Bahçeli’nin endiþesi ciddiye alýnmalýdýr

Akþenerpartisinin siyasette ilk etkisi kendini gösterdi. MHP içindeki muhalifler Akþener etrafýnda toplanýnca MHP’nin yüzde 10 seçim barajýný aþamayacaðý ihtimali belirdi.

Haklý olarak da Bahçeli baraj konusunu gündeme taþýmak zorunda kaldý.

Çünkü eðer bu barajla 2019 seçimlerine gidilirse meclise 2002 yýlýnda olduðu gibi sadece AK Parti ve CHP’nin girme ihtimali güçleniyor.

***

Tabii ki þimdi top AK Parti’nin ayaðýnda.

Baþbakanpartilerin teklifini beklediklerini söyledi.

MHP 5,6 ve 7 rakamlarýný telaffuz etti, CHP sözcüsü yüzde 3 olsun diyerek bir açýklama yaptý.

HDP baþýndan beri baraja karþý hatta 2002 seçimlerinden sonra AÝHM’e müracaat etmiþlerdi. AÝHM 30 Ocak 2007 tarihinde verdiði karar ile yüzde 10 seçim barajýnýn hak ihlali olmadýðýna hükmetmiþti!

***

Dolayýsýyla yüzde 10 barajý mahkemelerin çözeceði bir mesele deðil.

Siyaset karar verecek. Seçim kanunu deðiþecek.

Siyasetin karar gücü de bugün AK Parti’nin elinde olduðu için bu önemli meselenin çözümü AK Parti’ye baðlý.

Peki AK Parti bu hususta ne düþünüyor?

***

Aslýnda geçmiþte bu konu çok tartýþýldý ve AK Parti siyasi partilerin önüne sýfýr baraj dâhil 3 teklif birden koydu.

Erdoðanbaþbakanlýðý döneminde dar bölge sýfýr baraj, daraltýlmýþ bölge yüzde 5 baraj ve mevcut sistem diyerek meydan okudu.

Ama o zaman hiçbir parti bu teklife yanaþmadý.

***

Þimdi MHP’nin baraj konusunu gündeme getirmesi çok anlamlý deðil.

Ancak..

Kanaatimce, milli meselelerde hükümete açýk destek veren Bahçeli’nin bu çaðrýsýna AK Parti kulak týkamamalýdýr.

2019’dan itibaren baþkanlýk sistemine geçiþ tahakkuk edecektir. Siyasi istikrarsýzlýk artýk söz konusu olmayacaktýr.

Dolayýsýyla parlamentonun oluþumu üzerindeki her seçimde tartýþma konusu haline gelen yüzde 10 barajýnýn kaldýrýlmasýnýn zamaný gelmiþtir.

***

5 ya da 6 vekillik daraltýlmýþ bölge sisteminin Türkiye genelinde bir deðiþiklik yapmayacaðýný daha önce bu köþede yazdýðýmý hatýrlýyorum. Çünkü zaten 54 seçim bölgesinde 5 ve daha az vekil çýkmaktadýr.

Daraltýlmýþ bölge, sadece Ýstanbul ve Ankara gibi büyük þehirlerde yeni bölgeler oluþacak demektir.

Ben sýfýr barajdan yanayým.

Benim tercihim ve tavsiyem seçmenin siyasete daha aktif katýlýmýný saðlayan dar bölge sistemidir.

Demokrasinin beþiði olan Ýngiltere’de ve baþkanlýðýn baþarýyla yürütüldüðü ABD’de dar bölge sistemi vardýr.

***

Dar bölgedemek her seçim bölgesinden bir milletvekili çýkacak demektir.

Yani milletvekili sayýsý 600’a çýktýðýna göre Türkiye 600 seçim bölgesine bölünecek ve her bölge bir milletvekili çýkaracaktýr.

Böylece hem halk seçtiði vekili tanýmýþ olacak, denetimi kolaylaþacak, hem de partiler halka yakýn tabaný olan adaylarý seçmek zorunda kalacak.

Dar bölge sisteminde baraj zaten kendiliðinden kalkmýþ oluyor.

***

Daraltýlmýþ bölgedekarar kýlýnacaksa da her bölgeye düþen vekil sayýsý2 veya 3’e düþürülmelidir ki mevcut sistemden bir farký olsun.

Aslýnda siyasi partiler ve seçim kanunlarý kökten deðiþmesi gereken kanunlardýr.

Hazýr uyum yasalarý gündemdeyken bu kanunlar da bütünüyle yenilenmelidir diye düþünüyorum.

Bahçeli’nin talebi iyi bir fýrsattýr, deðerlendirilebilir.