Osmanlý Ýmparatorluðu'nun son dönemlerinde sanayileþmekte olan ülkelerle aramýzda doðmuþ olan mesafenin kapatýlmasýna epey kafa yorulduðunu biliyoruz.
O günlerde eðitimde reformla ulaþtýrmada büyük projeler tartýþýlmakta idi. Eðitimde reform 'Latin Alfabesi' ve ilköðrenimde zorunluluk idi.
Ýstanbul'un iki yakasý nüfus yoðunluðundan ulaþým bir problem idi. Boðazý aþmak, teknelerle oluyordu. Trakya'da demiryolu döþenmiþ, Asya'da Haydarpaþa Garý yapýlmýþ ama; iki yaka ayrýktý. Ýþte asrýn projelerinden biri olan boðazýn altýndan tüp geçitle iki yakanýn demiryoluyla baðlanmasý tartýþýlmýþ ve bazý eskizler orta çýkmýþtý. Cumhuriyet döneminde bu büyük projeler ileriki yýllarda peyderpey gündeme geldi.
Yýl 1984, II. Boðaz Köprüsü bitmiþ, artmakta olan trafik yoðunluðunu, boðazýn altýndan tüple baðlayarak, Avrupa'dan baþlayýp Orta Asya'ya kadar giden demiryolu fikrini de gerçekleþtirmek fikri tekrar canlandý.
Tüp geçit projesi hazýrlanmasý için uluslararasý, ulusal firmalarla temas kuruldu. Proje bir Amerikan firmasýna verildi. Firma, ABD Büyükelçiliði'ne haber vermiþ. Elçilik bu projede 'Bizim de tuzumuz olsun' sadedinden 500 bin $ vermeyi planlamýþ. Temaslar bitirilince ABD büyükelçisi ve Hazine Dýþ Ticaret Müsteþarý (bendeniz) proje için hibe anlaþmasýný imzaladýlar. Proje yapýldý, ama baþlamak bize nasip olmadý.
AK Parti iktidarý bu projeyi canlandýrdý, çok kýsa bir süre içinde de gerçekleþtirdi. Her ne kadar bürokrasiye takýlsa da bu teknolojik dev proje yine kýsa zamanda bitirildi. Bu Salý günü Tüp Geçit (Marmaray) hizmete açýlacak. Böyle büyük bir projeye cesaret edip, kýsa sürede bitirme becerisine þapka çýkarmak lazým. Ýlgili bürokrat ve siyasileri candan tebrik ediyorum. Tuttuðunu koparan konularýna vakýf Bakan Sayýn Binali Yýldýrým büyük bir baþarýya imza attý. Bakanlýkta ömrü vefa ederse boðazdaki iki katlý karayolu tüp geçiþini de 2015'te bitirerek, siyasi hayatýnda dev eserler gerçekleþtiren tek ulaþtýrma bakaný olarak tarihimizdeki yerini alacaktýr.
Bu projenin bir güçlü duygusal yaný da var. Öyle ya iki kýta birleþiyor. Demiryollarý, Ýngiltere'den Çin'e kadar kesintisiz baðlanýyor. Trafik önemli ölçüde hafifliyor. Yolculuk süresi kýsalýyor. Projenin, hayýrlara vesile olmasý temennilerimle.
Bu projeyi düþünen, tartýþan, eskiz hazýrlatan atalarýmýzý da hayýrla yâd ediyorum.