Ulusal bayram ve genel tatil günlerinde iþçilerin çalýþmayýp dinlenmesi esastýr. Diðer bir anlatýmla iþçiler ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalýþmaya zorlanamazlar. Ancak bu kural Ýþ Kanunu'nda emredici bir kural deðildir.
Ýþçilerin ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalýþtýrýlabilmeleri için iþ sözleþmeleriyle belirlenmesi veya sözleþmede hüküm yoksa ayrýca yazýlý olarak onaylarýnýn alýnmasý gerekir.
Böyle bir sözleþme hükmüne ya da iþçinin onayýna raðmen iþçi resmi tatilde çalýþmayacak olursa, iþveren iþ sözleþmesini haklý nedenle feshedebilir.
4857 sayýlý Ýþ Kanun'un 44. maddesinde "Ulusal bayram ve genel tatil günlerinde iþyerlerinde çalýþýlýp çalýþýlmayacaðý toplu iþ sözleþmesi veya iþ sözleþmeleri ile kararlaþtýrýlýr. Sözleþmelerde hüküm bulunmamasý halinde söz konusu günlerde çalýþýlmasý için iþçinin onayý gereklidir." hükmü yer almaktadýr.
Ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalýþmaya onay vermeyen iþçinin çalýþtýrýlmasý yasal deðildir. Ýþ sözleþmesinde ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalýþmasýna yönelik bir ifade varsa, iþçi ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalýþmayý kabul etmiþ demektir.
4857 sayýlý Ýþ Kanunu'nun 47. maddesinde ise "Bu Kanun kapsamýna giren iþyerlerinde çalýþan iþçilere, kanunlarda ulusal bayram ve genel tatil günü olarak kabul edilen günlerde çalýþmazlarsa, bir iþ karþýlýðý olmaksýzýn o günün ücretleri tam olarak, tatil yapmayarak çalýþýrlarsa ayrýca çalýþýlan her gün için bir günlük ücreti ödenir" hükmü yer almaktadýr.
Ýþçi, ulusal bayram ve genel tatil günü olarak kabul edilen günlerde çalýþmazsa o günün ücretini tam olarak alacak, ancak tatil yapmayarak çalýþýrsa ayrýca bir günlük ücreti daha ödenecektir. Kanun'da çalýþmanýn ne kadar süreyle olup olmadýðýna iliþkin bir sýnýrlama getirilmemiþtir.
Dolayýsýyla resmi tatilde bir saat de çalýþýlsa 7,5 saat de çalýþýlsa karþýlýðý bir günlük ücret olacaktýr. Resmi tatil günlerindeki çalýþmalar, kural olarak fazla çalýþma deðildir.
Ancak, resmi Tatilde çalýþýldýðý için haftalýk çalýþma süresi aþýlmýþsa aþýlan süre için fazla çalýþma ücretinin ödenmesi gerekecektir.
Fazla çalýþma ücreti yüzde 50 artýrýmlý olarak hesaplandýðý için daha yüksek bir tutar olacak, iþçi açýsýndan resmi tatil çalýþmasý veya fazla çalýþmadan hangisi fazla ise onun ödenmesi gerekecektir.
Ýþ Kanunu'nda ulusal bayram ve genel tatil günleri için serbest zaman uygulamasý öngörülmemiþtir. Bu nedenle ulusal bayram ve genel tatil günlerindeki çalýþmalarýn karþýlýðýnda, mutlaka ilave bir günlük ücret ödenmesi gerekmektedir.
2429 sayýlý Ulusal Bayram ve Genel Tatiller Hakkýnda Kanuna göre Ramazan Bayramýnýn arife günü saat 13:00'ten itibaren baþlayacaðý, belirtilmiþtir. Ýþ Kanunu'nda arife günleri ile ilgili özel bir düzenleme bulunmamakla birlikte uygulamada ve genel düzenlemeler çerçevesinde Saat 13:00 sonrasýnda çalýþýldýðýnda, çalýþma yarým gün için yapýlmýþsa yarým gün, tam gün için yapýlmýþsa tam günlük ücrete hak kazanýlýr.
Bu arife günlerindeki çalýþmalar fazla çalýþma olarak kabul edilmemektedir. Ancak, bu çalýþmalar yapýldýðý için haftalýk çalýþma süresi aþýlmýþsa aþýlan süre için fazla çalýþma ücretinin ödenmesi gerekmektedir.
Bu vesileyle tüm okurlarýmýzýn Ramazan Bayramýný kutluyor, sevdikleriyle birlikte saðlýk, huzur ve mutluluk dolu günler diliyorum.