Birinci dünya savaþý daha önce hiçbir savaþýn yapmadýðýný yaptý diyor Hannah Arendt; ‘’ Uluslar arasýndaki dayanýþmanýn geriye dönüþü mümkün olmayacak bir biçimde parçalanmasýna neden oldu... Bundan böyle( yani savaþtan sonra) herkes bir diðerine özellikle de en yakýn komþusuna karþýydý.’’ Birinci dünya savaþý, Uluslarýn, ulusal azýnlýklarýn ve etnik guruplarýn, siyasi temsil talepleri etrafýnda birbirlerine yabancýlaþarak ayrýþtýklarý, en travmatik tarihsel dönemdir; ötekini nefret objesi haline getiren bu siyasi ve kültürel iklim o dönemin mirasýdýr.
Kürt meselesinin tarihsel bir geri plana sahip olduðunu unutmadan, PKK ve olasý çözüm yöntemlerine odaklandýðýmýzda, Kürt meselesinin çözümünde PKK’nin artýk bir ‘’iç aktör ‘’olarak belirleyici bir rol oynayamayacaðýnýn altýný çizmekte sonsuz fayda var. Çözüm süreçlerinin muhatabý ve partneri olarak PKK, hikayesinin sonuna gelindiði çok açýktýr. Her tarihsel etnik meselede olduðu gibi Kürt meselesinde de bir çözüm olacak, ama artýk PKK bu süreçlerin muhatabý olmayacak.
PKK bu yanýyla çözümün muhatabý deðil, ‘’sorunun bizzatihi kendisidir.’’ Kürt sorununun Irak ve Suriye’de ulaþtýðý ya da ulaþacaðý boyutlara baðlý olarak PKK, bir parça önem kazanabilir ama bu durum onun artýk bir dýþ sorun olduðu gerçeðini deðiþtirmez. PKK Türkiye için bir iç sorun deðil, açýkça ‘’bir dýþ sorundur.’’
O zaman biz de PKK yi dýþarýda býrakan ve kendi gerçek iç sorunumuz olan Kürt meselesine odaklanýp, ‘’Araftaki Zaferi’’ ete kemiðe bürümüþ gerçek zafere dönüþtürmenin yol ve yöntemlerini bir an önce bulup uygulamalýyýz.
Kürt toplumunun içinde Terör ve þiddetten uzak ve ayný ölçüde terör ve þiddete karþý mücadele eden siyasi dinamikler var. Terörle mücadele edilirken nedense bu dinamiklerin terör ile mücadeleye saðlayacaðý büyük imkanlara pek deðer biçilmez. Esasýnda bu konuyu tam anlamýyla ifade eden özlü bir söz var.’’ Bütün kaleler içten fetih edilir’’ Bu çok doðru bir laftýr. Kürt toplumun içinde Terör ve þiddete karþý etkili bir mücadele ancak, o toplumun kültürel deðerleri ile beslenmesi durumunda etkili sonuçlar vermeye aday olur.
Kaldý ki, bu etkili muhalefet olmadan kesin çözüm neredeyse imkansýzdýr. Kürt toplumunda PKK dýþýndaki herkese söz hakký tanýyarak, herkesi ekranlara taþýyýp, söylenmeye çalýþýlanlarý halkla buluþturmak süretiyle ideolojik hegemonya kýrýlabilir. PKK’nin ideolojik hegemonyasý kýrýlmadan toplumdaki varlýðýna son verilemez. Toplumun genel çýkarlarýný büyük bir titizlikle koruyarak, toplumun diðer bileþenlerine adil ve tarafsýz bir biçimde söz hakký tanýmak güvenilir olmanýn en önemli kriteridir.
Eðer bir toplumun sosyal hayatý çok canlý deðilse, o toplumda iyi þeyler olduðuna ‘’hiç kimseyi ikna’’ edemezsiniz. Sosyal hayat kurulu gündelik hayatýn tek güvencesi ve ikna edici tek göstergesidir. Çünkü bütün insanlar sosyal hayatýn canlýlýðýný baz alarak hem kendileri için uygun bir hayata karar verir hem de buna baðlý olarak bir gelecek tahayyülü kurgular. Sosyal hayatýn dinamik akýþý ve bu akýþýn toplum tarafýndan görülüp hissedilmesi çok önemli ve deðerli bir olgudur. Her toplum sosyal olarak rol modeliyle bütünleþir ve kendini o toplumun bir üyesi olarak deðerlendirir.
Her toplum bir tarihten gelir ve tarih içinde oluþmuþ geleneklere sahiptir. Aslýnda gelenek o toplumun yaþama alýþkanlýklarýndan baþka bir þey deðildir. O nedenle toplumun geleneklerini ve geleneksel kurumlarýný koruyup geliþtirmek, toplumsal bünyenin saðlýðý için elzemdir. Düðün , dernek, cenaze, misafir perverlik, komþuluk, akrabalýk, aþiret iliþkileri ve dayanýþmanýn sembolu olan imecelere kadar, her gelenek mutlaka tekrar toplumsal hafýzaya bir nakýþ gibi iþlenmelidir.
Toplumsal kanaatlerin oluþmasýnda en büyük rol kanaat önderlerinindir. Adaletin saðlanmasýndan, ihtilaflarýn çözümüne, oradan toplumsal barýþýn gerçek merkezine nüfüz eden bu bireyler mutlaka toplumun önünde görünür kýlýnmalýdýr.
Ekonomik birimlerin ayrýntýlý tanýtýmý toplumsal hayatýn en önemli güven verici haberciliðidir. Ýktisadi aktörlerin baþarýlarý herkese güven verir. Herkesi teþfik eder ve geleceðe güvenle bakmanýn psikolojisini üretir.
Gerçek bir hayat gerçek rol modelleri gereksinir. Her toplum mutlaka kendi starlarýný yaratýr. Bir toplumun rol modelleri, hayatý ve baþarýlarýyla toplumu etkileyen starlardýr. Her starýn hikayesi aslýnda o toplumun hikayesidir. Ýnsanlar baþarýyý görmeden, baþarýlý insanlarýn baþarýlarýna tanýk olmadan gelecek için umutlanamazlar.