AB baþkenti Brüksel’deyiz. Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý’nýn Avrasya Ýslam Þurasý çerçevesinde düzenlediði “Avrupa Müslümanlarý Buluþmasý” baþlýklý çalýþtay vesilesiyle...
Arnavutluk’tan Kosova’ya, Polonya’dan Slovenya’ya, Belarus’tan, Rusya Federasyonuna... 102 temsilcinin katýldýðý iki günlük bir toplantý.
Türkiye Diyanet Ýþleri Baþkaný Prof. Dr. Mehmet Görmez’in yanýnda, selefi Prof. Dr. Ali Bardakoðlu da var.
Dört oturum halinde gerçekleþen toplantýda þu konular tartýþýlýyor:
“Avrupa’da Ýslam Varlýðý: Kurumsallaþma Baðlamýnda Müslümanlarýn Mevcut Durumu, Ýmkanlar, Sorunlar, Çözüm Önerileri”
“Batýnýn korku Yönetimi ve Ýslam: Ötekileþtirmenin Zihni Arka Planý ve Avrupa’daki Gündelik Hayatýn Fobik Yansýmalarý”
“Aidiyet Unsurlarýnýn Gerçek Deðerleri ve Kimliðin Ýnþasýnda Ýslam Din Eðitimi”
“Gelecek Tasavvuru Baðlamýnda Avrasya Ýslam Þurasý ve Avrupa Dini Kurumlar Ýþbirliði.”
Toplantý, Ahmet Hamdi Akseki Camii imamý Ali Ten’in nefis Kur’an tilavetinden sonra Baþkan Prof. Dr. Mehmet Görmez’in açýlýþ konuþmasý ile baþladý. Sayýn Görmez, toplantýnýn Belçika’da Ýslam’ýn resmen kabul ediliþinin 40’ýncý yýlýna rastladýðýna iþaret ederek baþladýðý konuþmasýnda “Acaba Ýslam modern Batý toplumlarýnda nasýl konumlandýrýlacaktýr?” sorusunun, toplumun, siyasetin, eðitimin, belediyenin, akademinin, medyanýn ve kiliselerin gündeminde yer aldýðýný belirterek “Bu gündemin doðru bilgi ve tecrübelerle desteklenmesi gerekir” dedi. Müslümanlarýn Avrupa’ya göçünün 50’nci yýlýnda bile hala birlikte yaþama ahlaký ve hukuku çerçevesinde meþru bir zemin oluþmadýðýna iþaret eden Görmez, çözüm olarak “Varlýkta çokluk, insan ve toplumda çoðulculuk” ekseninde bir yapý oluþturulmasýný önerdi.
Prof. Görmez þunlarý söyledi:
“Avrupalý Müslüman kardeþlerimizin kurumsallaþmada, temsilde, muhatap alýnmada, muhatap konumuna gelmede, özellikle dini bilgiyi derin kültürel mirasýn yoðunluðu ve zenginliði içinde yaþadýklarý ülkenin diline, birikimine aktarmaya, yaþadýklarý ülkede iyi vatandaþ ve ahlaklý olmaya ve de iyi nesiller yetiþtirmeye ihtiyaçlarý var. Bu nesillerin Doðu ile Batý, bölgeler ve toplumlar arasý saðlýklý iletiþimin güvenilir elçileri ve saðlam köprüleri olacaklarýný düþünüyorum. Bu potansiyeli iþlevsel hale getirmek hepimizin görevi olmalýdýr.”
Prof. Görmez islamofobinin de tahlilini yaptýðý konuþmasýnda “Avrupa’nýn Ýslam’a yaklaþýmý, fobilerden kurtulduðu zaman saðlýklý hale gelir” dedi.
Toplantýnýn ilk gününde ayrýca Prof. Dr. Ali Bardakoðlu bir baþlangýç konferansý verdi. Prof. Bardakoðlu, “Birlikte Yaþama Kültürü ve Günümüzde Müslümanlýk” baþlýklý konferansýnda, insanlýk olarak ve Müslümanlar olarak geçmiþten bugüne birlikte yaþamanýn ya da yaþayamamanýn analizini yaptý.
Prof. Bardakoðlu’nun bir saati bulan kapsamlý konuþmasýndan derlediðim bazý satýr baþlarý þöyle:
- Birlikte yaþama, sadece Müslümanlarýn ötekilerle sorunu deðil, bütün dünyanýn ortak sorunudur, küresel bir sorundur.
- Avrasya coðrafyasý birlikte yaþama açýsýndan ayrý bir umudu ifade ediyor.
- Birlikte yaþamanýn önünde dýþ etkenler var, bunun baþýnda islamofobi gelir, geliþmiþ ülkelerin model olma iddiasý, küresel baskýn kültür de ötekileþtirmeyi büyütüyor.
- Ýç etkenlerin baþýnda modernleþmenin Ýslam dünyasýnýn dokusunu bozmasý vardýr.
- Özgürlükler noktasýnda bizim sýnýrlarýmýz ne olacak, ötekinin bize benzemesi nasýl olacak sorusu saðlýklý cevaplanmalý.
- Fetva mercileri de Müslümanlarýn barýþ içinde yaþamasýný dinamitlemeye baþlamýþtýr.
- Bireylerin Allah ve Rasulü ile birebir buluþma zeminini ortadan kaldýracak yapýlar üretmememiz gerekmektedir.
- Maddi kalkýnma hiçbir Ýslam ülkesi için çözüm deðildir.
- Birlikte yaþama konusunda baþlýca engellerden biri de mezhep, meþrep, cemaat, tarikat, ideoloji farklýlaþmasýdýr. Bünye zayýf olduðunda bu çok hayati bir sorun haline geliyor. Sorun dinde deðil Müslümandadýr.
- Ýslam dünyasýnda din ile siyasetin iç içeliði de Müslümanlarýn gönül dünyasýnda parçalanmalara yol açýyor.
- Kur’an’ý ve Peygamber-i ziþanýn bize býraktýðý mirasý anlamak Ýslam dünyasýndaki barýþ için hayatidir. Bunun için hedef barýþ içinde yaþamak deðil, sahih Müslüman olmak olmalýdýr. Eðer biz O’nun evrensel mesajýný anlarsak barýþ onun içinden çýkacaktýr. Kur’an’ý anlamak ise ciddi bir fehimdir, idraktir. Bir gözümüzün toplumun sorunlarýnda bir gözümüzün Kur’an’da olmasýdýr.