Baþbakan Ahmet Davutoðlu ile Konya’da kýsa da olsa sohbet fýrsatý bulunca, yanda okuduðunuz röportajýn dýþýnda ‘anayasa’ konusunu da sordum.
Yeni Anayasa Uzlaþma Komisyonu masasýndan kalkan CHP’ye çaðrý yapmýþ, CHP Genel Baþkaný Kemal Kýlýçdaroðlu, Milliyet Ankara Temsilcisi Serpil Çevikcan’a verdiði röportajda buna ‘þartlý’ bir cevap vermiþti. Kýlýçdaroðlu, “Bizim þartlarýmýzý kabul ederlerse tekrar komisyonda çalýþmaya itirazýmýz olmaz. Bu bir anayasa uzlaþma komisyonu deðil, Türkiye’yi darbe hukukundan arýndýrma komisyonu olmak zorunda” demiþti.
Baþbakan ‘resmi’ cevap için ne kadar bekleyecekti?
Cevap gecikirse AK Parti adýna yeni bir inisiyatif alacak mýydý?
CHP’nin ‘darbe hukukunu ayýklama’ önerisine nasýl bakýyordu?
Cevaplarýný buraya aldým.
Baþbakan dedi ki;
“Ben açýk çaðrý yaptým; biz 4 partiyle devam etmek isteriz, olmazsa 3. Yine olmazsa kendi teklifimizi sunarýz. CHP bize baþka bir alternatif býrakmýyor. Bütçe görüþmelerinden sonra Meclis Baþkanýmýzla görüþmeyi düþünüyorum. Meclis Baþkanýmýz da kendi çaðrýsýna cevap verilmesini talep edebilir.”
“Darbe hukukundan arýndýrma için ise hemen harekete geçebiliriz, ikisinin iliþkilendirilmesi de doðru deðil. Genelgeleri zaten tamamen kaldýrmýþtýk, yasalarý da birlikte ele alýrýz. Onun için ayrý bir komisyon kuralým, ayný komisyon olmaz; biri diðerini niye bloke etsin? Zaten binlerce genelgeyi kaldýrýrken onlara sormadýk. Yasalarý tek baþýmýza biz bile deðiþtiririz, bir çoðunu deðiþtireceðiz de. Arkadaþlara da tarayýn dedim. 4 bin küsur yasanýn envanterini çýkardýk, o envantere göre hemen baþlarýz. Anayasa için onu niye bekleyelim.”
“CHP kendi iç problemlerini örtebilmek için sert bir tutuma yönelme tercihinde bulunuyor. Ama bu tarzýn þimdiye kadar kimseye yararý olmadý.”
Anlaþýlan takvim þöyle iþleyecek;
Baþbakan, TBMM’de iki hafta sürmesi beklenen bütçe görüþmeleri boyunca Kýlýçdaroðlu’nu bekleyecek; ardýndan TBMM Baþkaný Ýsmail Kahraman’la istiþare yapacak; öncelikle Kahraman’ýn yaptýðý çaðrýnýn cevabý istenecek; ardýndan ‘muhtemelen’ Davutoðlu son bir giriþimde bulunacak. Sonuç alýnamazsa MHP ile görüþülecek. Yine sonuç alýnamazsa yeni anayasa konusu, “AK Parti’nin TBMM’ye sunacaðý bir anayasa önerisi” þeklinde tartýþýlacak.
Darbe hukuku ayýklandý bile
‘Darbe hukukunu ayýklama’ konusu ise farklý...
AK Parti bunun için Kýlýçdaroðlu’nu beklememiþ zaten.
Bin 85 genelge 2007’de, 17 gizli genelge de 2010’da kaldýrýlmýþtý.
Son çalýþmayý Baþbakan Davutoðlu, grup toplantýsýnda açýkladý: “Darbe dönemindeki 457 kanun ve 35 KHK ile darbe dönemi dýþýnda çýkmýþ 855 kanun tarandý, yapýlmasý gereken deðiþiklikler belirlendi.”
Bazý ayrýntýlarý ben vereyim:
- Ýncelenen darbe ve muhtýra dönemleri; 27 Mayýs 1960-20 Kasým 1961, 12 Mart 1971- 26 Ocak 1974, 12 Eylül 1980-13 Aralýk 1983, 28 Þubat 1997-18 Kasým 2002.
- Ýlgili bakanlýklar ve Genelkurmay temsilcilerinin de katýldýðý toplantýlar yapýldý; kanun ve KHK’lardaki antidemokratik hüküm ve ifadeler iþaretlendi; karþýlýklarýnda ya metin deðiþikliði ya da tümden kaldýrma önerileri getirildi.
- Örneðin; sivillerin askeri mahkemelerde yargýlanmasýna dair düzenleme kaldýrýlmýþtý; ancak ‘sýkýyönetim dönemlerinde’ bu durum hala geçerli. Bu kaldýrýlýyor.
- Yine memurlarda ‘devrime sadakat’ þartý aranmasý; ki ‘devrim’ denilen Atatürk devrimleri deðil, bildiðiniz 27 Mayýs darbesi!..
- Ve hep konuþulan, ancak dokunulmayan ünlü ‘þapka kanunu’...
1925 tarihli Þapka Ýktizasý Hakkýnda Kanun, ‘hala’ TBMM üyeleri ve tüm kamu çalýþanlarýna ‘þapka giyme zorunluluðu’ getiriyor. TCK 222. Maddesi de buna aykýrý davrananlara ‘2 aydan 6 aya kadar hapis cezasý’ öngörüyor. Ýþaretlenmiþ ve karþýsýna ‘kaldýrýlmýþtýr’ notu düþülmüþ yasalardan biri de bu.
Ýþ buraya gelince ‘Atatürk inkýlaplarý’ tartýþmasý baþlayacak.
Ve konu yine anayasaya, baþlangýç ilkelerine gelecek.
O zaman da Atatürk’ten geçinenler ile muasýr medeniyete ulaþmaya çalýþanlar ayýklanacak.