‘Sayýn Baðcý, 40 bin atama için bir rt etsen ne güzel olur.’
‘Hocam Nisan atamasý için destek istiyoruz.’
Gelen o kadar mesaj var ki hemen destek mesajý atýyorum sonrasýnda gelen twetler ise;
‘Ulan þeref... bu ülkede sadece öðretmenler mi var, sabah akþam desteðin onlara. Allah seni bildiði gibi yapsýn Allah ... versin.’
‘Hocam bu ne ya, biz bu sene sýnava hazýrlanýyoruz ne yani hep alýmlar bu sene mi olacak? Hani bizim hakkýmýz?
‘Seni adam olarak tanýrdým hak hukuk gözetmeden nisan ve mayýscýlara destek veriyorsun.’
‘ Bir sýnav sonucuna göre iki atama yetmiyor da üçüncüsünü isteyenlerin oyununa mý geliyorsun kukla herif.’
Bu sefer duraksýyorum, ben acaba hata mý yaptým diye. Daha öncede yazdýðým baþka bir gazetede bu konuya ne zaman deðinsem yukarýda gelen mesajlardan çok da farklý olmayan iyi veya kötü niyet mesajlarý yine bana atýlýr, beni geçtim, eþim ve doðmamýþ çocuklarým nasibini alýr. Hepsi hakaret hepsi küfür olmasa da ...
Seçim atmosferinde özellikle bu atamalarýn bir hengâmeye döndüðünü net olarak söylesek de asýl karýþýklýðýn atama bekleyen öðretmenleri ve yetkilileri beklediðini söylemek yanlýþ olmaz. Yukarýda sosyal medyada bana gelen mesajlarýn yetkililere de gittiðinden þüphem yok. Nisan ve mayýs atamasýnýn olmasýný isteyen arkadaþlarýn temel dayanaklarý, seçim zamaný her zaman atama oluyor bu sefer de olacak, olmalý.Onlarýn beklentilerini artýran sebebin geçmiþteki uygulamalar olduðu aþikar, bunda da tam anlamýyla haklýlar.
Realist açýdan bakalým;eðitim uygulamalarý seçim ve siyasi politikalardan baðýmsýz olmalý, öðretmen atamalarý da yýlda bir ise bir iki ise iki. Üç ise üç defa yapýlmalý. Ama bu belli bir sistematik düzene oturtulmalý. Seçim var þu kadar atama olacak, þubat geldi þu kadar olmalý söylemleri hep yayýlma gösterir bu dönemde. Bu deðiþken uygulamalar, binlerce atama bekleyen arkadaþlarýn yýl içerisinde planlama yapma adýna almasý gereken kararlarýn hepsini etkilemektedir desek yanlýþ olmaz.
Nisan ve mayýs ayýnda atama bekleyen arkadaþlarýn sadece kýrk bin atamayý nisan ve mayýs ayýnda olmasý için yaptýðý etkinlikler, son sýnýf öðrencilerin ve bu sene atanma da umudu olmayan arkadaþlarýn tepkisini çekmektedir. 40 bin atamanýn sýnavdan önce yapýlmasý, gerçekçi olmak gerekirse bu ihtimal imkansýz demesek de çok zor. Sadece bir sýnav sonucuna göre üç ayrý atamanýn yapýlmasý ve kadro sayýlarýnýn yüksek olmasý, görünür anlamda 2015 KPSS'den sonra öðretmen alýmýný etkileyebilir. Bu durum sýnav sonrasý atama bekleyen arkadaþlarýn maðduriyet yaþayacaðý anlamýna gelebilir.
Nisan ve mayýs atamasýný isteyen arkadaþlar þimdi kýrk bin atama olsun, Aðustos'ta da bir o kadar atama yapýlsýn diye görüþlerini ifade etmektedirler ama þuan bu durumun hükümet ve maliye açýsýndan çokta gerçekçi görülmediðini biliyoruz. Açýk var mý var. Ama bunu bir yýlda kapatmak çok zor.
Bu süreci aþma adýna bir kaç ihtimal ortaya koyabiliriz.
1- Nisanda veya mayýs'ta 47 bin alýmýn bir kýsmý yapýlabilir, diðer büyük kýsým aðustos'ta gerçekleþebilir.
2- Nisan veya mayýs'ta alým olmaz kadronun hepsi aðustos'a ayrýlabilir.
3- Nisan ve mayýs'ta adaylarýn istediði kadro verilir, yani 40 bin. Aðustos'ta ek 33 bin kadro istenir. Ve sýnav sonrasýnda da 40 bin atama yapýlarak, sýnav sonrasý yaþanacak maðduriyetin önüne geçilebilir.
Ýþte bu son maddeyi yazdýðým için Maliye Bakanlýðý bana ne der o ayrý? Maliye Bakanlýðý’nýn deðil de atama bekleyen arkadaþlarýn attýðý mesajlarý yazayým buraya;Ýþsiz bir mühendis olarak 4 yýldýr atama bekliyorum. Öðretmenler atansýn diye her attýðýn mesaj içinde seni çok hayýrlý bir þekilde yad ediyorum.’
Bu mesaja baktýðýmýzda; yani bu ülkede atama bekleyen sadece öðretmenler yok.! Maliye Bakanlýðý, mühendis, iktisatçý veya polis alýmlarýný ve asker alýmlarýný da düþünmek zorunda. Her kurum için ayrýlan kadro ayrý diyeceksiniz evet öyle ama ek kadro istendiði zaman durum farklý.
Gelecekte mezun olan arkadaþlarýn sayýsý artacaðý için bu durumun biraz daha karmaþýklaþacaðý aþikâr.Ýþte baþlýk bunun için böyle atýldý; Atama sorunsalý.
Çözüm ne o zaman?Daha önce de bir Tv kanalýnda dile getirmiþ yazý da kaleme almýþtým. Emekliliði gelen öðretmenlerimizin emekli edilerek maaþlarýnýn düþmemesi adýna okul vergisi getirilerek vatandaþlardan bu vergi makul seviyede alýnabilir. Elde edilen vergi geliri ile emekli olacak öðretmenlerimizin maaþlarýnda düzenlemeye gidilebilir. Böylece emekli olduðunda geliri düþmeyen hocalarýmýzýn yerine atama bekleyen arkadaþlar sýnýflarla ve öðrencilerle kavuþturulabilir. Okul vergisini kimse vermez mi? Dershaneye, özel kurslara, özel derslere para akýtan vatandaþým bunun içinde gerekirse cüzi bir vergi verebilir. TRT için, asfalt için veya çöp için alýnan vergi binlerce atama bekleyen bir nesil içinde yapýlabilir. Tabi bu duruma yine vergi ve maliye uzmanlarý ne der bilinmez. Baþka çözüm varsa oda uygulanabilir.
Böylece sorunlar içinde yüzen bu SAL birazda olsa kýyýya çekilebilir.