Bir eðitim ve öðrenme yýlýnýn daha tamamladýk... Anne- babalarý tatil telaþý kapladý... Yýl içinde çocuklarý okula giderken bir anda onlarla baþ baþa kalmak, “þimdi ne yapacaðýz ?” kaygýsý oluþturur hep... Özellikle çalýþan ve uzun süreli tatil yapma fýrsatý olamayan anne- babalarý...
Yaz tatili, öðrenciler, aileler ve öðretmenler için uzun soluklu bir dinlenme fýrsatý saðlýyor. Birçok öðrenci bu fýrsatý okuldan ve okulla ilgili bütün uyaranlardan uzak durmak için kullanmayý tercih ediyor ki bu da oldukça doðaldýr. Biz eðitimcilere göre ise yaz tatilinin iki yönü vardýr; birincisi dinlenmek diðeri ise bir sonraki eðitim- öðrenim dönemi için hazýrlanmak...
Yaz tatilleri sanýlanýn aksine öðrenme sürecinin askýya alýndýðý bir dönem deðildir aslýnda. Hem öðretmenler hem de öðrenciler yeni dönem için hazýrlýk sürecindedirler. Önemli olan yaz tatilini bu iki amaç için dengeli ve planlý olarak kullanabilmektedir. Özellikle son yýllarda eðitimi sistemimizin öðrenciler için hedefleri yükselten bir yapýlanma içinde olduðu düþünülürse; çocuklarýn stresli akademik dönemin sonunda keyif alacaklarý bir yaz tatiline ihtiyaçlarý giderek artmaktadýr. Yaz tatili kesinlikle çocuk için keyifli, eðlenceli bir zaman olmalýdýr. Ayný zamanda eðitim döneminde öðrendiði yeni bilgileri bir sonraki döneme transfer edebilmesi için unutmamasý gereken bir zamandýr. Yaz tatili iki eðitim dönemi arasýnda bir köprü görevi görmelidir, çocuðun okul sürecinden kopmasý anlamýna gelmemelidir.
Yaz tatillerinde mutlaka öðrenilen bilgilerin/ kazanýlan becerilerin bir kýsmý tamamen unutulur, bir kýsmý ise aktif olarak kullanýlmadýklarý için gerilere itilir. Örneðin genellikle yaz tatillerinden sonra ilköðretim öðrencilerinin okuma hýzlarý düþer (tabi ki yaz tatili sýrasýnda kitap okuma alýþkanlýðý sürdürülmediðinde). Bu nedenle yaz tatillerini dinlenme fýrsatý ve eðlenceli zaman olarak deðerlendirilen okulda kazanýlmýþ becerilerin günlük hayatta tekrarýný yapabilme fýrsatý olarak da görmek önemlidir.
Yaz tatili bir fýrsattýr çünkü okul döneminin koþturmasý ve stresi olmadan çocuklarýn yeni beceriler öðrenmesi ve öðrenilmiþ becerilerinin pekiþtirilmesi için en uygun zamandýr. Ancak, amacýn hiçbir zaman yaz tatilini okulun üçüncü dönemi haline getirmek olmadýðýný tam tersi çocuðun bireysel geliþimi için farklý deneyimlerin yaþayabileceði bir dönem olduðu unutulmamalýdýr.
Çocuðunuza zaman ayýrýn
Uzun yaz tatili döneminin birinci amacý çocuðun dinlenmesidir. Anne-babanýn yoðun çalýþtýðý durumlarda yaz tatilini evde tek baþýna televizyon ya da bilgisayar karþýsýnda uzun saatler geçirmek ise çocuðun biliþsel, duygusal ve en önemlisi sosyal geliþimi için dezavantaj yaratabilir.
Son yýllarda yaz döneminde yaz okulu uygulamalarý, çocuklarýn tatil planlarýnda iyi bir alternatif haline gelmiþtir. Özellikle evde tek baþýna uzun saatler geçirecek bir çocuk için yaþýtlarý ile birlikte sosyal bir ortamda etkinliklerde bulunmak becerilerinin geliþmesine yardýmcý olacaktýr. Çocuðun bireysel ihtiyaç, özelliklerine ve ilgi alanlarýna en uygun olan yaz okulunu seçmek için anne-babanýn yaz okulu alternatiflerini araþtýrmasý önemlidir.
Tatil dönemi özellikle çalýþan anne-babaya sahip çocuklar için çok daha önemlidir. Tatil döneminde yapýlabilecek alternatif planlar (çocuk tiyatrolarý, sinema, arkadaþlar ile yapýlacak planlar, þehir turu, ilginç müzeler-oyuncak müzesi, bilim merkezi, arkeoloji müzesi vb.) için eðer anne-baba zaman ayýrabilirse çocuklar için gerçek anlamda bir tatil geçirme þansý doðabilir.
Tatil döneminde her çocuk anne-babasý ile birlikte etkinliklere katýlmaktan keyif alacaktýr. Özellikle de eðer yapýlacak etkinliklerin planýnýn birlikte yapabilirlerse... Tatil dönemi çocuklar için her gün yapmak zorunda kaldýklarý iþlerden uzaklaþmak için (erken kalkmak, sýnavlara hazýrlanmak, ödevleri yetiþtirmek, oyuna daha az zaman ayýrmak vb.) bir fýrsattýr. Bizler kendimiz için nasýl tatil hayalleri ve planlarý yapýyorsak çocuklarýnda planlarý vardýr. Ancak onlarýn planlarý tüm gün televizyon seyretmek ya da bilgisayar oynamak olduðunda - ki genel olarak böyle olur- anne-baba olarak doðru bir yönlendirme yapmak, hem keyif alacaklarý hem de kiþisel olarak geliþimlerini destekleyecek fýrsatlar sunmak önemlidir.
Yaz tatili döneminde öðrenme becerilerinin geliþtirilmesi için öðretmen tarafýndan yapýlacak öneriler çocuðun tatilde bir sonraki dönem için desteklenmesi gereken becerileri ve bunlarý destelemek için etkili yöntemleri belirlemekte aileye yol gösterebilir. Örneðin matematik ile ilgili becerilerin desteklenmesinin önemli olduðunu düþünen öðretmen yaz tatilinde aileye bu alanla ilgili günlük hayatta yapýlabilecek etkinlikler (mesela alýþveriþte miktar ve para kavramýný öðrenmek gibi) önerebilir.
Tatili okul haline getirmeden, hem eðlenceli hem de yeni öðrenme fýrsatlarý sunan farklý ortamlarda yaþanan süreçler halinde planlamak en doðrusudur.
Güzel bir yaz tatili dileklerimle...