Yazarlar

Selahattin DÖNMEZ

Selahattin DÖNMEZ

sdonmez@sdonmez.com

Az ama sık ye önerisi obezitede işe yaramaz

Şişmanlık mekanizma olarak pankreastan üretilen insülin hormonunun aşırı olarak salgılanması veya bu aşırı salgılanan insülin hormonunun vücut cüssesi için yeterli olmamasından kaynaklanan bir durumdur. Eğer bir öğünde fazla yemek yenirse insülin salgılanmasındaki bozukluk daha da belirginleşmekte ve yağlanma hızlı bir şekilde bedenimizde oluşur. Bu nedenle düzenli yemek yeme sistemini kurmak oldukça önemlidir. Eğer öğünler arasında en az 4-5 saat gibi bir saat ritmini yakalamazsanız işte bu vücut ağırlığı ve insülin salgılanma arasındaki dengesizliği sağlamış olursunuz. Böylece zayıflamak yerine daha fazla kilo almaya meyil başlar vücudunuzda. Zayıflamak istiyorsak insülin düzeyini etkileyen besin olan karbonhidratları tamamen beslenmeden çıkartmak yerine uygun miktarda günlük beslenme planında bulundurup öğünlerde ise eşit oranda yenmesini sağlayacak bir beslenme uygulamak gerekmektedir. Bu nedenle sık beslenme önerisi; kime, neye, hangi aralıklarda ve hangi besinlerden oluşacak sorusuna yanıt veren bir öneri olmadığından zayıflamak için bu yönteme başvuran kişilerin sürekli kilo aldığını hatta yemek yeme davranışlarının da bozulduğunu gözlemliyorum. Çok az ya da çok fazla yerseniz insülin dengeniz mutlaka olumsuz etkilenir.

Bir dilim kek neden şişmanlatır

Beslenme planınızı da günde 3 ana öğün en az 1 en fazla 2 ara öğün şeklinde olmasına özen göstermelisiniz. Özellikle yediğiniz yiyeceklerin atıştırmalıklar olduğunda az veya çok kalorisi olduğunu unutmamalı, unlu yiyeceklerin kalorilerinin çok fazla olduğunu aklınızdan çıkarılmamalı. Sık unlu ürünler yiyenlerin haftada 1 kere unlu yiyenlere göre yılda 4 kilo fazlalığının olacağını bilmelisiniz. İşte ‘Yemek yemiyorum ama biraz unlu yiyecek yiyorum ama kilomu kontrol edemiyorum’ sorununun altında yatan etmen de budur.

İŞTE İNSÜLİNİ KONTROL ETMENİN EN KOLAY YOLU

HER öğünde 1 porsiyon süt grubu 2 porsiyon et grubu ve en az 1 porsiyon tahıl grubu kuralını uygulamanız önemli. Örneğin kahvaltıda; 1 yumurta ( et grubu) 5-6 ceviz (et grubu) 1 dilim peynir (süt grubu) 1 dilim ekmek ve bol salata yediğinizde kan şekeriniz olumsuz etkilenmeyecektir. Yapılan bir araştırmada insülini koruyan ve günde 3 ana 1 ara öğün yiyenlerin, sık yani 3 saatte bir yiyenlere göre 1 ayda yüzde 70 daha fazla yağ yakıcı kilo verdiği ortaya konuluyor.