Oscar adayý En Karanlýk Saat-Darkest Hour, Churchill’in Nazilerle barýþ deðil savaþ yolunu seçmesinin hikayesini anlatýyor. Açýkçasý günümüze de çok güncel mesajlar gönderiyor...
Oscar adayý filmler teker teker vizyona giriyor. En Ýyi Film ve Erkek Oyuncu dahil altý dalda Oscar adayý Darkest Hour Türk izleyicisiyle buluþtu. 1940’ta Almanlar hýzlý bir þekilde Avrupa’yý istila etmeye baþlamýþtýr. Hollanda, Belçika düþmüþ Fransa teslimiyeti kabul etmeye çok yakýndýr. Ýngiltere ise 300 bin kiþilik ordusuyla tek baþýna Almanlar’a karþý duramamýþ ve Dunkirk’te hemen bütün ordusu sýkýþmýþtýr. Bu noktada Ýngiltere kamuoyu, gelen tehlikeyi göremeyen ve Yatýþtýrma Politikasý’nýn mucidi baþkan Chamberlain’ý topa tutar. Bu savaþýn Chamberlain ile gitmeyeceðini anlayan Muhafazakar Parti ve Ýþçi Partisi ortak bir kararla Winston Churchill’i baþa geçirir. O dönem Ýngiltere kralý olan George VI bu deðiþime sýcak bakmasa da iki partinin isteðine karþý gelecek gücü yoktur. Churchill baþa geçer ama hala kucaðýnda Chamberlain’ýn etkisindeki barýþ yoluyla bu krizin atlatýlmasýný isteyen bir meclis vardýr. Bunun dýþýnda Ýngiltere’nin hava kuvvetleri yetersiz, piyadesi Dunkirt’te tutsaktýr ve kýsa zamanda bu askerlerin oradan kurtarýlmasý gerekmektedir. Film bütün bu olaylarý ayrýntýlarýyla anlatýyor. Sinema olarak çok baþarýlý olduðunu söylemeliyim. Her ne kadar biyografik bir film olsa da ben izleyiciyi bu kadar dolduruþa getiren bir yapým az seyrettim. Bu haliyle filmin yönetmeni Joe Wright’ýn baþyapýtý diyebilirim. Anna Karenina, Aþk Ve Gurur, Kefaret gibi filmlerinden hatýrlayacaðýmýz yönetmenin böyle bir filmi bu kadar ustaca çekebileceðini tahmin etmezdim. Churchill gibi tartýþmalý bir lideri mükemmel gösteren yapýmý çekmek kolay deðil. Filmin en etkileyici sahnesi, diðer politikacýlar tarafýndan barýþ yapmasý için baský altýna alýnan ve Kral tarafýndan da desteklenmeyen Churchill’in metroya binerek halkla konuþtuðu sahneydi. Kadýnlarýn, gençlerin ve bir kýz çocuðunun Nazilerle barýþa tek bir aðýzdan “Asla” diye karþý çýkýþý ve gerekirse ölümü göze almalarý günümüz kimliksiz entelektüelinin pek de kabul edeceði sahneler deðildi. Her aklý baþýndaki insan barýþýn deðerini bilir. Ama barýþ bir hedef deðildir. Barýþ sana bir tehdit yoksa, ülken güven ve özgürlük içindeyse güzeldir. Emperyalist güçlerin hamle üstüne hamle yaptýðý bir ülkede barýþýn bir anlamý yoktur. Savaþ bazen özgürlüðünü korumanýn tek yoludur. Ve evladýnýn özgürlüðü için savaþmayan barýþ içinde yaþayamaz, olsa olsa evladý onun korkaklýðýnýn cezasýný çeker hayat boyunca. Bu filmi seyrederken hep bunlar aklýma geldi. Hani son günlerde bazý aðýzlar tarafýndan seslendirilen “Herþeye raðmen barýþ” söylemi var ya tam da Naziler’le barýþ yapmak isteyen Chamberlain ve güruhunun söylemi gibi. Her þeye raðmen barýþ olmaz. Bu yönüyle film bizim gündemimizle de oldukça örtüþüyor aslýnda. Sinemacýlarýmýzýn bu filmi özellikle seyretmelerini öneririm. Yaþadýklarýmýza bir etki oluþturmak istiyorlarsa sadece askerlerimizin savaþ hikayelerini filmleþtirmeleri yetmez. Tarihimiz özgürlüðü için can veren binlerce kahramanla dolu. Mondros Ateþkes Antlaþmasý’ndan sonra Ýzmir’e giren Yunan’a ilk kurþunu sýkan ve Yunanlý askerlerce süngülerle öldürülen Hasan Tahsin’den, 15 Temmuz’da tanklarýn önüne yatan gazilere kadar. Acaba bunlarý anlatan bir Türk filmi izleyebilecek miyiz? Bilemiyorum. En Karanlýk Saat filmine dönersek Churchill’i canlandýran Gary Oldman hakkýnda da birkaç þey söylemeliyiz. Churchill’e müthiþ bir makyajla benzetilen ve ‘Bu Gary Oldman mý’ þaþkýnlýðý yaþatan bir kimlikle perdedeydi. Bazen makyaj mükemmel olsa da oyuncularýn mimiklerini yok eder. Ama bu filmde Oldman, Churchill’e bambaþka anlamlar kazandýrmýþ. Oscar’ý hak eden bir performans...
Filmdeki, kadýnlarýn ve gençlerin Nazilerle barýþa tek bir aðýzdan “Asla” diye karþý çýkýþý ve gerekirse ölümü göze almalarý günümüz kimliksiz entelektüelinin pek de kabul edeceði sahneler deðil.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Filmin orijinal adý:
Darkest Hour
Yönetmen: Joe Wright
Senarist: Anthony McCarten
Oynayanlar: Gary Oldman, Kristen Scott Thomas, Lily James, Stephen Dillane
Yapým: 2017, ABD, Ýngiltere, 125 Dk.
VÝZYONDAKÝLER
Güzel Adam Süreyya
Eyüp’de doðan çocukluðu ise Zeytinburnu’nda geçen Süreyya Soner, çok sevdiði dayýsý onu Beþiktaþlý yaptýðýnda henüz sekiz yaþýndadýr. Semt takýmlarýnda kalecilik yapan Süreyya, futbolcu formasýný giymeyi hayal etmediði Beþiktaþ’a malzemeci olarak girmeyi hayal eder ve kýsa süre sonra bu hayaline kavuþur.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen:
Gökçe Kaan
Demirkýran
Tür: Belgesel
Oynayanlar:
Süreyya Soner,
Yýlmaz Erdoðan
Yapým: 2018, Türkiye
Leo da Vinci: Mona Lisa Macerasý
Vinci kasabasýnda yaþayan ve icatlara meraklý genç Leonardo ile arkadaþlarý Lorenzo ve Lisa, panayýrda gösteri yapan bir adamýn anlattýklarýyla gizli hazinenin peþine düþer. Üç arkadaþ bu kayýp hazinenin peþinde maceralara sürüklenir.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Filmin orijinal adý:
Leo da Vinci: Mission Mona Lisa
Yönetmen: Sergio Manfio
Senarist: Francesco Manfio
Seslendirenler:Harun Can, Evrim Akýn
Yapým: 2018, Ýtalya
Kayhan
Kayhan çevresinde temiz kalpliliði ve masumiyeti ile tanýnan biridir. Dostluklarýn adamý olan Kayhan, yýllar önce mezun olduðu okulun pilav günü etkinliðine gitmek için sabýrsýzlanmaktadýr. Eski arkadaþlarýný görecek olmanýn heyecaný içinde bekleyen genç adam, o büyük gün geldiðinde kötü bir sürprizle karþýlaþýr. Pilav gününde kendisine verilen 98 mezunlarý yýllýðýný gören Kayhan tam anlamýyla yýkýlýr.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Togan Gökbakar
Senarist: Þahan Gökbakar
Oynayanlar: Þahan Gökbakar,
Ýrfan Kangý, Gökçe Eyüboðlu
Yapým: 2018, Türkiye
Ýyi Günler
Xiao Zhang’ýn niþanlýsýnýn estetik ameliyatý baþarýsýz geçmiþtir. Ameliyatýn masraflarýný karþýlamak için para bulmaya çalýþan Xiao Zhang çaresiz kalýr ve patronundan bir milyon Yuan çalar. Hýrsýzlýk haberi kasabada hýzla yayýlýr ve sadece bir gecede kasabadaki herkes Xiao Zhang’ýn ve çalýnan çok miktardaki paranýn peþine düþer.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Filmin orijinal adý: Have a Nice Day
Yönetmen: Liu Jian
Senarist: Liu Jian
Seslendirenler: Zhu Changlong,
Cao Kai, Liu Jilan, Yang Siming
Yapým: 2017, Çin, 77 Dk.