspektifi kazanmak akla kolay gelmez ve bilgi / beceri kazanmayý gerektirir.