696 Sayýlý KHK ile yapýlan düzenlemelerde hem kamu taþeron iþçilerinin sürekli iþçi kadrosuna alýnmasý hem de belediyelerin þirket kurma yoluyla yapabilecekleri hizmetlere yer verilmiþti. Geçtiðimiz günlerde yayýnlanan Bakanlar Kurulu Kararýyla bu þirketlerde çalýþabilecek personellerin de nitelikleri belirlendi.
Ýl özel idareleri, belediyeler ve baðlý kuruluþlarý ile il özel idareleri ve belediyelerin üyesi olduðu mahalli idare birlikler, doðrudan doðruya veya dolaylý olarak birlikte veya ayrý ayrý sermayesinin yarýsýndan fazlasýna sahip olduðu þirket kurabilirler. Ancak bu þirketler, personel çalýþtýrýlmasýna dayalý hizmetleri gördürebilirler.
Belediye þirketlerinde çalýþacak personellerin güvenlik soruþturmasýndan geçmesi þart. Soruþturma ve/veya araþtýrma talepleri ilgili valilik aracýlýðýyla yetkili mercilerden istenecek.
Güvenlik soruþturmasýnýn yanýnda Türk vatandaþý olmak, 18 yaþýný tamamlamýþ olmak, affa uðramýþ olsa bile devletin güvenliðine karþý suçlardan, Anayasal düzene ve bu düzenin iþleyiþine karþý suçlardan mahkûm olmamak, askerlikle ilgisi bulunmamak, askerlik çaðýna gelmemiþ bulunmak, askerlik çaðma gelmiþ ise muvazzaf askerlik hizmetini yapmýþ yahut ertelenmiþ veya yedek sýnýfa geçirilmiþ olmak gerekiyor. Ayrýca görevini devamlý yapmasýna engel olabilecek akýl hastalýðý bulunmamak da koþullardan biridir.
Belediye þirketlerinde çalýþacak personellerin mutlaka iþin niteliðine uygun özel þartlarý taþýmalarý gerekir. Özel güvenlik görevlisi olarak iþe alýnacaklar ise 5188 sayýlý Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun hükümlerine tabi olacak; bu kanun çerçevesinde geçerli özel güvenlik belgesine sahip olacaklar.
Ýdarelerin þirket personeli giderine dikkat etmesi gerekiyor.Ýdarelerin, þirket personeli de dahil yýllýk toplam personel giderleri, idarenin gerçekleþen en son yýl bütçe gelirleri toplamýnýn her yýl, bir önceki yýla iliþkin olarak yeniden deðerleme oranýnda artýrýlmasý sonucu bulunacak miktarýn yüzde kýrkýný aþamaz. Bu oran büyükþehir belediyelerinde yüzde otuz olarak uygulanacak.
Yýl içerisinde aylýk ve ücretlerde beklenmedik bir artýþýn meydana gelmesi sonucunda personel giderlerinin söz konusu oranlarý aþmasý durumunda, cari yýl ve izleyen yýllarda personel giderleri bu oranlarýn altýna ininceye kadar idare þirketlerine yeni personel alýmý yapýlamayacak.
Ýdare tarafýndan þirkete personel gideri için yapýlacak aylýk ödemelerin toplamý, hizmet alýmý sözleþmesinde öngörülen iþçi ücretleri esas alýnarak hesaplanan; asgari iþçilik maliyeti, asgari iþçilik maliyeti üzerinden hesaplanan yüzde 4 sözleþme giderleri ve genel giderler, iþçilikle baðlantýlý ayni giderler, asgari iþçilik maliyeti ve iþçilikle baðlantýlý ayni giderler toplamý üzerinden %7’ye kadar belirlenecek kâr dâhil iþçilik giderleri toplamýný aþamayacak.
Þirketin toplam giderleri içinde, iþçilere iliþkin personel giderlerinin tutarý þirkete yapýlan aylýk personel ödemelerinin miktarýný geçemeyecek.
Doðrudan hizmet alým sözleþmesi kapsamýnda çalýþan iþçi sayýsý, sürekli iþçi statüsüne geçiþe esas sözleþme kapsamýnda o iþ için öngörülen iþçi sayýsýný aþamayacak.
Ancak personel gideri sýnýrýnýn altýnda kalan idarelerin þirketleri; bu oranýn aþýlmamasý kaydýyla, iþten ayrýlanlarýn yerine ve iþ artýþýnýn zorunlu olduðu durumlarda idarenin talebi üzerine yeni iþçi alýmý yapabilecek.
Personel gideri oranýný aþan idareler Ýçiþleri Bakanlýðýndan izin alýnmaksýzýn þirketlerine iþçi alýmý yapamayacak.
Ýdareler, belirlenen oranýn aþýlmamasý kaydýyla personel çalýþtýrýlmasýna dayalý yeni hizmetlerini þirketlerine gördürebilecek ve bu amaçla þirketler tarafýndan yeni iþçi alýmý yapýlabilecek.
Ýdareler tarafýndan personel çalýþtýrýlmasýna dayalý hizmet alýmýna iliþkin bilgiler, üç ayda bir Ýçiþleri Bakanlýðýna elektronik ortamda bildirilecek. Bakanlýk bildirim þeklini belirleyecek.
Ýdarelerin, doðrudan personel çalýþtýrýlmasýna dayalý hizmetlerini gördürdüðü þirketler, bu hizmet sunumuna iliþkin personel giderlerini üç ayda bir Ýçiþleri Bakanlýðýna elektronik ortamda bildirmek zorunda olacak.