Baþlama vuruþu Büyük Usta’dan

Wong Kar-Wai “The Grandmaster / Büyük Usta” ile Çin’i fethetti, sýra Avrupa’da. 63. Berlin Film Festivali’nin bu akþamki açýlýþ töreninde, Jüri Baþkanlýðý’ný da üstlenen Wong’un rafine dövüþ sanatlarý filmi gösterilecek. Denk geldiði zaman bir auteur sinemacýnýn popüler bir türü sofistike ettiði ya da ona yeni bir yaklaþým getirdiði bir filmle festival açýlýþý yapmak gibisi yoktur. Ýster fanatik bir sinefil ister sinemayý bir eðlence aracý olarak gören bir izleyici olsun herkese hitap edebilecek yüksek nitelikli bir filmi garantilemiþ olursunuz.

Hele baþrollerini yetenekleri bir yana güzellikleriyle de rüyalarý süsleyen iki yýldýz paylaþýrsa deðmeyin keyfinize. “The Grandmaster”da Wong’un gözde oyuncusu ve Uzakdoðu’nun uluslararasý alandaki en parlak yýldýzý Tony Leung Chiu Wai ile “Kaplan ve Ejderha” ile üne kavuþup vazgeçilmez oyuncular arasýna katýlan Zhang Zi Yi rol alýyor. Her ikisinin de Hong Kong sinemasýnýn karakteristik türü olan dövüþ sanatlarýný yýllardýr filmlerde icra ediyor olmalarýndan gelen rahatlýkla filmdeki koreografilerin sertliðine de zarafetine kolayca uyum saðlýyor. Filmin romantik sahnelerinde de Wong Kar-Wai’a özgü o karanlýk melankoli kendini gösteriyor.

***

Uluslararasý versiyonunu Berlinale’ye ucu ucuna yetiþtirdiði “The Grandmaster”, Hong Kong ve dünyada çok sevilen Wong Kar-Wai’nin Çin’deki ilk giþe hiti oldu. Geçen haftaya dek 45 milyon dolar hasýlat elde eden filmin ele aldýðý konuyla ve stilize sinemasýyla dünya çapýnda bir kitleye cazip gelmesi sürpriz olmaz. Filme adýný veren “The Grandmaster” Bruce Lee’yi eðiterek Wing Chun tarzý kung fu’yu sinemada efsaneleþtiren Ip Man’ýn ta kendisi. 2008’de yapýlan “Ip Man” ve 2010’daki devamý “Ip Man 2”den farklý olarak bu kez yaratýcý bir sinemacýnýn dokunuþuyla anlatýlýyor hayat öyküsü. Üstelik Wong yýllardýr aklýnda olan bu proje üzerinde beþ yýldýr çalýþýyordu.

Auteur elinden çýkmýþ olsa da “The Grandmaster” dur durak bilmeyen dövüþ sahneleriyle izleyiciyi ilk bir saatinde fena sersemleten bir aksiyon filmi. Wong’un filmografisindeki referansý “Aþk Zamaný” deðil “Zamanýn Külleri”... Mançuryalý kung fu ustasý Gong Baosen, Tony Leung’ün canlandýrdýðý Ip Man’ý 40 yaþýna gelmiþ olgun bir savaþçý olarak jübilesini yapacaðý bir rakip olarak görüyor. Zhang ise Gong’un kýzý Er’i canlandýrýyor ve babasýnýn yenilgisini ailesinin onurunun kýrýlmasý olarak yorumlayýp Ip’ten intikam almaya karar veriyor. Ip Man’ýn birbiri ardý sýra birçok rakiple karþýlaþmasýndan birinci sýnýf aksiyon doðuyor. Ama elbette bir Wong Kar - Wai filminin baþka incelikleri de var. 1930’lu yýllarda geçen filmde dönemin ruhunu yansýtma fýrsatýný ve filme ambiyans katma fýrsatýný da deðerlendirmiþ. Elbette, Tony Leung ile Zhang Zi Yi ateþ ile barut misali bir araya gelmiþken aþkýn kývýlcýmlanmamasý büyük kayýp olurdu!

Romansta kimse Wong’un eline su dökemez, doðrusu. Filmin aksiyon sahneleri ise alanýnýn ustalarýndan, Yuen Woo Ping’e emanet edildi. Filmde bir rol de üstlenen Yuen, Uzakdoðu sinemasýnda birçok filme yönetmen olarak imza atmanýn yaný sýra “Matrix” ve “Kill Bill” serilerinin de koreograflýðýný yaptý.

“The Grandmaster” henüz Batýlý eleþtirmenlerin süzgecinden geçmedi ama Variety’nin Uzakdoðulu eleþtirmeni Maggie Lee, Wong Kar-Wai’yi efsanevi King Hu / Kral Hu ile kýyaslamaktan çekinmemiþ. Pekin’de eðitim gördükten sonra Hong Kong’a gidip ‘50’li yýllarda oyunculuða baþlayan, yönetmenliðe geçen ve kendi stüdyosunu kurduðu Tayvan’da ölen Hu Jingquan’dan bu yana dövüþ sanatlarý filmlerinde emsali görülmemiþ bir felsefi yaklaþýma sahip olduðunu vurguluyor. Box Office Türkiye’ye filmin 26 Nisan’da Özen Film tarafýndan daðýtýmýnýn yapýlacaðýný müjdeliyor.

Baþlama vuruþunu Büyük Usta’nýn yaptýðý Berlinale’den geliþmeleri bildirmeye devam edeceðim.