Ferzan Özpetek Türk sinemasýnýn Avrupa ayaðýnýn en önemli isimlerinden. Fatih Akýn ve Özpetek yaratýcý yönetmenler olarak 90’larýn sonunda ve 2000’lerin baþýnda duraksayan sinemamýza hayat öpücüðü veren isimlerdir. Özellikle Ferzan Özpetek’in romantizmi tekrar diriltmesi ve bunu yaparken de kendi özelliklerini, hesaplaþmalarýný cesaretle iþliyor olmasý onu özel bir yere oturttu. Hamam ve sonra gelen Harem Suare Türkiye’de olduðu kadar Ýtalya’da kalýcý olmasýnýn yolunu açan filmlerdi. Daha sonra ürettiði filmler deðiþik hikayeler ama ayný güçlü duygunun temsilcileriydi. Yazýnýn baþýnda dediðim gibi filmlerindeki romantizm onu farklý kýlýyordu. Filmdeki kahramanlarýn cinsel tercihi ne olursa olsun filmlerindeki aþk duygusu, yalnýzlýk ve yürek hikayeleri her þeyin üstünü örtüyordu.
Pietro’nun 60 yýllýk yalnýzlýk öyküsü
Özpetek’in son filmi Þahane Misafir diðer filmlerden farklý bir çizgiyi takip ediyor. Bu filmin odaðýnda bir aþk veya romantizm olduðunu söylemek zor. Evet tiyatroya, korku filmlerine göndermeler var. Ama tam olarak odaðýna neyi aldýðýný sorarsanýz çok da doyurucu bir cevap veremem. Filmin konusunu kýsaca özetlersek; 28 yaþýndaki Pietro, Roma’ya yeni gelmiþtir ve burada aktör olmaya çalýþýrken geceleri de pastane þefi olarak çalýþmaktadýr. Kuzeni Maria’nýn evinde misafir olarak kalmaktadýr, sonunda tek baþýna yaþayabileceði bir ev bulur. Pietro bir süre sonra evdeki eþyalarýn hareket ettiðini farkeder. Çok geçmeden anlar ki bu evde tek baþýna yaþamamaktadýr. 1943 yýlýnda hayatýný kaybetmiþ bir tiyatro grubunun hayaletleri evi mesken tutmuþlardýr. Aslýnda 60 yýllýk bir yalnýzlýk söz konusudur. Pietro da yalnýz bir insandýr. Duygusal olarak bütünlüðünü saðlayacaðý bir partneri veya onu anlayan bir sevgilisi yoktur. Hayalet grubunun küçük sýrrýný çözmek Pietro’nun da hayatýný düzeltmek için çýkacaðý yolun baþlangýcýdýr.
Cem Yýlmaz bu hayaletlerden birini canlandýrýyor. Filmde de Türk kimliðiyle yer alýyor Cem Yýlmaz. Komik olmaya çok çaba sarfetmeyen bir karaktere bürünüyor ünlü komedyen. Onun performansý yurtdýþýnda farklý, ülkemizde farklý deðerlendirilecektir. Çünkü bizler onu kafamýzda zaten bir yere oturttuk. Herhangi bakýþýný yorumlarken bile kendi kendimize sýrýtýyoruz. Ama yurt dýþýnda böyle algýlanacaðýný sanmýyorum. Filmdeki Cem Yýlmaz, onun karakterinin hikayesi, Sezen Aksu parçasý filmin biraz Türk izleyicisine oynadýðýný düþündürüyor bana.
Hesaplanmamýþ aþk filmleri nerede?
Yönetmenler ürettiklerine kendilerinden bir parça yansýtýrlar. Yönetmenlerin filmlerinin üstüne bazen gölgeleri bazen ýþýklarý düþer. Þahane Misafir ne yazýk ki Özpetek’in geçmiþinin gölgesinde kalmýþ bir film. Yönetmenin kendi sinemasal bütünlüðünü parçaladýðý bir yapým olarak da düþünülebilir. Benim gibi Özpetek’in duygusunu beðenenler için film çok albenisi olan bir yapým deðil. Ama yine de seyretmek ve bu büyük yönetmenin filmografisini takip etmek gerekir. Bundan sonra daha doðru bir yapý içinde iki kültürü kullanacaðýný düþünüyorum. Biz ondan hesaplanmamýþ ve sýnýrlandýrýlmamýþ aþklarýn filmlerini seyretmeye alýþtýk. Belki bütün yakýnmamýz ondandýr.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Orijinal adý: Magnifica
Presenza
Yönetmen: Ferzan Özpetek
Senaryo: Federica Pontremoli, Ferzan Özpetek
Oyuncular: Cem Yýlmaz, Margherita Buy, Beppe Fiorello, Eleonora Bolla, Platinette, Gianluca Gori
Vizyondakiler
Ülkücüler
Ülkücü Hareket’in 80 öncesi mücadelesi ve cezaevi güncesi... Yanlýþ aksettirilen tarihi, yaþayanlarýn gözünden aslýna sadýk kalýnarak anlatma ve aslolan deðerlere sahip çýkabilme çabasý... Bu ülkenin varlýðýnýn ve geleceðin teminatý olan ülkücü harekete ve onun sembolleþen kiþi, kurum ve deðerlerine teþekkür çalýþmasý...
Amerikan Pastasý:?Buluþma
Michigan’lý dört gencin bekarlýða veda iddiasý üzerine 1999 yazýnda girdikleri iddiasýnýn üzerinden yýllar geçmiþtir. Jim ve Michelle evlenmiþ, Kevin ve Vicky veda etmiþlerdir. Oz ve Heather birbirlerinden ayrý düþmüþtür. Finch ise hâlâ Stifler’ýn annesinin peþindedir. Beraber geçirecekleri bu hafta sonunda nelerin deðiþtiðini görecek, zamanýn ve uzaklýðýn ise gerçek dostluðu asla deðiþtiremeyeceðini öðrenecekler.