20-27 Eylül 2013 tarihlerinde, Türkiye’nin de üyesi bulunduðu D-8 ve ECO ülkeleri sinemalarýndan düzenlediðimiz Geliþen Ülkeler Film Festivali, bugün 19.00’da, Istanbul Kongre Merkezi, Harbiye’de açýlýyor. Festivale dünya film daðýtým aðýna kolaylýkla giremeyen, film festivallerinde de çok az yer bulabilen çalýþmalar katýlýyor. 14 ülkeden 34 filmin sergileneceði programda ayrýca yabancý konuklar da yer alýyor. Azerbaycan’dan Tevfik Ýsmailov, Ýran sinemasýndan Mücteba Raei, Türkmen yönetmen Hocakulu Narlýyev ve oyuncu Maya Aymedova, Endonezya’dan ayrýca bu festivalin de mimarý, eski D-8 genel sekreteri Dipo Alam ve Endonezya sinema ve televizyon sektöründen 15 kiþi katýlýyor. Beyoðlu Majestik Sinemasý, TÜRVAK Sinema Müzesi, Baðlarbaþý Kültür Merkezi ve Istanbul Þehir Üniversitesi’nde yer alacak gösterimler ücretsiz olarak sinemaseverlere sunulacak.
Bu filmleri daha önce hiç görmedik
Yapým yýlýnýn dikkate alýnmadýðý, daha çok katýlan ülkelerin sinema tarihlerinden muhteva ve estetik deðeri yüksek eserlerin, insanlarýn ortak deðerlerini öne çýkartan temalara sahip çalýþmalarýn seçilmeye çalýþýldýðý festivalde, günümüzün biraz þirazesinden çýkmýþ sinema anlayýþýnýn dýþýnda az bilinen filmler gösterilecek. Türkistan’ýn milli kahramanlarýndan yazar Mustafa Þokay’ýn hayatýný iþleyen Þokay, Kazak yönetmen Nariman Satibaldi’nin ustalýklý kamera çalýþmasýyla, Nazarbayev’in 40 milyon dolarlýk bütçe tahsisiyle bir büyük prodüksiyon olarak, kostüme bir dönem filmi hüviyetinde, Sovyet-öncesi devirden Berlin’de 1941’de vefatýna dek geçen yüzyýlýn en hareketli yýllarýna panoramik bir bakýþ getiriyor. Ayný sinemadan Sultan Khodzikov’un Ýpek Kýz, yine Kazak tarihinden bir sevda ve güç efsanesi sunuyor. Ýran sinemasýndan Ali Hatemi’nin Aþkla Vurulmuþ, Seman Mukaddem’in Kafe Sitare, Mücteba Raei’in Hidalu’ya Yolculuk, deðiþik toplumsal kesimlerden Doðu’ya has duyarlýlýðýn ve estetiðin öne çýktýðý imgeselliði yüksek bir görselliðe davet ediyor. Pakistan’dan Ayesha Khan’ýn Keþf: Örtüyü Kaldýrmak’ý, modern hayatta varoluþsal olarak manevi bir yolculuða çýkýþýn bir versiyonunu deniyor. Cemil Dehlevi’nin Cinnah’ý, yine tarihi bir panoramada, Pakistan’ýn kuruluþunda geçen olaylarý ve zihni arkaplanýný, bir dönem filmi olarak karþýmýza getiriyor.
Mýsýrlý ünlü müzisyen Halim’in hayatý
Mýsýr’dan Þerif Arafa’nýn, Ümmü Gülsüm’ün erkek karþýlýk düþümü Halim’in hayatýndan derlediði Halim, þarkýcýnýn sanat dünyasýný ülkedeki siyasi ve toplumsal dönüþümlerle birlikte iþliyor. Þadi Abdüsselam’ýn Mumya’sý, Mýsýr’ýn yakýn tarihinden esrarengiz bir eskiz sunuyor. Halid Yusuf’un Fýrtýna’sý ise, Irak savaþýnýn patlak verdiði günlerde, Mýsýr’daki sosyal çalkantýyý iþliyor. Endonezya’dan Riri Rýza’nýn Gökyüzü Savaþçýlarý, çocuklarýn dünyasýna duyarlýklý bir þekilde yaklaþýyor. Faozan Rizal’in Habibi ve Aynun’u, eski Endonezya devlet baþkanýnýn hayatýnýn tarihi süreci içindeki önemli noktalarýyla perdeye getiriyor. Hani Saputra’nýn Kabe’nin Himayesinde, bir aþk hikayesinin manevi deðiþim sarmalýndaki geliþimine ýþýk tutuyor. Tacikistan’dan Nasýr Saidov’un Tam Gün Ortasý, aralarýna sýnýr çekilen iki insan topluluðun yaþadýklarýný traji-komik bir þekilde iþliyor. Türkmenistan’dan Hacakulu Narlýyev’in Annenin Sesi, modern hayatýn inkýrazlarýný perdeye getiriyor. Afganistan’dan Atik Rahimi’nin Yeryüzü ve Küller’i, yeryüzü ýssýzlýðýnda insanlarýn çareyle çaresizlik arasýndaki durumuna mercek tutuyor. Diðer filmlerle festival, seyirciyi farklý bir duyarlýlýkla farklý dünyalarýn içine çekmeyi planlýyor.