Ayakkabý doktoru dünya markasý olmak için yürüyor

Temelleri yaklaþýk çeyrek yüzyýl önce atýlan ancak ‘klimalý ayakkabý’ tasarýmýyla adýný duyuran King Paolo markasýnýn yaratýcýsý Ersoysan Ayakkabý ve Deri Sanayi Yönetim Kurulu Baþkaný Hüseyin Turan, ayakkabýcýlýðýn kalbi Gedikpaþa’da yetiþmiþ Tekirdaðlý bir sanayici. 15 yaþýnda ayakkabý sektörüyle tesadüfen tanýþan Turan, bugün Ýkitelli’de 5 bin metrekarelik bir alanda ürettiði ayakkabýlarýný tam 80 ülkeye satýyor. Yurt dýþýndaki varlýðýný maðazalar açarak sürdürmeyi hedefleyen ve bu doðrultuda kapasitesini yüzde 80 artýracak 800 bin liralýk yeni yatýrýmýný hayata geçirmek üzere olan Turan, hikayesini, çalýþmalarýný, hedeflerini ve ayakkabý sektörünü anlattý.

-Tamamý yerli üretim olan ayakkabý markanýz King Paolo’yu dünyaya satýyorsunuz. Ayakkabý sektörüyle tanýþmanýz nasýl oldu?

15 yaþýnda ayakkabý sektörüyle tanýþtým. Bir ütü atölyesinde ustabaþý olarak çalýþan babam geçimimizi saðlýyordu o zaman. Babam sýradan bir çalýþan deðildi, kendi kendine ilk tost makinasýný ilk buharlý ütüyü yapan kiþiydi. Beni de bir ayakkabýcýnýn yanýna çýrak vermiþti. Askere gidene kadar ayakkabýda deðiþik alanlarda çalýþtým. Askerlik sonrasý 1989 yýlýnda 30 metrekarelik bir maðazayla Gaziosmanpaþa’da kendi iþimi yapmaya baþladým. 15 yaþýndayken kendi kendime “Eðer 25 yaþýna kadar kendi maðazamý açmamýþ olursam, bu iþi býrakýp maaþlý bir iþe gireceðim” diye karar almýþtým.

-Marka olmanýzýn hikayesi...

Hýzlý bir yol aldým, birer yýl arayla ikinci ve üçüncü maðazalarý açtým. Bu arada sektörde mal tedariði ile ilgili yaþanan bir sýkýntý da vardý. Ufak bir atölyede haftada 200-300 ayakkabý üretecek þekilde imalata baþladýk. Bunu ortaklýkla yapmýþtýk sonra ortaðýmýzla yollarý ayýrarak tek devam ettik. Ýmalatýn fikir bazýnda deðiþiklikleri yapmaya olanak verdiði gerçeði vardý. Burada hayalleri gerçekleþtirebildik. Hayalleriniz doðrultusunda önünüz açýktýr üretimde. Böylece Türkiye’de hava sirkülasyonu saðlayan klimalý sloganýyla çýkardýðýmýz ürünü geliþtirdik. Bu da bizim dönüm noktamýz oldu. Kendi çapýnda mekanizmasý olan ilk üründü bu. Bunun için ciddi bir Ar-Ge çalýþmasý yaptýk. Ancak bu ürünün testlerini yapabilmek için bir makine araþtýrdýk. Bulamadýk. Basýnç analiziyle birlikte ayaklarýn basýþ þeklini ölçen, bakteri ölçümü yapan bir cihaz yoktu. Bu cihazý Amerika’da bulduk ve getirdik.

Hush Puppies’i 12 ülkeye satýyor

-Piyasada çok sayýda ayakkabý üreticisi var. Sizin ayýran nedir?

Bizim ürünlerimiz iki gruba ayrýlýyor. Birincisi günlük ve moda ürünleri, bunlar üretimin yüzde 70’ini oluþturuyor. Ýkinci grupta ise saðlýk ve konfora yönelik ürünler. Ayný zamanda bazý markalarýn distribütörlüðünü yapýyoruz. Bunlarýn baþýnda ise Hush Puppies geliyor. Üretim bantlarý da biz de ama bazýlarýný da getiriyoruz. Üretim bizim iþimiz, biz tüccar deðil sanayiciyiz. Bizim için önemli olan istihdam saðlamak, yoksa alýp satmak iþin kolay tarafý. 300 bayiyle çalýþýyoruz. Herkesin beðenisine her yaþa hitap ediyoruz. Sadece çocuk koleksiyonu hazýrlamýyoruz çünkü çocuk aynrý bir ihtisas alaný. 6 kategoride 600 ürünle çalýþýyoruz.

-ABD’li Hush Puppies markasýyla yollarýnýz nasýl kesiþti?

Deðiþik ürünlerle piyasaya çýktýðýnýz zaman sizi dünyada birileri takip ediyor. Dünyadaki markalarýn sizinle ilgilenmesinin önü açýlýyor. Amerikan markasý Hush Puppies bizimle irtibata geçti ve ziyarete geldiler. Hem üretim hem maðazacýlýkla ilgili teklifte bulundular. Biz de onlara Türkiye ve çevre ülkeleri kapsayan distribütörlük teklif ettik. Önce sýcak bakmadýlar, þimdi 12 ülkeye bu markanýn üretimini yapýyoruz. 

-Kendi markanýzla dünyaya ihracat yapýyorsunuz...

King Paolo markasý olarak yýllar önce aldýðýmýz fason üretim yapmama kararýný uyguluyoruz. Yurt içinde olduðu gibi yurt dýþýnda da kendi markamýzla varýz. Bu þekilde girdiðimiz ülkelerde marka olduk. Ýngiltere, Almanya, Balkan ülkeleri, Rusya, Kýrgýzistan, Kazakistan ve Suudi Arabistan, Dubai, Libya ve Irak’ta varýz. Toplam 80 ülkeye girmiþ durumdayýz. Yurt dýþýndaki prensibimiz malýn ayaða düþmemesi. Güzel ürün yaparken piyasaya çok sürüp fiyat politikasýnýn alt düzeye çekilmemesine dikkat ediyoruz. Ýstikrarlý þekilde markanýn deðerinin kaybolmamasý doðrultusunda çalýþýyoruz. Þu an bizim ihracatýmýz üretimin yüzde 30’unu oluþturuyor. Fiyatlarýmýz ise maðazalarda 139-169 lira arasýnda deðiþiyor.

-Türkiye’nin bir dünya markasý çýkar masý gerçekten mümkün mü?

Kriz tecrübesini eriþmiþ durumda Türk sanayicisi. Enflasyonsuz, karlarýn düþük olduðu ticarete alýþtýk, stratejileri buna göre belirliyoruz. Bu doðrultuda artýk sesimizi dünyaya duyurma aþamasýndayýz, bundan sonra yavaþ yavaþ Türk markalarý dünya markasý olarak çýkacaktýr diye düþünüyorum. Bir dünya markasý olma hedefimiz var. Bunun da ikinci üçüncü kuþaklarda marka gerçekleþtirilebildiðini görüyoruz. Dünyada köþe baþlarý tutulmuþ durumda tercih edilecek özelliðiniz olmalý.

-Perakende tarafýnda neler yapmayý planlýyorsunuz?

Perakendeye iki yýldýr hýz verme gayreti içindeyiz. 5 maðaza açtýk ve genelde avm’lerde yer olmayý hedefliyoruz. Bir yýl sonunda maðaza sayýmýzý 10’a çýkarmýþ olmayý planlýyoruz. Þu anda alýþveriþ merkezi furyasý var. Bu konuda seçiciyiz, doðru gördüðümüz noktalarda olmayý planlýyoruz. Yurt dýþýnda da Libya’da maðazalaþmaya baþlamayý planlarken biraz frene bastýk oradaki durum nedeniyle. Çünkü içinde bulunacaðýmýz avm inþatý durdu. Ama biz orada mutlaka maðaza açacaðýz. Irak’ta da maðaza düþünüyoruz. Yurt dýþýnda maðazalaþma bizim ciddi ve öncelikli hedeflerimiz arasýnda yer alýyor.

-Büyüme hedefiniz...

Kurulduðýumuzdan bu yana koyduðumuz hedefleri hep yakaladýk. Büyüme hedefini de yüzde 20 olarak belirliyoruz. Üretimlerimizi standardý kaliteyi bozmamak adýna fason yaptýrma ihtimalimiz yok. Dolayýsýyla ürünlerimiz de üretim odaklý. Bu kapsamda da hazýrda yeni bir bantýmýz var kapasitemizi artýracaðýz. Bir yýldýr bunun altyapý çalýþmasýný tamamladýk. 800 bin dolarlýk bu yatýrým kapasitemizi yüzde 70-80 artýracak. Reklam ve pazarlamayla ilgili yatýrýmlara da ihtiyaç duyuyoruz. Bundan sonraki pazarlama stratejisi üretim kadar önemli. Ancak özellikle yurt dýþý pazarlama ciddi maliyet yaratýyor.

KAPASÝTEYÝ %?80 ARTTIRIYORUZ

Devreye almak üzere olduðumuz 800 bin dolar tutarýndaki yatýrýmýmýzla kapasitemiz yüzde 80 artacak. Bu da dünyaya daha da yayýlmamýz için gerekliydi.

Ar-Ge kapsamýnda Türkiye’nin ayak haritasýný çýkardýk

KLÝMALI ayakkabýlarýmýzý üretirken Ar-Ge aþamasýnda getirdiðimiz özel cihazla Türkiye’nin ayak haritasýný çýkarttýk. Bu cihazla bir üniversitede 2 bin 500 kiþinin ayak ölçümlerini yaptýrdýk, Türk insanýnýn ayak haritasýný çýkarttýk. Ölçümlerde her 100 kiþiden 98’inin ayaklarýnda basýþ bozukluðu olduðunu gördük. 100 kiþiden 90’ý sol ayaðýna aðýrlýk vererek basýyor. Ön parmaklara verilen yük ya da topuklara daha fazla basýlmasýndan kaynaklanan bozukluklarýn azýmsanamayacak kadar çok olduðunu da tespit ettik. Ayakkabý gýda kadar önemli, ayakkabýlar gün boyu sizi taþýyor. Doðru kullanýlmadýklarýnda kalýcý saðlýk sorunlarý ortaya çýkabiliyor.

Yurt dýþý pazarlar için ürettiðimiz ‘King Paolo’ yurt içi markamýzý yedi

BÝZ ilk imalata baþladýðýmýzda iki markayla yola çýktýk. ‘Kral Þehir’ anlamýna gelen ‘King Paolo’ bizim yurt dýþýna giden ürünlerde kullandýðýmýz markaydý. Ancak iç piyasada bu markaya da bir ilgi oluþtu ve hep bu markayý istemeye baþladýlar. Ürün talebi karþýsýnda bu markayý kullanmaya baþladýk. Bu sürece müdahale etmedik, öyle gitti. Yeni markalar da var elimizde ama þu an böyle devam ediyoruz. Hedef dünyaysa ikinci marka çok da gerekli deðil diye düþünüyorum. Türkiye için belki doðru bir strateji ama biz dünyayý hedefliyoruz.

Ýlk defa þeker hastalarýna yönelik tasarým yaptýk

AR-GE bölümümüzde çalýþmalarýmýz devam ediyor. Yeni tasarýmlar, ihtiyaca yönelik ürünler bizim faaliyet konumuz. Klimalý ayakkabýlarýn ardýndan gördüðümüz ihtiyaç nedeniyle diyabet hastalarýna yönelik ayakkabý geliþtirdik. Ýþin içine girince diyabet hastalarýnda yaralarýn kapanmamasýndan kaynaklanan sorunlarýn olduðunu gördük. Ayaklarý yaralamayacak yumuþak bir ürün yapýlabileceði konusunda doktorlarla fikir birliðine vardýk. Üniversitelerle görüþ alýþveriþlerinde bulunarak ayak yapýsýnýn analizlerini araþtýrdýk bir ürün ortaya koyduk. Bir ürünümüz de anne adaylarýyla ilgili... Ayaklarda þiþme, denge problemi yaþayan bu grup insanlarla ilgili de deðiþik ayak ölçümleri yaparak bir koleksiyon geliþtirdik.