“Gazi” Meclis açýldý. Siyaset ýsýndý. 31 Mart 2019 pazar günü sandýk baþýndayýz, yerel yönetimleri seçeceðiz. Seçimin ana nabzý, Ýstanbullu seçmenin omuzlarýnda. Burada yaþanabilecek bir deðiþim, iç siyasette deprem etkisi yapar mý, evet. Bu nedenle, fiilen zor uygulansa da “ittifak” arayýþlarý bu zemin üzerinde þekilleniyor, MHP yine erken davrandý, Ýstanbul’da aday çýkartmayacak, belli ki, yine Ýstanbul’da çok parçalý muhalefet ittifaký ile karþýlaþacaðýz.
Vatandaþýn sinir uçlarýyla doðrudan temas halindeki yerel yönetim seçiminin ulusal iç siyasetin bu ölçüde belirleyicisi olmasý doðru mu, hayýr. Yerel yönetim partili kimliklerden çok kiþisel itibarýn öne çýktýðý hizmet (bu kelimeden de nefret ettirdiler ya, helal olsun) odaklý makam, hedefini ve hesaplaþma alanýný þaþýrmasý doðrudan vatandaþýn yaþam kalitesini etkiler.
Türkiye yönetim sistemini deðiþtirdi. Seçilmiþ ve partili Baþkan, milletvekili olmayan bakanlar eliyle yürütmeyi sürdürüyor. Baþkan’ýn ildeki en üst temsilcisi vali ise atama ile geliyor. Bu –bence- yanlýþ!..
Yürütmede siyasi sorumluluðu üstlenmiþ Baþkan’ýn ildeki bir numaralý muhatabýnýn kendisi gibi seçimle gelmiþ bir siyasi portre olmasý gerekiyor. Neden? Çünkü “atanmýþ” vali, “seçilmiþ” belediye baþkanýnýn üstünde “amir” kimliði taþýyor. Memleketi bir seçilmiþ, ili ise onun adýna bir atanmýþ yönetiyor. Bu, hibrid bir sistemdir, bir yerde gelir, duvara dayanýrýz.
Basit bir örnekle özetleyeyim. Süleyman Soylu yýllardýr, Vasip Þahin’in siyasi amiri, seçime girip Ýstanbul Büyükþehir Belediye Baþkaný olduðu an, Vali Þahin’in yönetimine girecek, yurtdýþýna çýkabilmek için validen onay bekleyecek!.. Mevcut kanunlar Vali Þahin’e, Soylu hakkýnda bir ihbar sonrasý soruþturma açma, yani, görevden alýnmasý sürecini baþlatma yetkisi de veriyor!..
Anladýnýz.
Teklifim, vali (kaymakam) ile belediye baþkanlýðý makamlarýnýn birleþtirilmesi, bizim de esas olarak seçilmiþ Baþkan’ýn ilimiz, ilçemizdeki seçilmiþ temsilcisini seçmek için oy kullanmamýz gerektiðidir.
Bu sistemin ülkenin üniter yapýsýný bozacaðýný mý düþünüyorsunuz, tamam, vali (kaymakam) yardýmcýlarýný Ýçiþleri Bakanlýðý atar, onlar devletin kavrayýcý kimliði ile görevlerini yaparlar.
Bu ayný zamanda, Ýçiþleri Bakanlýðý için yýllardýr süren “kadrolaþma” çaba ve iddialarýnýn da sonudur. Hani deniyor ya “FETÖ’nün yerini METÖ dolduruyor” falan, vali ve kaymakamlar meslek memuru olamayacaklarýna göre, bu iþ kendiliðinden ortadan kalkar, dini, siyaset ve ticaretin koçbaþý olarak kullanan pek çok cemaat de güçlenen demokrasi karþýsýnda çaresizliði yaþar.
Erdoðan, Meclis açýlýþýnda güzel mesajlar verdi, özellikle birlik vurgusu önemliydi, buyrun, bu sistem, tüm partilerin konu devlet olduðunda kendiliðinden bir araya gelmesini öngörüyor.
Sistemin, ayný zamanda AK Parti Genel Baþkaný olan Baþkan ile yüksek ihtimal HDP’li olmasý beklenen Diyarbakýr Valisi’ni birlikte çalýþtýrma mekanizmasý, ayný zamanda kaliteli, ötekine saygýlý, çoðulcu kimlik taþýyan bir demokrasinin de varlýðý demektir. HDP’li vali adayý, görevi sýrasýnda MGK’nýn tavsiye kararlarý doðrultusunda terörle mücadele stratejisini belirlemiþ hükümetin kararlarýný sulandýrdýðýnda baþýna ne geleceðini de bilerek o seçime girecek.
Bu, yýllardýr “diktatör olmadýðýný” ispatlamaya çalýþan Erdoðan için nihai kurtuluþ zeminidir. Ayný zamanda muhalefetin de iþine gelir.
“Baþkanlýk sistemi”nin giderek “baþkan sistemi” olmasýný istemiyor musunuz, alýn size bir formül…
Herkes siyaseti yanlýþ zeminde tartýþýyor. Duygular ön planda, statükocu kimlik güçlü, akýlcý rota sisler bulvarýnýn arkasýnda bir yerde…
Siyaset tarihine örnek olacak bir sistem deðiþikliðine yöneldik, baþardýk, tam, en uç arayýþlarýn risklerini göze alacaðýmýz, en aykýrý fikirleri tartýþacaðýmýz bir dönemde içimize kapandýk, statükonun lacivert takým elbisesiyle dolaþýyoruz.
Geçiniz.
Bu kadar durmuþ-oturmuþluk iyi deðildir.
Toplum olarak içimizdeki o serseriyi serbest býrakmanýn zamanýdýr, hep ayný konularýn ayný cümleler ile tartýþýlmasýndan sýkýldým.