Sevil NURÝYEVA ÝSMAYILOV
Sevil NURÝYEVA ÝSMAYILOV
Tüm Yazýlarý

Azerbaycan Baþkaný Ýlham Aliyev ve yeni siyaset inþasý

Azerbaycan; siyaseten yeni dönem inþasýna start verdi. Basýnda, siyasette, bürokraside yeni söylem ve eylem geliþtirildiðine tanýklýk etmekteyiz. Azerbaycan’ýn, Batý ve Doðu bloku arasýnda sýkýþtýrýlan, tehdit edilen, lobi çalýþmalarýyla bypass edilen siyasi bir süreç yaþamakta olduðu sýr deðil! Batý blokunun, özellikle Almanya, Ýngiltere ve ABD merkezli çalýþmalarýna baktýðýmýzda medya, siyasi parti ve bloggerler üzerinden, esas hedefe Aliyev ailesinin oturtulduðu açýktýr. Bunu yurtdýþýndan sosyal medyayý, sadece Azerbaycan’da siyasi iktidarýn deðiþtirilmesi moduna ayarlayan sistematik yayýnlarýn tematik konularýndan ve saldýrgan dilden anlýyoruz! 

 

 

Meselenin kökünde, gerçekten Azerbaycan’da demokrasiye dayanan ýslahatlar olmuþ olsaydý, bu dönemde Baþkan Aliyev’in, açýk alanlarý kapatma adýmlarýný alkýþlamalarý gerekiyordu. Sokak hareketleriyle çýkacak yeni durum önceden kestirilemez! Azerbaycan; jeostratejik olarak öyle bir yerde konumlanmakta ki, hesapsýz kitapsýz eylemlerin Ýran, Rusya ve ABD arasýndaki soðuk savaþýn ortasýnda, ülkenin felakete savrulma ihtimali çok yüksek. 

Azerbaycan Baþkaný’nýn tüm bu ihtimaller üzerine yakýn, orta ve uzak vadeli program devreye soktuðunu anlamaktayýz. Öncelikle vatandaþlarla arasýndaki mesafeyi, bürokrat ve memur vesilesi olmaksýzýn kapatmak istediðini açýktan gösterdi. Bunu Baþkan Yardýmcýsý Mihriban Aliyeva’nýn üzerinden dizayn ettiði açýktýr. Aliyeva’nýn Baþkan Yardýmcýlýðýna muhalif itirazlar yükselse de “Haydar Aliyev Fonu Baþkanlýðý, Milletvekilliði” ve “First Lady” titriyle yaptýðý tüm çalýþmalarla halkýn nezdinde sempati kazanabildi. O nedenle Baþkan Yardýmcýlýðýna getirilmesi halk nezdinde kabul gördü

 

*** 

 

Azerbaycan Baþkaný, eski memur kafasý yerine dönemin ve yeni insan profilinin arzu ettiði, derdi ile dertlenen yeni memur ve siyasetçi modelini benimsediðini göstermekte. Tüm yeni atadýðý isimlere halkýn gözü önünde talimatlar vermesi, halký cesaretlendiren sorgulama modelini kamuoyu gözü önünde belirlemesi, Aliyev’in Azerbaycan’da kalýcý toplumsal barýþý inþa etme siyasetini devreye soktuðunun kanýtýdýr. 

Azerbaycan Parlamentosu’nun, seçimlere az bir süre kala feshedilmesinin, Parlamentoda çoðunluk teþkil eden ve Baþkanýnýn Aliyev olduðu Yeni Azerbaycan Partisi tarafýndan teklif edilmesi, durumun Baþkanýn isteði istikamette olduðunun iþaretidir. Azerbaycan Parlamentosu’nda neredeyse 30 yýlýný tamamlayacak vekillerin olduðunu bilmeyen yok! Sovyet döneminden kalma vekil potansiyeliyle yeni siyaset inþasýnýn mümkün olmadýðýný hesaba katan Aliyev, Parlamento’nun feshine yeþil ýþýk yaktý. Ve elbette ki muhalif seslerin, daðýtan deðil yeni sürece kolaylýklar saðlayacak, yerli ve milli milletvekili potansiyelinin, Azerbaycan’ýn geleceði ve hatta bekasý açýsýndan hayati olduðunu görebilmek baþlý baþýna siyasi öngörü ve erdemdir. Baþkan Aliyev, yeni seçilecek milletvekili profiliyle, esasýnda eleþtirinin merkezini meclis kürsüsüne taþýrsa, ileride bu adýmý dýþarýdan yönlendirmeli siyasi anarþizmin önünü kesme hamlesi gibi analiz edilecek. 

Yeni, zeki, milli, fikir üreten ve bunlarý çözüm üretici dille masaya getirenlerle birlikte, yeni döneme girmek istemesi ve bunu yaparken Baþkan Yardýmcýsý Mihriban Aliyeva’yý toplumdaki muhaliflerinden daha fazla sevenlerinin olmasý faktörüne dayanarak devreye sokmasý, Aliyev’in yeni dönemin siyasi kodlarýný doðru noktaya oturttuðunun da göstergesidir. 

 

***   

 

Toplum için üretilen dil, üretilen fikir kadar deðerlidir. Fransa’daki sokak hareketleri, hareket verici siyaset inþasý içeriðine hizmet eden unsurdur. Fakat Rusya’da sokak hareketleri, daðýtýcý hatta rejim deðiþikliklerine götüren felaket olabilir. Bazý siyasi enstrümanlar bir ülkede baþarýlý oldu diye, her yerde baþarýya götürecek temele sahip deðildir. Arap baharý ile demokrasi arayýþýnýn nasýl bir sonuçla karþýlaþtýðýný hatýrlatmaya gerek yok! Toplumlarýn kendi deðerleri, kodlarý devre dýþý kaldýðý takdirde, meseleler kontrolsüz noktaya evrilebiliyor ve bunu dýþarýdan manipüle etme kolaylaþýyor. Geleneði tam yerine oturmamýþ ülkelerde bu durum bölünmelere hatta yok olmaya kadar götürebiliyor! Bu þu demek deðil; “tüm olumsuzluklar dýþarýdan empoze ediliyor”! Hayýr, içeride sorunlarý görebilen ve buna dýþarýnýn parmaðý girmeden çözüm üretenler, ülkesinin geleceðini garantiye almaya çalýþanlardýr. Azerbaycan topraklarý iþgal altýndadýr. Ciddi savaþ ortamýndan sonra daðýlmýþ siyasi, ekonomik, kültürel altyapýnýn yeniden kurulmasý sürecini baþarýya ulaþtýrma gayreti halen devam etmekte. Sovyetlerin çöküþü sonrasý büyük felaketlerle aðýr travmalar yaþamasý, aydýn topluma sahip Azerbaycan’ýn yeni yokluklarla karþý karþýya kalmasýna sebep oldu. Toprak altýndaki zenginliklerine raðmen onu millileþtiremeyen bir ortamda, Azerbaycan þu anki duruma gelebildi. Baþardý. Ýlim potansiyeli ve kültürel kodlarý ile baþardý. Bir sistemin çöküþü ile diðer sisteme geçerken yaralandý. Yaralarýný sarýp sarmalamayý da baþardý. Þimdi Azerbaycan Cumhurbaþkaný toplumdaki tüm katmanlarý bir araya toplamaya çalýþan bir siyaset inþasýný devreye sokmakta. 

Halk ile hükümet arasýndaki mesafeyi derinleþtiren zihniyetten kurtulmaya çalýþmasý, sorunlarý ülkenin kendi yerli kodlarý ile dönüþtürme çabasý, esasýnda siyasi kabiliyet ve devlet aklý potansiyelinin göstergesidir. Aliyev, sorunlara çözüm üretme gayretini ve iyi niyetini açýktan göstermekte. Bize düþen ise bu iyi niyete, iyi niyetle bakabilmek...