Baþbakan Cuma günü “özelleþtirme” konusunda önemli bir açýklama yaptý ve bazý iþlemlerin iptal edilebileceðinin sinyalini verdi... Çok önemli ve detaylarý ile sorgulanmasý gereken bir geliþme...
Sevgili dostlarým, Ocak ayýnýn hemen baþýnda özellikle birkaç iþlemi konu alan bir yazý yazmýþ ve “anlayamýyorum-anlamlandýramýyorum” diyerek atýlan adýmlarý sorgulamaya baþlamýþ ve “iptal edilmeli” vurgusunu ýsrarla yazýlarýmda ve TV programlarýnda yapmýþtým. Geldiðimiz noktada “iptal iþleminin” Türkiye’ye daha büyük bir getirisi olacaðýný düþünen-gören biri olarak, Baþbakan Erdoðan’ýn sözlerinden vatandaþ olarak çok mutlu ve umutluyum. Burada bir not; Ali Sami Yen’in ilk satýþýnda bütün imkanlarýn ile “iptal edilsin, daha fazlasýna satýlabilir” kampanyasý baþlatmýþ ve “iptal sonrasý gelen 100 milyonluk fazla getiri” tezimizi haklý çýkarmýþtý...
Peki hangi iþlemler iptal edilmeli?
Bu noktada Ocak ayý baþýnda yazdýklarýmý aynen paylaþmak ve son yorum ile bitirmek istiyorum...
Bakýn o dönemde neler yazmýþým;
“Özelleþtirmeler güzelleþtirme olmamalý! Hükümetin makro ekonomi politikalarýndaki baþarýsý gerçekten takdire deðer. Son 10 yýlda 150-200 milyar dolar GSMH aralýðýndan 750 milyar-1 trilyon dolar aralýðýna gelmek hele hele Türkiye’nin çok aðýr bir, dünyanýn iki büyük kriz atlattýðý ortamda kolay deðil... Dediðim gibi baþarý önemli ve yakalanmasý kolay deðil!
Sevgili dostlar, bu ortamý sorgularken göze çarpan ve olmasaydý keþke dedirten ana yapýyý bozmayacak detaylar da yok deðil. DOST ACI SÖYLER ve seviyorsa mutlaka söyler! Bu felsefeden yola çýkarak anlayamadýðým-anlamlandýramadýðým bazý detaylarý da paylaþmak istiyorum;
A-Sabit getirili yapýlarýn özelleþtirilmesinde þirket yönetimi devrini hangi mantýk içinde olursa olsun anlamam mümkün deðil. Örnek; 1- Köprü ve otoyollarýn 25 yýllýk getirisi belli ve büyüyen bir ekonomide trendin yukarý gitmesi yani daha fazla tüketim olmasý kaçýnýlmaz. Böyle bir gerçek içinde yönetimin devredilmesi doðru deðil. Yapýlmasý gereken GEÇÝÞ A.Þ. adýnda bir þirket kurmak, bu imtiyazý 25-99 yýllýk periyotlardan birini seçerek o þirkete devretmek ve bu þirketin % 99 hissesini halka arz ederek, yönetimi Devlet elinde býrakmak. Daha açýk yazayým; köprü ve otoyollarýn gelecek 49 yýllýk gelirini bir þirkete devredip o yapýnýn da hisselerini halka arz etseydik alacaðýmýz para 5 milyar dolardan çok daha fazla olacaktý... 2- Elektrik daðýtým ihalelerini de anlayabilmiþ deðilim. Gelir zaten cepte ve artan bir yapý içinde gelecek yýllarýn da getirisi tahmin edilebilir. Böyle bir denkleme bakýnca halka arz yine en doðru yol. Neden bir özel yapýya yönetim devri yapýlýr sorusuna verilecek çok mantýklý bir cevap yok!
B- Yukarýdaki ANA MANTIK ile bakýnca apaçýk ortada olan bazý adýmlar neden atýlmýyor onu da anlayabilmiþ deðilim. Örnek; TPAO ve BOTAÞ gibi þirketlere 99 yýla kadar uzanana imtiyazlar tanýmlanabilir ve bu yapýlar da halka arz edilebilir... Sevgili dostlar, HALKBANK yýllardýr blok satýlmaya çalýþýldý ve sonunda doðru bulunarak halka arz yapýldý. Sonuç çok açýk ve net; baþarýlý bir katýlým, piyasaya giriþ sonrasý yükselen deðer! Bu gerçekleþmeden yola çýkarak geneli ve detaylarý sorgulayabilir ve çok önemli adýmlar atabiliriz... BAKMASINI bilenler için Türkiye varlýk denizi üstünde yatýyor! Uyanalým ve bakalým!
Sonuç: Dost acý söyler, seviyorsa daha da acý söyler. Türkiye’de özelleþtirmeler çok daha dikkatli ve GENEL BAÞARI denklemine uygun olarak yapýlmalý...”
Sevgili dostlarým, Baþbakan Erdoðan’ýn açýklamalarý Türkiye adýna umut verici. Blok satmak en kolay ve fazla bilgi-birikim-öngörü gerektirmeyen bir adým. Zor olan yeni yöntemler denemek ve “blok satýþ” yerine “arzlar yaparak” daha fazla getiri ile “yönetimi de elde tutmak”! Bu açýdan bakýnca otoyol ve Ýstanbul elektrik daðýtým ihalelerinin kesinlikle iptal edilmesi ve yukarýda aktarmaya çalýþtýðým yöntem ile yeniden yapýlmasý gerekli.
Sonuç: Ekonomi yönetiminin ve bürokrasisinin “tembelliði” sonucu kolay yoldan alýnan bu sonucun, Baþbakan Erdoðan tarafýndan düzeltilmesi Erdoðan’a olan güveni fazlasýyla pekiþtireceði gibi Türkiye’nin de kasasýna fazladan milyar dolarlarýn girmesini saðlayacak... Vatandaþ olarak atýlacak bu doðru adýmý sabýrsýzlýkla bekliyorum...
Son söz: Elektrik daðýtýmý, “notu daha düþük, durumu bugünün çok daha gerisinde olan ve algýlanan bir Türkiye’de” son satýlan fiyattan 1 milyar dolar daha fazlasýna satýlmýþtý. Þimdi ne bu blok satýþ, ne oluþan fiyat, ne de bu anlamsýz sonuç kabul edilemez... Sabit getirili hatta artan bir “nakit akýþý” çok daha fazla bir deðerle rahatlýkla halka satýlabilir... Unutmayýn Türk halkýnýn birikimi 1,5 trilyon TL’ye yakýn ve alacak mal yok!