Genelkurmay Baþkanýmýz kimdir?
- Bilmiyorum, Hayri Kývrýkoðlu, Fatih Terim galiba! ...
Genelkurmay Baþkaný’nýn adý Hilmi Özkök iken sokakta bir TV kanalý programcýsýnýn gençlere sorduðu bu soru karþýsýnda aldýðý cevaplar bunlar. Bu duruma sadece ülkemizde rastlanan bir olay gibi görmek her ne kadar yanlýþ olsa da insan yine de güncel bilgilerden ve yaþamdan kopuk olan gençleri görünce üzülmeden edemiyor.
Tarih dersi öðretiminde yaþanan bazý yanlýþlýklardan kaynaklanan sorunlar eðitim sistemimizde uzun süredir dillendirilmekte. Ama güncel yaþamdan ve geliþen olaylardan habersiz olan bir neslin yetiþmesini saðlayan faktörler nelerdir diye soracak olsak iþin içinden çýkmanýn zorluðu da ayrý bir konu. 21. yüzyýlda teknolojiden ve teknolojinin getirdiði birçok kolaylýklardan bahsederken bu imkâný yeni nesilleri yetiþtirmede neden tam olarak kullanamýyoruz sorusu da sadece bizim ülkemize has bir sorun deðil. Bunun da farkýna varmak ve yetiþen gençleri sadece kendi ülkemizde yaþanýyormuþ gibi hatalarýný da sorgulamak iþin içinden çýkýlmaz boyutlarýndan birini oluþturuyor.
***
Ýþin tuhaf olan kýsmý ise yapýlan bir araþtýrma sonucunda ortaya çýkýyor. A&G araþtýrma þirketinin 2010’da yaptýðý bir anket sonucunda ülkemizden her iki kiþiden biri kendisini Atatürkçü olarak lanse ediyor. Atatürkçülükten sonra ikinci sýrada %44,6 bir oranla da ben ‘Milliyetçiyim’ diye kendini nitelendiren yine büyük bir kitle var karþýmýzda.
Ülkemizde sosyal hayatta karþýlaþtýðýmýz gençlerin Atatürk resimli tokalarýný saçlarýna takmalarýndan tutalým da kollarýna yaptýklarý ‘K. Atatürk’ dövmelerini, 10 Kasým’da gözyaþlarýný tutamadan hýçkýra hýçkýra aðlamalarýna çoðunlukta þahit olmaktayýz. Aslýnda þuan ki var olan ve yetiþen neslin içinde Atatürkçüyüm diyen kesimin varlýðý ihtimal dâhilinde % 50’den de fazladýr desek yanlýþ olmaz. Ayný durum ben milliyetçiyim diyen gençler içinde geçerli, milliyetçiyim diyen gençlerin varlýðý da yine hemen hemen % 50’lere yakýn olarak da düþünülebilir. Milliyetçilik kavramý ise farklý anlamlarda tanýmlara sahip olsa da genel anlamda vatanseverlik olarak adlandýrýldýðý aþikâr.
***
‘Evvela millete tarihini, asil bir millete mensup bulunduðunu, bütün medeniyetlerin anasý olan ileri bir milletin çocuklarý olduðunu öðretmeliyiz.’ (1930)
‘Büyük devletler kuran ecdadýmýz büyük ve þümullü medeniyetlere de sahip olmuþtur. Bunu aramak, tetkik etmek, Türklüðe ve cihana bildirmek bizler için bir borçtur. Türk çocuðu ecdadýný tanýdýkça daha büyük iþler yapmak için kendinde kuvvet bulacaktýr.’
Atatürk’ün tarih ve tarih öðretimine yönelik sözleri tarih kitaplarýnýn baþýnda yýllardýr özlü bir söz olarak yerini korudu ve korumaya da devam ediyor.
Atatürk’ün ölümünden sonra tarih derslerinin içeriði incelendiðinde ise tarih öðretiminin Atatürk’ün tarihe yönelik sözlerinden etkilenmediðini tam tersi sadece resmi bir ideolojiyi dayatmaktan baþka bakýþ açýsýna sahip olmadýðýný söylememiz artýk kliþe olsa da yapýlan en net ve doðru tespitlerin baþýnda geliyor.
Yine bir TV kanalý Rusya’nýn Suriye’de Türkmenlere yönelik saldýrýsýndan sonra bu sefer gençlere ‘Bayýrbucak neresidir’ sorusunu yöneltir. Verilen cevaplar arasýnda, orasý da neresi türünden cevaplarýn çoðunlukta olduðu görülür.
Araþtýrma þirketleri ve yapýlan gözlemler ülkemizde kendini Atatürkçü ve milliyetçi olarak adlandýran hatýrý sayýlýr bir kitlenin olduðunu göstermekte.
Peki, o zaman soralým, Atatürkçü olmakla gurur duyup ben milliyetçiyim diyen kitlenin fazlalýlýðýna raðmen Bayýrbucak neresi diyen bu gençlik nasýl yetiþiyor?