Ýstanbul’da yaþýyorsanýz size bir tavsiyem olacak: Bugün Cumhuriyet Bayramý ve bu bayram gününü, Cumhuriyet’in de keyfini çýkartmanýzý saðlayacak bir eserin hizmete girmesine tanýklýk etmek üzere, Üsküdar’da geçirin...
Marmaray bugün hizmete giriyor çünkü...
Sýradan bir iþ deðil: Ýki kýta arasýndaki mesafe bugünden itibaren birkaç dakikaya düþüyor; Üsküdar’dan bindiðiniz trenle göz açýp kapayýncaya kadar Sirkeci’ye ulaþýyorsunuz...
Üsküdar-Sirkeci birkaç dakika...
1970’li yýllarýn baþýnda Ýstanbul’un Anadolu yakasý semtlerinden Çiftehavuzlar’da oturuyordum; iþyerim ise Avrupa yakasýndaydý... Bazý günler Ýstanbul’u sis basýyor ve Kadýköy Ýskelesi’ne kadar gittiðim halde, vapurlar kalkmadýðý için, karþýya geçemiyordum.
Ýþ için yola çýkýlýp da eve dönmek zorunda kalkmak nedir, bugünün Ýstanbullusu bilmiyor. Ýki köprü výzýr výzýr çalýþýp iki yaka arasýndaki ulaþýmý saðlýyor... Yine de trafik yoðun olduðunda saatler sürebiliyor bir yakadan diðerine geçmek...
Yeni hizmete giren Marmaray sadece Üsküdar-Sirkeci arasýný birbirine baðlamýyor; þimdiden 14 km’yi bulan bir mesafeyi katediyor; Kazlýçeþme-Halkalý, Haydarpaþa-Pendik baðlantýlý hatlarý bittiðinde, Ýstanbul’un en uzak iki yeri arasýndaki mesafe, en geç 45 dakikaya, bilemedin bir saate inecek...
Ulaþtýrma Bakaný Binali Yýldýrým’ýn gözleri parlýyordu Marmaray’la ilgili temel bilgileri aktarýrken...
Deniz tabanýnýn metrelerce altýna inilmiþ tüpleri yerleþtirmek için; bir noktada durduðumuzda ‘’Burasý -62’’ bilgisi verildi. 62 metre derinlikte yol alýyor Marmaray... Birileri zihinleri bulandýrmak için galiba þâyialar çýkarmýþ; Binali Bey ýsrarla depreme dayanýklýlýk bilgileri verdi durdu. ‘Depreme en dayanýklý yapý’ neresiyse ondan defalarca daha dayanýklýymýþ Marmaray...
Alyapý yatýrýmlarý genel müdürü Metin Tahan, kompartýmanda yanyana oturmuþ sohbet ederken, ‘’Galiba tüplerin suyun içinde durduðunu sanýyorlar, oysa þu anda suyun dibindeki toprak zeminin metrelerce altýnda seyahat ediyoruz’’ dedi bana...
Binali Bey eserin bu hale gelmesinde katkýlarý bulunan mesai arkadaþlarýndan takdirlerini hiç esirgemedi. Denizin dibi kazýlýrken altýbin yýl olarak bilinen Ýstanbul’un tarihinin çok daha öncelere dayandýðýný gösteren arkeolojik objelerle karþýlaþýlmýþ...
Þakayla karýþýk, ‘’Sekiz bin yýlda çizgiyi çektik, aksi halde kimbilir kaç yýl daha gecikecekti Marmaray’ýn hizmete girmesi’’ dedi Binali Bey...
2009’da tamamlanmasý hesaplanmýþ proje, arkeolojik bulgular yüzünden, dört yýl gecikmiþ... 35 bin eser bulunmuþ; 13 de batýk gemi... Buluntu eserlerin bir bölümü Marmaray’ýn Yenikapý Ýstasyonu’nda sergileniyor; esas büyük eserler için ayný bölgede yeni bir müze binasý inþa ediliyormuþ...
Eðer tavsiyemi dinler, bugün baþlayacak açýlýþ seferine katýlmak üzere Üsküdar’a giderseniz, Paris’te Eyfel Kulesi’nin, New York’ta Hürriyet Heykeli’nin ilk gün törenine katýlmýþ gibi, yýllar sonra bile konuþulacak bir olaya tanýklýk etmiþ olursunuz...
Boðaz’ý alttan geçmeyi, ilk Sultan Abdülmecid düþünmüþ, 1860 yýlýnda baþkalarýyla da paylaþmýþ; 1890’larda, bu defa Sultan 2. Abdülhamid projesini hazýrlatmýþ... Tünel de o dönemde inþa edilmiþti. Projenin yarýda kalmasýnýn sebebi Sultan Abdülhamid’in Ýttihatçýlar tarafýndan tahttan indirilmesi...
Tanýtým için ‘asrýn projesi’ sloganý kullanýlýyor; tarihi düþünüldüðünde, buna, ‘asýrlarýn projesi’ demek daha yerinde olacak...
Hayatta en sevdiðim seyahat türü trenle yapýlandýr... Son seyahatimde Washington’a doðrudan bilet bulunamayýnca, arayanlara, ‘’Hiç kendinizi zorlamayýn, New York üzerinden trenle de gidebilirim’’ diyebildim. Etrafa bakýnýr, kitap okur, hatta dizüstü bilgisayarýnýz veya iPad’inizden film bile seyredebilirsiniz...
Geçenlerde Ankara’dan Eskiþehir’e hýzlý trenle gittim; ‘’Tamam, iþte bu’’ dedim... Ankara-Ýstanbul arasýný birkaç saate indiren hýzlý tren seferleri baþlasýn, tercihimi hiç zorlanmadan trenden yana kullanacaðým...
Devlet Demiryollarý genel müdürü Süleyman Karaman, ‘’Bir-iki yýla kalmadan Anadolu hýzlý demiryollarýyla katedilecek’’ dedi...
Marmaray’ýn açýlýþ öncesi seferine katýldýðým için üç günlük biletini hediye ettiler... Kullanmak yerine camlatýp asmayý düþünüyorum...