Belediye sistemi gibi Hükümet sistemi

Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine geçildiğinde eski yönetim sistemiyle farkı en fazla “hızlı karar-pozitif sonuç” pratiğinde görülecek.

Sahadaki herhangi bir sorunu doğru teşhis etmek ve doğru çözümler üretip hayata geçirebilmenin önündeki en büyük engeli bürokrasi oluşturuyor.

Son 15 yıldır işleyişi hızlandırmak için alınan onca tedbire rağmen devlet dendiğinde insanların zihnine hâlâ tüm olumsuzlukları, yanlış anlamalarıyla bürokrasi geliyor.

Kime sorsanız onlarca örnek anlatabilir bürokratik sapmaya ve yavaşlığa dair.

Taşradaki bir il ya da ilçede yaşanan bir sorun hakkında Ankara’daki muhatapla yapılan dosyalar dolusu yazışmaları düşünün…

Yeni sistem en başta bunu izole edecek. Daha dolayımsız, daha sahaya hakim ve çözümde süratli olacak.

Hükümetin yasamadan bağımsızlaştırılması,icracıların vekillere değil doğrudan asillere karşı sorumlu olması ve yasama faaliyetiyle değil sadece işiyle meşgul olması bürokrasi çarklarını mümkün olduğunca azaltacak.

Belediyeler yeni hükümet sistemini anlamak için seçiminden icrasına en doğru örnekler. Malum, her yerel seçimde belediye başkanıyla birlikte il genel meclisini de seçiyoruz. Yeni sistemde bu ülke geneline uyarlanacak.

Yan yana konmuş iki sandıkta hem yürütmenin başı olarak cumhurbaşkanımızı hem yasama organı olarak TBMM’yi seçeceğiz.Cumhurbaşkanı beş yıllığına, en fazla iki kez seçilecek ve yaptığı her işlemden dolayı yargı, TBMM, partisi ve halk tarafından denetime tabi tutulacak

GAZİANTEP ÖRNEĞİ

İki sistem arasındaki farkı en iyi bilenlerin başında Gaziantep Büyükşehir Belediye Başkanı Fatma Şahin geliyor. AK Parti hükümetlerinde uzun süre bakanlık yapan ve sorun çözücülüğüyle tanınan Şahin, bürokrasi azaldıkça çözümün nasıl daha da hızlandığının bizzat tanığı. Bunu vurguluyor da. 

400 bine yaklaşan Suriyelilerle yükü aniden ağırlaşan Gaziantep’te sosyal, ekonomik ve siyasi anlamda eğer büyük bir sorun çıkmadığıysa bunda mutlaka, durumu doğru yöneten bir yöneticinin becerisi ve yönetim sisteminin imkanları vardır.

Önleyici politikalar geliştirmek ve karar alma-uygulama mekanizmalarını hızlı kullanmak yönetim sisteminin imkanlarıyla ilgilidir.

Dil sorunu için kurslar, eğitim için okullar, konut sıkıntısını önlemek için 50 bin yeni konut inşası, iş edinmede Türk vatandaşlarına haksızlık olmasın diye yeni bir mevzuat oluşturmak gibi pek çok takdire şayan karar ve hepsinden önemlisi sorunu doğduğu yerde çözme becerisi, yeni hükümet sistemi için Türkiye’ye mühim bir jenerik oluyor aslında.

HAYDİ KIZLAR İKTİDARA

Gaziantep kadın aklının işleyişi ve iş bitiriciliği ile de önemli bir örnek. Büyükşehir Belediyesi ile il Milli Eğitim Müdürlüğü’nün ortak yürüttüğü “Haydi Kızlar Yönetime” projesiyle kız öğrenciler okumaya, uzmanlaşmaya ve karar mercilerinde yer almaya teşvik ediliyor. 

Şehir yönetiminde çok sayıda kadın var zaten.

Büyükşehir belediyesinde de, şehrin can damarlarını oluşturan ekonomik örgütlenmelerde de erkek işi zannedilen pek çok alan/makam kadınlara teslim edilmiş.

Hangileri mi?

Mesela Gaziantep TURSAB Başkanı bir kadın. Gaziantep Ticaret Odası ve Gaziantep Ticaret Borsası Genel Sekreterleri kadın.

Gaziantep Büyükşehir Belediyesinde Fen İşleri Daire Başkanı, Makine İkmal Daire Başkanı, Mali İşler Daire Başkanı, Su ve Kanalizasyon İşleri Daire Başkanı, İmar İşleri Daire Başkanı ve Kültür Daire Başkanı birer kadın.

Bu noktada Fatma Şahin’in şehre kattığı katma değerin ve farkındalığın hakkını vermek gerek.

Şahin, şehrin ilk kadın milletvekili, ilk bakanı ve ilk büyükşehir belediye başkanı olsa da sadece Gaziantep için değil Türkiye için önemli bir rol model aslında.

Belediyede 6, kurumlarda 16 üst düzey kadın yöneticisiyle Gaziantep tebriki hassaten hak ediyor. Darısı diğer şehirlerimizin başına!